Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fundering runt påsjord - nytt grepp?, Vad tror ni om detta?
          Cilla
          Inlägg 14-11-2002, 16:49
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Tror vi är inne på msamma linje här, Wilhelm.

Tungmetaller i jorden är inte att förakta. Har nog inte så mycket med påsjord eller lösjord att göra - men vore väl ett självklart krav från oss konsumenter att få se mätningar på varje gång vi köper jord?

Var och beskar träd hos en person som beställt 4,5 ton jord till den nya anläggningen. Av någon anledning som jag inte minns gjorde trädgårdsmästaren ett jordprov. Det visade enorma mängder tungmetaller. Köparen tvingade företaget att ta tillbaka jorden.

Lerigt jobb!

Förresten läste jag om en undersökning för ca 2 år sedan som visade att våra vanliga hushållskomposter innehåller stora mängder tungmetaller också - klart mer än som dimper ned från himlen från smutsregn. Sedan dess har jag slutat att slänga skal från icke-ekologisk frukt och grönsaker i min.

Cilla

--------------------

Citera
          Virgo
          Inlägg 14-11-2002, 21:49
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Hejsan,

@Cilla

CITAT
          Sedan dess har jag slutat att slänga skal från icke-ekologisk frukt och grönsaker i min.
          Detta gör varken till eller från.
          Tungmetaller finns överallt tom i kravmärkt. Läs innehållsförteckningen på allt kravmärkt så ser du.
          CITAT
          Tungmetaller i jorden är inte att förakta. Har nog inte så mycket med påsjord eller lösjord att göra

? Varför?

Tungmetaller´s giftighet är ju olika. Helylle kan nog berätta om de olika tungmetallers "giftighet"

F´låt Helull ska de va

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-11-2002, 18:03
          Länk hit: #23

Medlem

Att det inte skulle påverka kompostinnehållet om man slänger i allt eller endast KRAV-rens måste bevisas innan jag tror på det, Wilhelm. Genom åtminstone någon studie eller hänvisning till någon som jämfört!

Cilla

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-11-2002, 22:02
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Bravo, man skall vara källkritisk!!! Som jag påpekat tidigare. Själv slänger jag att som kan multna i komposten och struntar var det kommer från. Läser sällan på innehållsförteckningar och väljer aldrig KRAV, det är för dyrt. Men jag tror att jag kommer att dö lyckligare än vissa andra. Och inte tidigare för den sakens skull. Betvivlar högeligen att olika "miljögifter" påverkar befolkningens mortalitet. I jämförelse med bilar och sjukdomar. Godnatt med er nu, i morron åker jag till landet och sprutar Roundup.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Virgo
          Inlägg 16-11-2002, 00:01
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Hejsan Cilla och övriga kravisar,

Eftersom producenter inte behöver redogöra allt t.ex. tungmetallsinnehållet så är det svårt ja tom omöjligt att veta hur mycket tungmetaller något innehåller förrän någon har gjort en analys.

Jordpåsarnas torv t.ex från en producent hämtas från ett o samma område.

1 parti blir kravmärkt och innehåller således ingen konstgödsel. På innehållsförteckningen anges tungmetallsinnehållet. Denna info är samma år från år (mitt påstående)
          1 parti är inte kravmärkt men innehåller ungefär samma ingredienser förutom att det även innehåller konstgödsel. Tungmetalls innehållet anges ej, eftersom det inte är nåt krav.

Förmodligen innehåller det lika mycket / lite tungmetaller som det kravgodkända.

Om du nu tror att t.ex. kravpotäter innehåller mindre tungmetaller än icke kravgodkända, så får du väl tro det. Jag gör inte det.

Tungmetaller finns ju överallt, det är ju vissa som är farliga i stora doser.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-11-2002, 01:28
          Länk hit: #26

Medlem

Hej Wilhelm,

Du kan ha rätt om tungmetallerna - jag har inte undersökt och vet därför inte.

Helt rätt att hålla ett kritiskt öga som du gör. Jag tillhör inte de KRAV-positiva som tror att allt ekologiskt godkänt är fritt från gifter heller. Jag väljer KRAV i första hand för att jag tror att de innehåller färre gifter än de övriga producenterna, och i andra hand för att jag har bra erfarenheter av att KRAVjordarna håller längre än de andra.

Men om det är som du skriver att de konventionella jordproducenterna inte anger tungmetallvärdena i sina torvpåsar så borde kravet ställas till dem att göra det, så att vi kunde jämföra. Inte för att det påverkar mitt val av jord - det finns så mycket annat än tungmetaller som talar för KRAV-märkt jord. Dessutom är inte prisskillnaderna så enormt stora nu att KRAVjorden behöver vara 100% bra och den övriga 100% dålig för att man ska kunna välja KRAV.

Säkert kan någon av de duktiga på KRAV komma med svar på detta. Kanske kan ingå i din undersökning att skriva dem en rad?

Förresten - jag känner ju ett par som joibbar där. Ska skriva och be dem skaka fram en jordexpert att kolla in på denna diskussion. Vore intressant att höra deras synpunkter också.

Cilla

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-11-2002, 01:59
          Länk hit: #27

Medlem

...och nu har jag skrivit till KRAV och dessutom läst denna diksussion lite noggrannare. Valde den person på KRAV som jag tidigare ställt en massa frågor till och fått mycket matnyttiga svar och mängder av referenser från. Och skratta lite åt mig med mig nu - jag tror det är samma Helena som skriver här i forumet! Så kan det gå.

Min vana trogen så läste jag denna diskussion liksom många andra. Det vill säga mer noggrannt läser jag inlägg från dem jag tror har en annan uppfattning än min egen, än inlägg från dem som jag tror har en likadan inställning som jag själv.

Altså läste jag inte Helenas inlägg helt noggrannt. Men nu ser jag att du jobbar på KRAV, Helena. Kul att ha dig här!

Vore roligt att se vad den kritiska artikeln om KRAV-jordarna handlade om. Kan någon av er som har tidningen referera?

Cilla

--------------------

Citera
          ulf
          Inlägg 19-11-2002, 08:46
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 244

Jag har vid två tillfällen köpt säckar med "välbrunnen" kogödsel från den lokala brottarklubben i min kommun. Grabbarna jobbade hårt för att få in lite slantar till klubben och det gick jag på. Det värsta var att välbrunnen verkade innebära att man låtit korna skita direkt i säckarna. Den gick naturligtvis inte att använda som jag tänkt mig så jag fick lägga gödseln i botten av min drivbänk i stället. Inte ens kodynga är alltid så bra. ohmy.gif Ulf

Citera
          ulf
          Inlägg 19-11-2002, 09:41
          Länk hit: #29

Medlem

Jag är nog som Gossen Ruda. Jag slänger allt som kan förmultna i mina komposter. Till och med dammsugarpåsarna för jag vägrar att inse att de skulle innehålla som det påstås; tungmetaller. Innehållet i dammsugarpåsar består ju bara av det som man släpar in och av hudavlagringar. Det man släpar in måste man ju kunna släpa ut igen och jag tror inte att hudavlagringarna kan vara särskilt farliga. I så fall skulle man ju själv vara riskavfall. Det enda jag kan tänka mig är att diverse bekämpningsmedel kan hamna i jorden, men de borde rimligtvis bli mycket utspädda. Jag har också svårt att begripa varför vedaska inte får läggas i komposten. Vedaskan innehåller ju inte heller något annat än det som redan fanns på tomten när trädet växte upp och borde rimligtvis inte innehålla några större mängder tungmetaller. Däremot rekommenderas att man lägger askan på sina bärbuskar. Häpp! . unsure.gif Ulf

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 19-11-2002, 10:35
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Skälet till att man inte lägger aska i komposten är samma som varför man inte kalkar i komposten. Det beror på att kvävet då avgår i gasform och försvinner kvävet går förmultningsprocessen sakta, kvävet behövs för att nedbrytningen ska fungera.

Angående tungmetaller i vedaska, där kan det finnas en hel del, träden tar ju upp tungmetaller både från marken och luften så det beror på hurpass stora luftföroreningar det är där träden växer + vilken berggrund det är. Men ofta slänger man ju inte ut så mycket vedaska i trädgården. Själv slänger jag ut små mängder aska i trädgården men aldrig i närheten av surjordsväxter.

Om man ska använda dammsugaravfallet finns det olika åsikter om. Det kan finnas mycket tungmetaller beroende på byggmaterial, möbler etc. det är ju inte bara hudavlagringar i dammet utan det kommer partiklar från det mesta. +Är man rökare så finns det en hel del tungmetaller i cigaretterna.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          ulf
          Inlägg 20-11-2002, 09:36
          Länk hit: #31

Medlem

Jag brukar köpa 5 säckar för 100 kr varje år. Sommaren som gick odlade jag bl.a. tomater i stora krukor fyllda med köpejorden. Krukorna ställde jag i min indragna entré där det blir varmt och gott. Det fungerade alldeles utmärkt trots att det sägs att det bara finns torv i köpejorden, så det kan väl inte vara så illa som det skrivs i detta forum? Alla tomater hann inte mogna innan jag for på semester så vi tog en jätteburk med körsbärstomater med oss till Spanien. Där eftermognade de allt eftersom och vi åt tomater under 5 veckors tid. rolleyes.gif Ulf

Citera
          ulf
          Inlägg 20-11-2002, 09:50
          Länk hit: #32

Medlem

I går när jag kom hem läste jag novembernumret av A o T. Döm om min förvåning när jag läste om att dammsugarpåsinnehållet var ett av de bästa göselmedel man kunde önska sig som man skulle hälla ut runt ikring sina plantor i rabatterna. Det innehöll allt möjligt bra som t.ex. mangan, bor mm.
          Det verkar som om jag trots allt gott och väl kan fortsätta att lägga påsarna i komposten. Om det finns tungmetaller i cigaretter tycker jag att man genast skulle tvinga fabrikanterna att ta bort dessa. De kan ju knappast komma från tobaken eller pappret. smile.gif Ulf

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-11-2002, 10:44
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det är inte så lätt att ta bort tungmetallerna ur tobaksprodukter eftersom det kommer från tobaksplantan som är en växt som är mycket effektiv på att ta upp tungmetaller ur jorden. Hur mycket tungmetaller växten tar upp beror på vilka gödningsmedel och bekämpningsmedel man använder och i länderna där man odlar tobak är det ofta inga snälla bekämpningsmedel. Det som det brukar finnas mycket av är bly och kadmium. Fast kan man suga i sig det, så bryr man sig nog inte om det hamnar i komposten.

Och visst kan den billiga köpejorden fungera bra att odla i, även jag blir tvungen att köpa en del och till stora hinkar och balkonglådor fungerar det ofta ganska bra, men det är slöseri att hälla ut det i rabatter och trädgårdsland, torven bryts ner på bara några år. Bättre skulle vara om det fanns riktig jord i påsarna som inte bryts ner till koldioxid och vatten på några år, det skulle vara mera lönsamt i längden. Och man kanske skulle få lite mindre problem med sorgmyggor (kallas ofta blomflugor) ifall det var mera riktig jord i jordpåsarna, de brukar ju trivas extra bra i torv.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          yingko
          Inlägg 30-11-2025, 23:51
          Länk hit: #34

Gäster

kbps176.6ÑледBettПронDepeAnotDeadLouiWillWillполкAtlaÐртиБабе
          WindulesFirsврачГалеЗемлLyonAbbyAtlaтеат6GS4ProfNaivBeauCred
          КазьAlfrBonuуказÑтекAndaCleaRoweиÑкуCredGarnEpilДжефDolbодна
          CreoOreaSonyMOZAWindKennБарÑWindSimoAVALPhilKrisкармBeauТраг
          ШевеRichFrasblacиÑтоRabiJeweEnriSafrStanотÑÑ‚ÐвотмаршЛермКозы
          иÑтоJohnСаноDaviигруинÑÑ‚WinddiamменÑуровZoneMumiКЛ-3ÐСЧегубе
          HayaArtsZoneчемпРоÑÑ1181покиAndrБаÑиPeteÑтихMachоконGoblNich
          NichDisnFranимееTatoPeteChicMusiГолоSvenMicrклейпробпродDoro
          MicrArdoZigmMarkКоцюWindStevФили5610(854СупрЗащиÐртиCADIAVTO
          метавернtracМакÑEducEducиздерабоупакЛипеMathWindWindÐдамUnit
          SkulJazzChoiСодеЛитРХвалЛитРJeweÐлекЛитРЛитРЛитРСероСББеÐико
          СодеФидеÑзыкДаниMarcJame`ЛенСавиВоротеатÑертБолдЩукиТеремног
          PatrпоÑÑ‚FirsPictMobiавтоавтоавтоЧохоПервЧакаЮнацДуднХуÑнБоре
          ЗайцWindNealHerrGhiaнароСереавтоТурчредапродпродпродКолпJewe
          ШалаЛипиÑкзаFourÐрдзNeilБабиÐикиÐминКузнtuchkasЛайлMelo

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 17:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon