Victoria
Hej,

Jag har en hörna i trädgården som gapar tom mot grannen. Kanske en 6-7 meter. Det har varit en lingusterhäck men den dog för förra ägaren för många år sedan. I hörnan står en "liten" klotklippt björk som kanske är en 6-7 meter hög. Invid björken har vi flyttat dit en häckkaragan som stod mitt i gräsmattan, den är ca 3 - 3,5 meter. Vad mer kan ni tipsa mig om att plantera ner här. Jag vill ha lite olika prydnadsbuskar i olika storlekar och nivåer. Inget som blir större än häckkaraganen. Kanske ett par buskar som blir max 1,5 meter och ett par som blir kanske 1 meter och någon som blir max 50 cm. Framför allt detta tänkte jag sätta blomsterlök rakt i gräsmatttan och funderade på pioner. Men de blommar "för tidigt" I är alltid bortresta i juni så jag vil ha buskar och blommo som kan stå planterade direkt i gräsmattan och som blommar (eller har fint lövverk) från mitten av juli och frammåt. Tips? Vi bor i zon 5 på småländska höglandet.
Victoria
Ett tillägg smile.gif Jag har VÄLDIGT svårt för detta med vad det är för sorts jord? För mig är allt lerigt som inte är snustorrt sad.gif I dena hörna invid björken är det inte snustorrt men inte särskilt blött heller. Mittemellan. Det är MYCKET grus och sten i marken och jag har INGEN AAAAANING om det är näringsrikt/fttigt eller kalkrikt eller surt sad.gif Hur vet man allt sånt? sad.gif Tänkte bara till hänsyn av de växter ni kanske kan tipsa om smile.gif Eler om man kanske kan anordna mijön "lokalt" i den grop man gräver för resp buske?
fruberglund
Nån buskros måste du ju ha i alla fall (eller hur Kerstin tongue.gif ) biggrin.gif

Finns så många sorter så det är svårt att tipsa om nån, kanske de andra rostokarna är bättre på smile.gif

Tester som kollar vad du har för sorts jord (sur osv) finns att köpa, kostar inte så många spänn.
Katarina H
Kanske kan du lägga in bilder på hur det ser uti din hörna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon