|
Surnar mjölken (lättare) vid åska, ja det var frågan.. |
|
|
|
28-05-2006, 16:40
|

Medlem
Antal inlägg: 359
Medlem nr: 6 499

|
F´resten, det har slutat åska nu, och mjölken är fortfarande finfin! Däremot tycker jag Falu-korven från förra veckan luktar lite härsket....hmmmm....
--------------------
Zon 5, i hjärtat av Dalarna.
"Avsluta alltid vad du har påbörj "
|
|
|
|
|
28-05-2006, 21:16
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Månskensbonden @ 28-05-2006, 18:38) Det har inte med TV:n att göra utan med mottagaren. Du kan ha TV om du tar bort mottagar-enheten. På samma sätt måste du betala om du har mottagare i datorn. CITAT 1 § Den som innehar en TV-mottagare skall betala TV-avgift för mottagaren till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag. Lag (1989:41) om TV-avgiftJa, fast Radiotjänst egen tolknng av detta är "tv-mottagare" = tv-apparat. Det borde rimligtsvis vara själva digitalboxen som är grunden för licenskravet, men enligt Radiotjänst egen kundtjänst räcker det inte att man inte har någon digitalbox, utan "så länge man har en tv-apparat" är man betalningsskyldig. -Att det är själva digitalboxen som är tv-mottagaren, och följdaktligen inte tv-apparaten, övergår tydligen Radiotjänst egen tekniska kompetens... (Jaja, vi vet ju hur Fan läser bibeln...  ) Det stämmer inte, tyvärr. Radiotjänsts tolkning, som f ö går att läsa mer om på deras hemsida är: "Som tv-mottagare räknas exempelvis Tv Video med kanalväljare Dator med tv-kort Videokamera med kanalväljare Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare Digital tv-mottagare" Så nej, det är inte riktigt så enkelt. Har den tekniska prylen (DVD, video etc) kanalväljare ska man betala licensen. Det borde gälla även om du har telefon som kan ta emot tv-program, även om just den prylen inte är listad. Det är inte TV:n man betalar licens för, utan möjligheten att se på utsändningar från SVT man betalar för. Har man de möjligheterna ska man betala.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
28-05-2006, 21:38
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 28-05-2006, 22:16) "Som tv-mottagare räknas exempelvis
Tv Video med kanalväljare Dator med tv-kort Videokamera med kanalväljare Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare Digital tv-mottagare"
Så nej, det är inte riktigt så enkelt. Har den tekniska prylen (DVD, video etc) kanalväljare ska man betala licensen. Det borde gälla även om du har telefon som kan ta emot tv-program, även om just den prylen inte är listad. Det är inte TV:n man betalar licens för, utan möjligheten att se på utsändningar från SVT man betalar för. Har man de möjligheterna ska man betala. Tja, som sagt var, en "TV" räknas alltså som tv-mottagare och medför licensplikt, och det alldeles oavsett om det om den är analog eller digital och befinner sig inom ett analog eller digital täckningområde. Precis som Radiotjänsts kundtjänst svarade på en direkt fråga. Så du kostaterar att "nej, det stämmer inte" och hänvisar till en text där det står just det. Innehar du en analog tv i ett digitalt sändningsområde, skall du likt förbannat betala tv-licens, allt enligt Radiotjänst kundtjänst.
--------------------
|
|
|
|
|
28-05-2006, 22:31
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Drar ni ut antennsladden när det åskar? Nej, det bryr jag mig inte ett dugg om hur ni gör Tänkte dra tillbaka tråden till den sura mjölken Visst surnar mjölken snabbare när det är åska i luften, trodde att alla hade den erfarenheten. Just riktigt sur med klumpar i, som Björn beskrev. Jag är övertygad om att det är så, men varför? Det har visst ingen kunnat svara på
|
|
|
|
|
29-05-2006, 00:45
|

Medlem

|
CITAT (Månskensbonden @ 28-05-2006, 23:38) CITAT (LadyG @ 28-05-2006, 22:16) "Som tv-mottagare räknas exempelvis
Tv Video med kanalväljare Dator med tv-kort Videokamera med kanalväljare Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare Digital tv-mottagare"
Så nej, det är inte riktigt så enkelt. Har den tekniska prylen (DVD, video etc) kanalväljare ska man betala licensen. Det borde gälla även om du har telefon som kan ta emot tv-program, även om just den prylen inte är listad. Det är inte TV:n man betalar licens för, utan möjligheten att se på utsändningar från SVT man betalar för. Har man de möjligheterna ska man betala.
Tja, som sagt var, en "TV" räknas alltså som tv-mottagare och medför licensplikt, och det alldeles oavsett om det om den är analog eller digital och befinner sig inom ett analog eller digital täckningområde. Precis som Radiotjänsts kundtjänst svarade på en direkt fråga. Så du kostaterar att "nej, det stämmer inte" och hänvisar till en text där det står just det. Innehar du en analog tv i ett digitalt sändningsområde, skall du likt förbannat betala tv-licens, allt enligt Radiotjänst kundtjänst. Det finns TV-apparater med inbyggd digital mottagare. Har du video eller en DVD-spelare har de också de möjligheterna. 3G-telefoner har det. Jag förmodar att det är det Radiotjänst hänger upp sig på, mottagare finns nästan överallt nu för tiden och då ska de ha betalt. Men kan du bevisa att du inte har någon mottagare, att du fått kanalväljaren borttagen av fackman och allt sån't, då kan du vinna mot dem i tingsrätten, tror jag. Det vore smidigare om de la det på skattsedeln istället. (Obs. Jag skojar, skattsedeln är överfull som den är)
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
29-05-2006, 01:11
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Tror enda lösningen blir att lägga på skattsedeln, alternativt koda alltihop så man inte kan se det utan att pröjsa licens.
Det sistnämnda tror jag inte blir verklighet, inget politiskt parti idag stödjer det, det skulle göra att Public Service faktiskt inte kunde kallas Public Service längre då det inte är tillgängligt för alla.
Angående mjölk så finns det väl två saker i atmosfären som kan tänkas påskynda surning : temperatur och luftfuktighet. Vet inte om åskan i sig påverkar.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
29-05-2006, 06:25
|
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069

