Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur få i katten medicin, Några bra tips?
          Katarina H
          Inlägg 17-05-2006, 09:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem nr: 119

Vår katt har varit i kattslagsmål och fått ett otäckt sår på baken. Nu är det plastskärm och utegångsförbud samt penicillin i tio dagar. Vårt bekymmer nu är att han knappt äter och definitivt ratar mat där vi smugit in penicillinet. Har ni några tips att ge för att få i honom medicinen?

--------------------
          Katarina

Citera
          2 sidor V  < 1 2  
          Nytt inlägg
          Svar (20 - 31)
          Eva 33c
          Inlägg 20-05-2006, 11:03
          Länk hit: #21

Gäster

Jag tror nog att man måste vara (eller i mitt fall varit) kattägare för att ha riktigt utbyte av denna historia! Det är igenkänningsfaktorn som gör den så kul! rolleyes.gif

Citera
          Katarina H
          Inlägg 23-05-2006, 09:46
          Länk hit: #22

Medlem

Tack för ett gott skratt! laugh.gif

Vi har inte lyckats att få i katten pillrena i munnen, utan har kört på varianten att han fått bli så hungrig att han äter upp maten med sönderhackade piller i. Han var ju så ämlig från början så han ville inte äta alls, men nu går det. Däremot har han börjat att kräkas och dessutom lyckats att riva upp hela såret med plaststruten så att det blöder igen... Utöver detta så jamar han och vill ut hela tiden... Och han fäller något galet mycket hår. Han är jättekelsjuk och vill gärna köra upp sin tratt med matrester och spyrester i ansiktet på mig. (jodå, vi försöker att tvätta den men det känns som att det finns rester kvar...)

Får man säga att man är lite less på sin katt? huh.gif sad.gif

--------------------
          Katarina

Citera
          Ingrid i Zon 2/3
          Inlägg 23-05-2006, 13:23
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 6 988

Enda sättet jag fått i min envisa honkatt antibiotika (som smakar äckligt, prova själv nån gång!) är att pulverisera tabletten i mortel, blanda med pyttelite smör (typ ett kryddmått) och sedan smeta det på bringan eller högt upp på frambenet.

Kan tillägga att senaste gången jag gjorde så, hoppade hon upp på bordet (där jag, den okänsliga matten, satt och åt) och hade kväljningar, dock utan att kräkas.

Numera har jag kontakt med en djurhomeopat och går bara till veterinär när det inte hjälper, eller räcker. Hittills har både jag och katterna sluppit antibiotika i två år!

PS P-piller tog hon direkt ur handen och knaprade i sig. Så de är nog godare

--------------------
          /Ingrid

Citera
          Ingrid i Zon 2/3
          Inlägg 23-05-2006, 13:27
          Länk hit: #24

Medlem

Om han börjat kräkas, och det inte är nåt han brukar göra så kan det vara biverkningar till antibiotikan. Ring veterinären, ibland skriver de ut nåt nytt preparat så katten ska slippa vara både skadad och illamående.

Försök att inte vara less på honom, han behöver massor med TLC (tender loving care)! smile.gif

--------------------
          /Ingrid

Citera
          SaraS
          Inlägg 23-05-2006, 13:58
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 317
          Medlem nr: 5 540

Om ni ska byta antibiotika, så be dessutom om att få pasta istället för tabletter. Förstår inte varför de ska envisas med tabletterna. Pastan smakar lever, sägs det, och det brukar gå i rätt lätt.

Om han kräks kan det också vara just för att han är lite svulten och kastar i sig maten. Det är inte helt ovanligt. Ge lite i taget.

Låter som om det behövs en större tratt? Man kan verkligen känna sig som en apa när man vägrar sin innekatt att gå ut, och dessutom lida trattförnedringen. Vi toppade hela processen med ett bad dessutom... rolleyes.gif Men det är märkligt hur kvickt mman blir förlåten, som tur är... wub.gif

Citera
          catlady
          Inlägg 23-05-2006, 14:06
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Ja, kräks han är det ju inge bra - då kanske antibiotikan kommer upp igen. Om han inte äter något förutom lite lite mat med medicin i så kanske hans mage blir lite upprörd?
          Vi har en honkatt som har jättekänslig mage och som HATAR medicin, tvångsmatning, kloklippning, badning etc. och använder klorna för att klättra och hoppa ur famnen när sådant är på gång. Hon blir lite lugnare om jag hela tiden pratar lugnt med henne. Om jag blir frustrerad eller tystnar i min koncentration så blir hon rädd direkt.
          Vi har en liten oral doseringskanyl (eller vad det heter) som man kan köpa på apoteket för 10 kr. Blöt upp tabletterna i lite elektrolyt-vätska (halv tsk salt, halv tsk socker, halvt kryddmått bakpulver i ett halvt glas vatten, blanda. Ta sedan bara en skvätt till att blöta upp en krossad tablett i) sug upp med kanylen, stick in i mungipan med ett fast tag om huvudet och spruta in LÅNGSAMT. För fort får dem bara att hosta, tugga, ruska ut det igen. Ge honom tid att svälja! wub.gif

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          Ingrid i Zon 2/3
          Inlägg 23-05-2006, 14:50
          Länk hit: #27

Medlem

Obs att pastan är mer "utspädd" dvs du nåste få i honom mer volym medicin än med piller.
          Tror starkt på att stress motverkar immunförsvaret och läkningsförmåga, så försök skapa en lugn miljö. Catlady har helt rätt. Prata lugnt och försök "tänka ner tabletterna".

--------------------
          /Ingrid

Citera
          Katarina H
          Inlägg 23-05-2006, 14:50
          Länk hit: #28

Medlem

Ni har nog rätt i att hans mage blir lite känslig. Bra att ni är uppmärksamma, blir han inte bättre så är det klart att vi ska ringa veterinären. Jag är tyvärr sån som person att jag härdar ut för länge ibland och tror att det hela tiden ska bli bättre ...

Och jag är bara LITE less på honom, det är klart att jag kelar honom; kliar under struten, kammar honom, torkar honom i rumpan (ja, han är lös i magen och det luktar pyton - men vem vill väl ha kattbajs på möblerna...) Och han spinner som sjutton när jag pysslar med honom. Vi kämpar på!

--------------------
          Katarina

Citera
          catlady
          Inlägg 23-05-2006, 15:00
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Kräks och är lös i magen? I know all about that! Vi fick prova oss fram i månader innan vi hittade ett bra foder till vår Kiselisen. Det visade sig vara billigt kattunge-torrfoder från Friskies eller Whiskas. När katten inte går på medicin ska man helst svälta den 1 eller 2 dygn för att lugna magen, men det blir ju inte aktuellt här. Jag skulle rekommendera lite lättkokt torsk i små små portioner tre-fyra gånger om dagen, det gillar de flesta katter. Ta bara en liten torskbit och lägg in den i mikron i 20 sek, hacka tills jämnljummen, et voila!

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          kryddan
          Inlägg 23-05-2006, 17:55
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

Vet inte om din katt gillar fil? Annars är dofilus och liknande toppen även för djur som är kassa i magen p.g.a. antibiotika - vår fyrbente slafsar glatt i sig det och magen lugnar sig på honom. Nu gillar han ju det även som frisk, men testa går ju smile.gif

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          Ingrid i Zon 2/3
          Inlägg 23-05-2006, 23:21
          Länk hit: #31

Medlem

Katarina, snälla, ring veterinären imorgon! Om han kräks och har diarré och inte haft de problemen före penicellinkuren så är det sannolikt biverkningar. Det finns andra preparat som (förhoppningsvis) inte ger biverkningarna.
          Vi var igenom samma historia min kattsambo och jag. Den första spydde han och fick diarré av. Nästa gick bra och jag fick det nya receptet inringt till apoteket utan kostnad från veterinären (apoteket fick jag vackert betala).
          Har han problemen annars också, då ska du tänka på foderbyte. Dofilus är bra, men enligt apoteket ska man inte ge det samtidigt med tabletterna utan vänta ett par timmar, annars slår antibiotikan ut bakterierna i filen i magsäcken. Rätt självklart när man fått reda på det... huh.gif

--------------------
          /Ingrid

Citera
          Katarina H
          Inlägg 24-05-2006, 08:34
          Länk hit: #32

Medlem

Han mår mycket mycket bättre nu och kräks inte. Såret läker helt oväntat mycket snabbt nu trots att han rev upp det och troligen fick in bakterier från tratten i såret. Det känns SÅ skönt att det går framåt. Vi har två dagar kvar av penicillinkuren nu och om det stannar vid lite lös i magen så funkar det. Vi har också på er inrådan gett maten mer peu en peu eftersom han verkar ha gett upp nu och äter maten med piller i. Stort tack för alla kloka synpunkter. Det är helt otroligt vad det är bra med diskussionsforum när man har bekymmer med något! TACK! Jag ska memorera era goda råd och idéer till framtida händelser. Kloka råd och egna erfarenheter är så bra, ovärderliga mot att läsa i böcker!

--------------------
          Katarina

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 06:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon