lillablomman
19-05-2006, 21:03
Vi ska sätta häck!
Har äntligen klurat ut att 3 st häcktöjor per meter är vad som rekommenderas mest och som någon känd trädgårdsnisse med sagt.
Vad händer när man äntligen kommit fram till detta då? Jo man får höra att man inte ska ha Häcktöja, den blir bara yvig och växer inte så snyggt.
man ska ha Smaragd (töja) som växer bra på höjden och vidgar sig. Men dessa ska sitta med 60 cm mellanrum och i början ser det så helt sjukt ut, inte som en häck. Kollade med några som fått en sådan häck planterad av trädgårdsmästare förra året. Den är gles och det ser ut som "stolpar".
Min häck jag vill ha ska stoppa barn från springa rakt ut. Den ska vara grön året runt, inte ha blad att kratta upp, inga taggar.
Vad ska jag ha??????
Någon som kan förklara dessa olika sorters töjor för mig?
Tacksam för hjälp
Big Gardener
19-05-2006, 21:46
Denna fråga har besvarats åtskilliga gånger tidigare så den är sökbar. Men jag ska ta en hel sammanfattning på ämnet Thuja bara för säkerhets skull.
När man ska skapa en häck av Thuja är sortvalet viktigt. Vilken sort man väljer beror lite grand på vilken effekt man vill uppnå med häcken. När det gäller klippt häck som skall toppas är det mest lämpliga valet vanlig Thuja occidentalis eller möjligtvis Thuja occidentalis 'Brabant' om man så önskar. Denna art svarar bra på beskärning, är härdig och växer både brett och högt. Om man önskar toppa den går det bra eftersom andra grenar gärna växer över och täcker den kapade toppen efter någon/några växtsäsonger. 2,5-3 plantor per meter är ganska lagom
Vad man ska tänka på med Thuja är att den, precis som gran och tall, INTE bryter nya skott från gammal ved. Ska man klippa får man hålla sig "på det gröna", d.v.s. inte skära tillbaka så djupt att det gröna försvinner helt.
När det gäller friväxande häckar och Thuja kan man med fördel välja Thuja occidentalis 'Smaragd'. Denna är mer pelarformad och växer mer på höjden och jag vill inte riktigt hålla med om att "den breder ut sig" i någon större utsträckning. Vill man att något ska breda ut sig snabbt skulle jag inte rekommendera T. o. 'Smaragd'. Denna sort är inte lämplig att toppa. Eftersom den växer i så stark konisk pelarform bildas lätt v-formade gluggar mellan varje planta där de toppas. 60 cm mellan varje planta tycker jag låter mycket, men det beror förstås på vad man vill uppnå och vilken storlek man planterar. Visst blir det en tät häck så småning om men det tar längre tid. Friväxande smaragdthujor som får breda ut sig ordentligt kan i och för sig se väldigt mäktigt ut.
Vad ska man annars tänka på när det gäller Thuja? Jo, köp gärna något större storlekar, t.ex. krukodlade buskplantor. Dessa har större möjlighet till bättre och snabbare etablering än vad små plantor har, t.ex. de som säljs som häckplantor med klump.
lillablomman
20-05-2006, 06:34
Tack så väldigt mycket för ditt svar.
Jo, jag sökte först och hitta svar som sa både det ena och det andra, vilket jag inte blev klok på. En del sa liksom mot varandra. Sökte även på andra sidor om det.
Till slut skrev jag här i tanke om att någon skulle kunna ge ett riktigt bra svar...och det gjorde du!
Så åter igen, tack för ett bra svar. Det blir Thuja Brabant i kruka som är lite större för vår del nu efter läst ditt inlägg.
Flera grannar i området har köpt av en utländsk leverantör som kommer och planterar och har växter med sig. Det är Thuja Smaragd för 155 kr st och arbetet kostar 110 kt timmen. Jag tycker det känns dyrt och Smaragden ska sitta med 60 cm mellanrum. Det ser inte bra ut tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.