|
Det här med åska och mjölk... Jag gör fortfarande långfil precis som mamma gjorde då jag var barn, d.v.s. klickar lite fil i bunkar, häller på mjölk och låter det stå ute ett dygn. Om det är åskväder misslyckas filen, så bara är det. Men fråga mig inte varför. Mulle
|
|
|
|
|
29-05-2006, 08:16
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Man bör ju snarast fråga sig vad som gör att mjölk/filmöjlk surnar, skär sig, klumpar sig . I alla fall rör det sig ju om bakterietillväxt. Skulle alltså bakterierna växa mera, eller "fel" bakterier växa när det är åskar? Att man lång tillbaka i tiden gjorde denna observationen är ju inget konstigt, mycket annan mat blev ju också fort dålig under den tiden på året som det förekommer åska.
Men i dagens samhälle så blir nog bara mjölken dålig när åskan slår ut strömmen till kylskåpet!
|
|
|
|
|
29-05-2006, 08:20
|
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

|
CITAT (mulle @ 29-05-2006, 07:25) Det här med åska och mjölk... Jag gör fortfarande långfil precis som mamma gjorde då jag var barn, d.v.s. klickar lite fil i bunkar, häller på mjölk och låter det stå ute ett dygn. Om det är åskväder misslyckas filen, så bara är det. Men fråga mig inte varför. Mulle Har också varit med om att fil "skurit sig" vid åskväder!
|
|
|
|
|
29-05-2006, 08:33
|

Medlem

|
Jag tror jag vet! Mjölken surnar när det åskar, MEN bara hos tv-licens-skolkare!! Javisst! Radiotjänst ligger i Kiruna, eller hur?! Å det gör S-range åxå! *nickar frenetiskt* Den där raketuppskjutningspillemojen ni vet! En slump?? Nä nä! Det är ju 'klart som korvspad' (se annan tråd  ) att dom skickar upp RIKTADE "åskledar-raketer" med ledning av Radiotjänsts skolk-register! För dom är liksom sura på skolkarna liksom! Åsså laddar dom åskmolnen med den surheten, och....och....*fundrar*...och...ja, sen är det nåt elektroniskt! Jäpp! Så ä're!
--------------------
|
|
|
|
|
29-05-2006, 08:34
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Månskensbonden @ 29-05-2006, 10:33) Jag tror jag vet! Mjölken surnar när det åskar, MEN bara hos tv-licens-skolkare!! Javisst! Radiotjänst ligger i Kiruna, eller hur?! Å det gör S-range åxå! *nickar frenetiskt* Den där raketuppskjutningspillemojen ni vet! En slump?? Nä nä! Det är ju 'klart som korvspad' (se annan tråd  ) att dom skickar upp RIKTADE "åskledar-raketer" med ledning av Radiotjänsts skolk-register! För dom är liksom sura på skolkarna liksom! Åsså laddar dom åskmolnen med den surheten, och....och....*fundrar*...och...ja, sen är det nåt elektroniskt! Jäpp! Så ä're!  Klockrent!
|
|
|
|
|
29-05-2006, 09:40
|

Medlem

|
CITAT (Månskensbonden @ 29-05-2006, 10:33) Jag tror jag vet! Mjölken surnar när det åskar, MEN bara hos tv-licens-skolkare!! Javisst! Radiotjänst ligger i Kiruna, eller hur?! Å det gör S-range åxå! *nickar frenetiskt* Den där raketuppskjutningspillemojen ni vet! En slump?? Nä nä! Det är ju 'klart som korvspad' (se annan tråd  ) att dom skickar upp RIKTADE "åskledar-raketer" med ledning av Radiotjänsts skolk-register! För dom är liksom sura på skolkarna liksom! Åsså laddar dom åskmolnen med den surheten, och....och....*fundrar*...och...ja, sen är det nåt elektroniskt! Jäpp! Så ä're!  Solklart
--------------------
|
|
|
|
|
29-05-2006, 12:51
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
CITAT (Månskensbonden @ 29-05-2006, 09:33) Jag tror jag vet! Mjölken surnar när det åskar, MEN bara hos tv-licens-skolkare!! Javisst! Radiotjänst ligger i Kiruna, eller hur?! Å det gör S-range åxå! *nickar frenetiskt* Den där raketuppskjutningspillemojen ni vet! En slump?? Nä nä! Det är ju 'klart som korvspad' (se annan tråd  ) att dom skickar upp RIKTADE "åskledar-raketer" med ledning av Radiotjänsts skolk-register! För dom är liksom sura på skolkarna liksom! Åsså laddar dom åskmolnen med den surheten, och....och....*fundrar*...och...ja, sen är det nåt elektroniskt! Jäpp! Så ä're!  MEN jag har alltid betalat licens... och ändå har mjölken skurit sig ("sätt på Salvekvick") ...... b
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|