Hur mkt över omkringliggande marknivå bör en djupgrävd rabatt ligga för att dräneringen ska bli bättre? Jorden sjunker ju ihop efter vintern men räcker det med ca 10 cm höjd bara så det inte blir en "grop" på våren som det står kvar fukt i?
Jag har jordförbättrat en stor djupgrävd rabatt m kompost, sand, kogödsel, grus o mera planteringsjord. Men för att höja den ytterligare 10-20 cm över marknivå krävs ju enorma mängder med jord etc...
Tänkte lägga lite stora naturstenar i rabatten också för syns skull men dessa hjälper väl knappast till med dräneringen eller? Jorden i denna rabatt har nu under våren varit blöt, lite lerig/geggig men ändå väldigt lättgrävd dvs inte så tung MEN dock mkt fuktig.
Är tveksam till att mina stjärnflocka o röd solhatt (echinacea) överhuvudtaget överlevt denna blöta så de har jag stoppat i krukor för upptorkning o återhämtning o hoppas på att de kommer igen. Och kan digitalis överleva vintern i en sådan rabatt eller bör de får stå i krukor nedbäddade i löv istället?