Har till min fasa uptäckt att mina tomatplantor i växthuset har fått bladlöss och vita flygare på sig. Sedan flera år tillbaka är växthuset också drabbat av spinn.
Hur kan man hålle detta stången så att man kan fortsätta odla i huset med goda resultat? Det känns lite hopplöst men jag antar att det är fler därute som har drabbats och ni har väl inte stängt era växthus efter hand?
Visst vet jag att man ska ”vinterstäda” huset. Men vissa väggar är av aluminium ställningar med platglas i, fastklämda med lister. Vissa väggar är av trä, det finns stenplattor på golven, delar av golvet är trä, lägg därtill inredning i trä, jorbäddar etc. Så blir det alldeles omöjligt attkomma åt alla skrymslen och vrår även om man alltid läser att man ska vara noga så går det bara inte.
Ni andra som lever med det här, hur hanterar ni det hela för att hålla allt på rimlig nivå? Hur pass ambitiösa är ni när ni städar ur era hus? Hur håller ni diverse ohyra stången?
Kort sagt hur gör ni för att fortfarande ha glädje av era växthus? Skulle behöva lite råd eftersom det börjar kännas lite hopplöst och övermäktigt.
Vore tacksam för alla tips och råd,
Mvh Kattis
|