|
|
  |
Priser på Hoyor |
|
|
|
19-05-2006, 11:59
|

Medlem
Antal inlägg: 48
Medlem nr: 7 165

|
alltid när jag ser någonting som jag vill ha, så bestämmer jag mig först för hur högt jag kan tänka mig att gå, men bjuder aldrig på någonting förrän i sista minuten... (om det inte är köp nu).. speciellt inte om det är någonting som är eftertraktat... förstår inte riktigt varför folk budar som galningar när det är lång tid kvar, ibland ser man ju saker med 20 bud, och så är det en hel vecka kvar...känns så onödigt att trissa upp priset.. fattar i och för sig varför man skulle vilja följa budgivningen och hela tiden ligga i topp, men som fattig konstnärsstudent lever jag efter parollen billigt är bra  p.s hur går det med budgivningen, jetn? vet hur frustrerande det är att bara inte kunna köpa sticklingen hur dyr den än blir... hade jag en stickling skulle jag skicka den till dig
--------------------
|
|
|
|
|
19-05-2006, 14:44
|

Medlem
Antal inlägg: 26
Medlem nr: 7 534

|
CITAT p.s hur går det med budgivningen, jetn? vet hur frustrerande det är att bara inte kunna köpa sticklingen hur dyr den än blir... hade jag en stickling skulle jag skicka den till dig Gulle dig Fick släppa den första Pachycladan men har en annan på g. Har även lagt bud på en Multiflora. CITAT men bjuder aldrig på någonting förrän i sista minuten... (om det inte är köp nu).. Du har rätt... Om det ej går vägen med dessa sticklingar ska jag göra som du. Jag är ju hemma hela dagarna så det är ju inga problem för mig ett sitta och bevaka auktionen, jag får se till att skriva upp tiden bara så jag ej glömmer
--------------------
Jenny Hälften av det du oroar dig för händer aldrig, den andra hälften händer ändå, så varför oroa sig.HoyaforumetFör oss som är beroende
|
|
|
|
|
19-05-2006, 14:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1 477
Medlem nr: 6 145

|
Jag gör nog tvärt om mot er. Jag lägger direkt det budet som jag kan tänka mig till. Och sen skiter jag i auktion i stort sätt. Fast jag föredrar att köpa privat om jag kan. Brukar bli billigare i slutändan.
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
19-05-2006, 15:12
|

Medlem

|
CITAT (jetn @ 19-05-2006, 15:44) Om det ej går vägen med dessa sticklingar ska jag göra som du. Jag är ju hemma hela dagarna så det är ju inga problem för mig ett sitta och bevaka auktionen, jag får se till att skriva upp tiden bara så jag ej glömmer  ha, det är alltså inte bara jag.... i vissa perioder står det massa konstiga anteckningar i min kalender som 14.35- hoya... föredrar nog också att få tag på sticklingar privat, blir så nervös mot slutet av auktionen...
--------------------
|
|
|
|
|
19-05-2006, 19:53
|

Medlem
Antal inlägg: 26
Medlem nr: 7 534

|
Detta med att köpa privat, hur får ni tag på säljare? Har svarat på ett par anonser men jag tyckte att dom var dyra pluss att det ej var angett om det var rotat eller orotat. Är det stor prisskillnad på rotat/orotat? Jag är osäker  på detta med rotning så jag köper hellst rotat. Jag kommer bara på fler och fler frågor, tur att alla kunniga människor håller till på odla
--------------------
Jenny Hälften av det du oroar dig för händer aldrig, den andra hälften händer ändå, så varför oroa sig.HoyaforumetFör oss som är beroende
|
|
|
|
|
19-05-2006, 20:04
|

Medlem

|
CITAT (jetn @ 19-05-2006, 20:53) Detta med att köpa privat, hur får ni tag på säljare? Har svarat på ett par anonser men jag tyckte att dom var dyra pluss att det ej var angett om det var rotat eller orotat. Är det stor prisskillnad på rotat/orotat? Jag är osäker  på detta med rotning så jag köper hellst rotat. Jag kommer bara på fler och fler frågor, tur att alla kunniga människor håller till på odla  uhm.. dels fick jag napp när jag skrev här i hoya-bytestråden, dels har jag hittat en del sidor på nätet, som väl egentligen inte är företag... typ såna som botanova, sen såg jag att hon på hoyanoya.se hade en del till salu, även om inte jag provat där... sen på swedishhoyasociety.com finns där en köp/byt/sälj sida.. det är de jag vet om, det finns säkert flera, men eftersom man är nybörjare har man ju inte så stort kontaktnät ännu.... hoppas det var till nytta i alla fall!
--------------------
|
|
|
|
|
19-05-2006, 20:31
|
Medlem
Antal inlägg: 509
Medlem nr: 6 855

|
Det är en del skillnad på rotat och orotat. Ibland kan rotat ligga på nästan det dubbla. Jag köper alltid orotat, och det är inte så svårt att rota faktiskt.  Alla mina hoyor jag har kommer antingen från tradera, någon här på odla eller från någon som har lagt ut annons på Svenska Hoya Sällskapets hemsida. Det finns faktiskt folk som säljer billigt där också! SHSLycka till! Emma
|
|
|
|
|
19-05-2006, 22:45
|

Medlem
Antal inlägg: 210
Medlem nr: 6 524

|
På Tradera har jag någon gång ryckts med och bjudit mer än jag hade tänkt från början, som t ex över hundringen plus porto för en stor carnosa variegata med riktigt fula solskadade blad - vad tänkte jag på då tro? Jag brukar också buda på slutet men bäst vore ju att göra som Linda så riskerar man inte att rusa iväg i budgivningen på slutet... Jag köper oftast orotat och det brukar inte vara några problem att rota i vatten eller jordblandning.
--------------------
"Om du blott har två penningar, köp bröd för den ena så du kan leva, köp blommor för den andra så livet blir värt att leva"
|
|
|
|
|
20-05-2006, 07:19
|

Medlem

|
haha.  Inte ska inte tro att jag är vidare duktig på att hålla tillbaka mig själv för det. Men jag har en gräns som jag inte överstiger. Men jag har hittat en del roliga saker på tradera för okej priser med. Jag har hittat de som säljer privat via odlas köp och sälj och shs. Ang priset, jag tror att det är något som växer med intresset. När jag började kunde jag inte tänka mig att betala 50 kr totalt typ. Nu är jag villig att betalade rätt mycket mera men inte hur mycket som helst heller. Det bästa man kan göra är att försöka få tag på så många listor som möjligt och jämnföra.
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
20-05-2006, 09:58
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
Jag hade svårt i början att hitta privata säljare...men när man väl vet vart man skall leta så dyker det upp en hel del. Jag har också hittat mina på odlas köp o sälj och på svenska hoyasällskapets köp o sälj. Flera stycken på bara sista månaden. Det värsta är att jag kan inte låta bli att be om lista när jag ser att någon har en. Sedan sitter man där och suktar. Inte kan man låta bli att köpa heller... åtminstone något. föresten så är jag nog lite fjantig också... jag får nästan dåligt samvete om jag ber om lista och sedan inte köper något  (behöver man ha det? )
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
20-05-2006, 10:00
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
jag gör som linda när jag budar på tradera. tyvärr så är jag rätt så moderat när det gäller priser och lägger mitt bud väääldigt högt. så nu rasar det in ett gäng svindyra hoyor igen
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
20-05-2006, 10:09
|

Medlem

|
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
20-05-2006, 10:54
|
Medlem

|
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
20-05-2006, 10:56
|

Medlem

|
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
20-05-2006, 11:03
|
Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
20-05-2006, 12:37
|
Medlem

|
CITAT (yenny @ 20-05-2006, 10:58) Det värsta är att jag kan inte låta bli att be om lista när jag ser att någon har en. Sedan sitter man där och suktar. Inte kan man låta bli att köpa heller... åtminstone något. föresten så är jag nog lite fjantig också... jag får nästan dåligt samvete om jag ber om lista och sedan inte köper något  (behöver man ha det? ) Jenny! Jag är preciiiis likadan... Jag gör jämt sådär, ber om listor trots att jag egentligen inte har råd. Sedan sitter jag där med en lista som egentligen har lite för höga priser och letar efter något billigt jag inte har som jag kan "samvetsköpa"  Nåväl, nu har jag hittat några bra säljare som jag tänker hålla mig till för jag var så nöjd när jag fick mina sticklingar, och det var så bra priser.  *Vet inte riktigt om jag vågar säga några namn* Emma
|
|
|
|
|
20-05-2006, 12:40
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 20-05-2006, 12:03) Åh.. men visst är man DUM när man bjuder... Man rycks med så lätt, och sen när man upptäcker hur mycket man har bjudit på sitter man bara och hoppas att någon ska bjuda över en.  Det är därför jag har börjat med det här med minneslistan, som jag har beskrivit i tidigare inlägg.. För då slipper jag det här. Emma
|
|
|
|
|
20-05-2006, 12:43
|
Medlem
Antal inlägg: 70
Medlem nr: 5 155

|
äsch, ha inte dåligt samvete för att be om listor och sen inte köpa... det är ju som att fråga efter vad något kostar i affären om det inte står det ;-)
Vissa hoyor är mycket billigare på tradera än på "listorna", medan andra är (sjukt) mycket dyrare... t.ex. pachycladan går ju sällan för över 75 kr, och en planta av imperialis var. rauschii gick för 75 kr såg jag häromdagen. Lustigt fenomen det här med hoyapriser :-)
|
|
|
|
|
20-05-2006, 12:54
|

Medlem

|
CITAT (Emma_ @ 20-05-2006, 13:37) CITAT (yenny @ 20-05-2006, 10:58) Det värsta är att jag kan inte låta bli att be om lista när jag ser att någon har en. Sedan sitter man där och suktar. Inte kan man låta bli att köpa heller... åtminstone något. föresten så är jag nog lite fjantig också... jag får nästan dåligt samvete om jag ber om lista och sedan inte köper något  (behöver man ha det? ) Jenny! Jag är preciiiis likadan... Jag gör jämt sådär, ber om listor trots att jag egentligen inte har råd. Sedan sitter jag där med en lista som egentligen har lite för höga priser och letar efter något billigt jag inte har som jag kan "samvetsköpa"  Nåväl, nu har jag hittat några bra säljare som jag tänker hålla mig till för jag var så nöjd när jag fick mina sticklingar, och det var så bra priser.  *Vet inte riktigt om jag vågar säga några namn* Emma hi hi... då är jag inte ensam då  Fast jag måste nog lugna ner mej liite... kanske kan vara bra att ha kvar lite pengar tills det blir semester Fast det där med att dela med sej av listor.... Det finns kanske någon här som har Hoyor till försäljning? Eller vet vad som gäller... Om man har just din lista... får man skicka den vidare då, eller bör man fråga om lov först?
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
20-05-2006, 12:55
|

Medlem

|
CITAT (linh @ 20-05-2006, 13:43) äsch, ha inte dåligt samvete för att be om listor och sen inte köpa... det är ju som att fråga efter vad något kostar i affären om det inte står det ;-) Klokt tänkt... då skall jag sluta med att ha dåligt samvete
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|