Denna fråga har besvarats åtskilliga gånger tidigare så den är sökbar. Men jag ska ta en hel sammanfattning på ämnet Thuja bara för säkerhets skull.
När man ska skapa en häck av Thuja är sortvalet viktigt. Vilken sort man väljer beror lite grand på vilken effekt man vill uppnå med häcken. När det gäller klippt häck som skall toppas är det mest lämpliga valet vanlig Thuja occidentalis eller möjligtvis Thuja occidentalis 'Brabant' om man så önskar. Denna art svarar bra på beskärning, är härdig och växer både brett och högt. Om man önskar toppa den går det bra eftersom andra grenar gärna växer över och täcker den kapade toppen efter någon/några växtsäsonger. 2,5-3 plantor per meter är ganska lagom
Vad man ska tänka på med Thuja är att den, precis som gran och tall, INTE bryter nya skott från gammal ved. Ska man klippa får man hålla sig "på det gröna", d.v.s. inte skära tillbaka så djupt att det gröna försvinner helt.
När det gäller friväxande häckar och Thuja kan man med fördel välja Thuja occidentalis 'Smaragd'. Denna är mer pelarformad och växer mer på höjden och jag vill inte riktigt hålla med om att "den breder ut sig" i någon större utsträckning. Vill man att något ska breda ut sig snabbt skulle jag inte rekommendera T. o. 'Smaragd'. Denna sort är inte lämplig att toppa. Eftersom den växer i så stark konisk pelarform bildas lätt v-formade gluggar mellan varje planta där de toppas. 60 cm mellan varje planta tycker jag låter mycket, men det beror förstås på vad man vill uppnå och vilken storlek man planterar. Visst blir det en tät häck så småning om men det tar längre tid. Friväxande smaragdthujor som får breda ut sig ordentligt kan i och för sig se väldigt mäktigt ut.
Vad ska man annars tänka på när det gäller Thuja? Jo, köp gärna något större storlekar, t.ex. krukodlade buskplantor. Dessa har större möjlighet till bättre och snabbare etablering än vad små plantor har, t.ex. de som säljs som häckplantor med klump.
--------------------
|