Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Idiotfråga om dammar med fall.....
          Mi70
          Inlägg 18-05-2006, 16:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

Hej experter på vatten! Jag fick för två år sedan av min svärmor delar till en fontän som stått inomhus. Den består av två sten (nåja, stenliknande) kar, där det större (ca 50-60 cm i diameter) placeras underst och enbart utgörs av typ fågelbad större med ca 20 cm hög kant. Det övre har samma form men mindre diameter (kanske 40 cm) och skall placeras strax ovanför det större, det mindre har en pip, där vattnet forsar ner i den undre skålen. Det övre mindre pipförsedda skålen har ett hål centrerat i botten.

Jag har letat bland hyllorna i byggvaruhusen, surfat på nätet och kollat runt, men ingenstans hittar jag en slags basal förklaring till vad jag behöver för teknisk utrustning för att få vattnet att liksom cirkulera mellan faten, förstår ni hur jag menar, att det ständigt rinner vatten från det övre fatet till det undre.... Hur går det till? Det undre fatet blir ju fullt efter ett tag, och man kan ju inte ha översvämning hela tiden? Hur gör man, vad GÖR pumpen, vilken slags pump behöver jag? Kan man kombinera så att jag även kan få en liten fontän? Jag har ett eluttag i väggen på utelplatsen i närheten där dammen är, kan jag använda den, gräver man ner "sladden" så att den ligger kvar över vintern?

Ja, ni hör.... Dessa frågor vågar jag inte riktigt fråga............ är mycket tacksam för hjälp! blink.gif blink.gif blink.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 12:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon