Kattis i Skåne
Har till min fasa uptäckt att mina tomatplantor i växthuset har fått bladlöss och vita flygare på sig. Sedan flera år tillbaka är växthuset också drabbat av spinn.

Hur kan man hålle detta stången så att man kan fortsätta odla i huset med goda resultat? Det känns lite hopplöst men jag antar att det är fler därute som har drabbats och ni har väl inte stängt era växthus efter hand?

Visst vet jag att man ska ”vinterstäda” huset. Men vissa väggar är av aluminium ställningar med platglas i, fastklämda med lister. Vissa väggar är av trä, det finns stenplattor på golven, delar av golvet är trä, lägg därtill inredning i trä, jorbäddar etc. Så blir det alldeles omöjligt attkomma åt alla skrymslen och vrår även om man alltid läser att man ska vara noga så går det bara inte.

Ni andra som lever med det här, hur hanterar ni det hela för att hålla allt på rimlig nivå? Hur pass ambitiösa är ni när ni städar ur era hus? Hur håller ni diverse ohyra stången?

Kort sagt hur gör ni för att fortfarande ha glädje av era växthus? Skulle behöva lite råd eftersom det börjar kännas lite hopplöst och övermäktigt.

Vore tacksam för alla tips och råd,

Mvh Kattis
Anna M
Hej!
Någon nämnde biologisk kontroll med hjälp av andra småkryp, nyckelpigor bla annat. Finns det någon på forumet som vet VAR man kan köpa dessa i sverige? Jag har bara hittat återförsäljare här i england, bla just-green (www.just-green.com). Här använder man mycket och gärna sådana metoder. Har själv på skolan (läser hortonom-program) sett att man använder ett annat kvalster som äter spinn i högt tempo. Man köper dem i en liten burk och strörut över plantorna. När spinn-kvalstren är slut äter de upp sig själva och försvinner, fiffigt!!
Ta en titt på hemsidan! (spinn heter red spider mite)

Hälsningar Anna
mightyT
Rovkvalster finns hos predator (dom hette så förr iaf) Dom har jättebra små rovdjur att använda i växthus. Sen får man ju inte glömma det allra viktigaste och det är att alltid hålla ordentligt rent i växthuset! Ett växthus är ju en artificiell odlingsplats och där skall alltid vara rent. Dettutom måste man hålla ordentlig koll på fukt, värme osv beroende på vad det är för växter som odlas.
Gurkan
Econova Predator har massor av småkryp för biologisk bekämpning men frågan är om man kan köpa dessa produkter som hobbyodlare.

Hur som helst kan man läsa deras olika produktblad och lära sig mer om skadedjur och predatorer.

Econova/Predator
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon