Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Var köpa Round-up
          Piccante
          Inlägg 20-06-2006, 22:22
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag vet inte om jag kan länka till "grodyngel-studien". för att söka i Biological Abstact och alla tidskrifter den länkar till så måste man abonera på tjänsten eller logga in via universitetbiblioteket som jag gör. möjligtvis kan jag kopiera delar av texten och klippa in i ett inlägg.

Däremot finns den Egyptiska studien om Roundup och musslor att läsa fritt, HÄR!

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          amaira
          Inlägg 21-06-2006, 08:13
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Heja Andersen! wub.gif Och heder till dig att du orkar, trots allt förlöjligande.

För tjugo år sedan var alla människor som pratade om miljöförstöring riktiga "muppar" som "inte var riktigt kloka". Det behövs människor som TÖRS sätta sig upp mot "det etablerade", det är de som för utvecklingen vidare in på bättre spår när spåren tar en dålig riktning.

Men mothuggen och förlöjligandet är en del av vägen. Tyvärr. I längden visar det sig vad som är rätt.

Heder till människor som värnar om naturen och sin närmiljö. wub.gif wub.gif wub.gif
          Heder till människor som "bryr sig"!

När mina barn var mindre kunde de ibland svara nonchalant:
          "Vem bryr sig!" när jag sa något.

Då brukade jag svara:
          "Jag vet inte. Men det är de som bryr sig som förändrar världen!"

smile.gif
          Och tänk, det tror jag på.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Piccante
          Inlägg 21-06-2006, 21:38
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Nu hittar inte jag det jag läste om grodyngel, typiskt när man letar efter något... Men jag hittade en studie på råttor:

"Comparative effects of the Roundup and glyphosate on mitochondrial oxidative phosphorylation

Francisco PeixotoCorresponding Author Contact Information, E-mail The Corresponding Author

Departamento de Química, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, 5001 Vila Real, Portugal

Received 7 September 2004; revised 24 February 2005; accepted 16 March 2005. Available online 26 April 2005.

Abstract

The potential toxicity of the herbicide Roundup and its fundamental substance (glyphosate) was tested in bioenergetic functions of isolated rat liver mitochondria. Roundup stimulates succinate-supported respiration twice, with simultaneous collapse of transmembrane electrical potential, while glyphosate used in the same concentrations does not induce any significant effect. Additionally, Roundup depresses state 3 respiration by about 40%, at 15 mM, whereas uncoupled respiration in the presence of FCCP is depressed by about 50%. Depression of uncoupled respiratory activity is mediated through partial inhibition of mitochondrial complexes II and III, but not of complex IV. The phosphorylative system was affected by both a direct and an indirect effect on the F0F1 ATPase activity. The addition of uncoupled concentrations of Roundup to Ca2+-loaded mitochondria treated with Ruthenium Red resulted in non-specific membrane permeabilization, as evidenced by mitochondrial swelling in isosmotic sucrose medium. Therefore, the uncoupling of oxidative phosphorylation is also related to the non-specific membrane permeabilization induced by Roundup. Glyphosate alone does not show any relevant effect on the mitochondrial bioenergetics, in opposition to Roundup formulation products. The differences in the toxicity observed could be either attributed to some products of Roundup or to a synergic effect of glyphosate and formulation products. Bearing in mind that mitochondria is provided with a variety of bioenergetic functions mandatory for the regulation of intracellular aerobic energy production and electrolyte homeostasis, these results question the safety of Roundup on animal health.

Keywords: Roundup; Glyphosate; Mitochondrial bioenergetics; Oxidative phosphorilation; Mitochondrial permeability transition".

Tyvärr kan jag inte få tillgång till artikeln i fulltext så jag vet inte hur studien genomfördes eller vilka koncentrationer råttan utsattes för. Eller om råttor ens kan exponeras för de koncentrationerna på naturlig väg???

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-06-2006, 15:11
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det sista är ganska viktigt att veta. I såna här försök överdriver man alltid halterna för att få fram resultat och sen beräknar man risken i jämförelse med naturliga halter. Fast ibland stämmer inte detta.

Sen kan man slå fast vad ämnet heter på svenska, glyfosat. Översatt från glyphosate. Inte glyfosfat som översatt till engelskan blir glyphosphate.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-11-2025, 12:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon