Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > "I nöden prövas vänskapen", ändrar jag härmed till:
          Snövit
          Inlägg 22-05-2006, 19:25
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem nr: 7 647

Har din kompis betett sig så här förut?
          Hade min bästa vän uppfört sig likadant hade jag blivit väldigt orolig över hur hon egentligen mår.
          Eftersom hon aldrig har betett sig på något liknande sätt och jag vet att jag är viktig för henne.
          Jag hade inte gått därifrån förrän hon berättat för mig vad som är fel och hur jag kan hjälpa henne.
          Det kanske inte alls är dig hon är sur på, utan hon kanske bara mår förskräckligt dåligt just nu av någon anledning.
          Hoppas att allt ordnar sig.

Citera
          Anma
          Inlägg 23-05-2006, 06:43
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Snövit @ 22-05-2006, 21:25)
          Har din kompis betett sig så här förut?
          Hade min bästa vän uppfört sig likadant hade jag blivit väldigt orolig över hur hon egentligen mår.
          Eftersom hon aldrig har betett sig på något liknande sätt och jag vet att jag är viktig för henne.
          Jag hade inte gått därifrån förrän hon berättat för mig vad som är fel och hur jag kan hjälpa henne.
          Det kanske inte alls är dig hon är sur på, utan hon kanske bara mår förskräckligt dåligt just nu av någon anledning.
          Hoppas att allt ordnar sig.

Möjligt att det inte är mig egentligen handlar om, vad vet jag? Men det är jag som råkar ut för det. Jag kan inte tvinga henne att prata med mig. När man får ytterdörren smälld igen framfrör ansiktet, vad ska man göra? Bryta sig in med våld?

Jag har lätt för att "krusa" för att jag inte vill att en vänskap ska avslutas i ovänskap, det är bättre då att komma överens om en paus eller vad som helst och förklara varför. Men när den andre inte vill varken det ena eller det andra, utan vill tiga ihjäl en vänskap, ja, då är det väl bara att acceptera det då. Men än har jag inte gett upp, jag ska kontakta henne igen om ett par veckor eller så (om hon inte hört av sig) Så får jag se vad som händer då.

Ang. att vara hjälpsam. Jag kan säga nej då jag inte kan/vill ställa upp. Men jag är en person som gärna ställer upp för att jag vill. Har nu aldrig tänkt att nu gör jag detta fast jag inte vill, för att vara snäll. Jag hjälper till för att jag vill.

Skrev tidigare: "Nu när jag tänker efter har det varit mycket på hennes villkor, vår sk vänskap. Jag är alldeles för snäll, alldeles för hjälpsam. Begär aldrig något tillbaka. Min man har sagt det förr, jag bara ställer upp och får inte något tillbaka. Men jag har sett det som självklart att ställa upp, vad det än må varit. Samtidigt vill jag gärna klara mig själv och då ber man gärna inte om hjälp med ditten och datten. Hon har, nu när jag tänker på det, inte erbjudit sig sin hjälp mer än någon sällsynt gång."

Som sagt, jag har inte reflekterat över att det varit så, att hon är ohjälpsam. Det har inte haft någon betydelse och det har det inte nu heller. Hon har gett mig annat istället. Roliga pratstunder och trevligt sällskap. Någon att dela förtroenden med osv. osv. Till hennes försvar måste jag säga att hon inte heller bett om hjälp titt som tätt. Ofta är det jag som erbjuder mig. (Typiskt mig att alltid försvara andra... oavsett hur dom betett sig....)

Nä, det finns inga vinnare eller förlorare. Det var mest ett sätt att få ut min ilska. Nu känner jag mig mest bara ledsen och trött. Trött på att småsaker kan bryta en vänskap bara så där, utan vidare... Jag har aldrig förstått sånt och kommer aldrig att förstå. Men står fast vid att när jag lär känna en ny människa ska jag inte se dom som min vän förrän det skett minst ett missförstånd. Om det så tar 10 år. Därmed inte sagt att jag inte kommer att bete mig som en vän för det kommer jag att göra.

Citera
          catlady
          Inlägg 23-05-2006, 12:09
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Det är ju sällan så "out of the blue" som det känns för stunden, när något sådant här händer. I efterhand minns man ofta många "mindre" situationer man bara låtit passera, som ledde upp till sammanbrottet. I fallet med vännen som knappt dök upp på födelsedagen som nu bjudit mig på sitt bröllop, så var det ju inte första gången hon stormat ut och hellre klippt kontakten än pratat ut - och jag är inte den första vännen det hänt heller. Det var bara sista gången jag orkade ödsla tid och ork på att fixa det, hon var verkligen en mix av bra vän och energi-vampyr.
          Och nej, på krogen var jag arg i samtalston. Hon stormade ut nästan direkt, och det var när hon vägrade svara på sin mobil som jag skällde på hennes mobilsvar.

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          labarradepan
          Inlägg 24-05-2006, 10:47
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 456
          Medlem nr: 5 371

min vän hotade med att ta livet av sig... så klart så gick jag till henne då. För att finnas där som en god vän gör.

Många gånger höll hon på så, mest på fyllan även annars med.

Om man mår dåligt så måste man kontakta nån med sina problem, beteende vetare. tex. Jag fick henne att gå dit, jag själv var helt slut så jag gick åxå till en sån.

Det är inget jag ångrar utan är tacksam för det. Han var jätte bra att ha att göra med.

Men det kan vara svårt att be nån att gå till nån sån, men man måste pröva.

Citera
          catlady
          Inlägg 24-05-2006, 11:52
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Fast det där med att hota att ta livet av sig är ju i en helt annan division. Då är det ju inte bara två vänner som grälar, utan en deprimerad människa vi talar om. Det är klart att andra regler gäller!
          Bra jobbat förresten, det är inte många som vågar stå på sig och hjälpa vännen att få professionell hjälp!

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 24-05-2006, 12:19
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (catlady @ 24-05-2006, 13:52)
          Fast det där med att hota att ta livet av sig är ju i en helt annan division. Då är det ju inte bara två vänner som grälar, utan en deprimerad människa vi talar om. Det är klart att andra regler gäller!
          Bra jobbat förresten, det är inte många som vågar stå på sig och hjälpa vännen att få professionell hjälp!

Håller med till fullo! I detta fallet har jag inte fått några som helst indikationer på att hon skulle må dåligt.

Citera
          Ophelia
          Inlägg 24-05-2006, 14:26
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (labarradepan @ 24-05-2006, 11:47)
          min vän hotade med att ta livet av sig... så klart så gick jag till henne då. För att finnas där som en god vän gör.

Många gånger höll hon på så, mest på fyllan även annars med.

Om man mår dåligt så måste man kontakta nån med sina problem, beteende vetare. tex. Jag fick henne att gå dit, jag själv var helt slut så jag gick åxå till en sån.

Det är inget jag ångrar utan är tacksam för det. Han var jätte bra att ha att göra med.

Men det kan vara svårt att be nån att gå till nån sån, men man måste pröva.

Bravo! smile.gif

Citera
          Flamingon - växt...
          Inlägg 24-05-2006, 16:33
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem nr: 4 380

något som många psykologer säger är att de som verkligen menar allvar med att begå självmord är de som inte säger något om det utan går tysta och självmordet kommer som en chock för familj och vänner.

nu säger jag inte att så va det med det här fallet eller med alla. men oftast så menar inte de som hotar med att de ska begå självmord det. för om de verkligen vill dö så se de till att det sker. frasen kan användas som ett skuldtyngande av de runt omkring eller att man ska acceptera ett viss beteende från den som hotar, eller få bekräftelse : se mig, se hur dåligt jag mår och hur synd det är om mig. tror att många av de som hotar vill att någon annan ska ta tag i deras problem och ordna upp dem åt den personen för att de orkar inte/vågar inte göra det själva.

--------------------
          "Alla tänker på att förändra mänskligheten men ingen tänker på att förändra sig själv." Leo Tolstoj

(taget från en minibok om sanningar.)

Min nystartade konstnärsblogg; http://isdrottningen.bloggspace.se/

Citera
          labarradepan
          Inlägg 25-05-2006, 10:37
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 456
          Medlem nr: 5 371

CITAT (Flamingon - växtgalning @ 24-05-2006, 17:33)
          något som många psykologer säger är att de som verkligen menar allvar med att begå självmord är de som inte säger något om det utan går tysta och självmordet kommer som en chock för familj och vänner.

nu säger jag inte att så va det med det här fallet eller med alla. men oftast så menar inte de som hotar med att de ska begå självmord det. för om de verkligen vill dö så se de till att det sker. frasen kan användas som ett skuldtyngande av de runt omkring eller att man ska acceptera ett viss beteende från den som hotar, eller få bekräftelse : se mig, se hur dåligt jag mår och hur synd det är om mig. tror att många av de som hotar vill att någon annan ska ta tag i deras problem och ordna upp dem åt den personen för att de orkar inte/vågar inte göra det själva.

ja, precis så var det.. nu är hon mamma och har sin son att tänka på. Fast helt frisk är hon ju inte..

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-09-2025, 14:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon