Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 6 7 8  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Identifieringshjälp..., Här kan väl alla lägga in frågor
          Whiskuchi
          Inlägg 21-06-2006, 18:39
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Ooiiiih, spännande!! biggrin.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Gåsis
          Inlägg 28-06-2006, 08:40
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

CITAT (Gloriana @ 20-06-2006, 14:18)
          CITAT (Ewa L @ 20-06-2006, 07:25)
          Och mig börjar ni också ledsna på? unsure.gif

Har efter mycket googlande konstaterat att bild nr 3 (på sid 6 i denna tråd) verkligen är Heucherella alba 'Bridget Bloom' [Tack för det!!].

Problemet är då bara vad detta är? Den är definitivt köpt som 'Bridget Bloom'! De är köpta ungefär samtidigt men på två olika ställen i höstas. (Höstrea är kanon, men det är svårt att då vara säker...)

Betydligt större/kraftigare växt:

Zoomat in på blommorna (betydligt skirare):

Dessutom köpte jag ju från Odla.nu's erbjudande 3-pack utav 'Bridget Bloom'! biggrin.gif  Kommer att sluta med att jag har 5 helt olika plantor som samtliga heter 'Bridget Bloom'. laugh.gif

(Jag skulle inte envisas om det inte var så att jag det vore viktigt för mig. Jag har kartotek på samtliga växter, och skulle tycka det var bedrövligt att ha något oidentifierat/felaktigt mitt i.)

Det är en Tellima grandiflora, jag tror den heter anagrambräcka på svenska.

Bra tråd det här laugh.gif Precis din växt har jag också, hos mig hette den Tiarella tills just nu wacko.gif Det var STA-fröer så det beror nog på det tongue.gif Kanske inte så fiffigt att den står längst fram i en rabatt som kantväxt, det är faktiskt lite svårt att se det som är bakom...

/Åsa

Citera
          Ewa L
          Inlägg 29-06-2006, 06:40
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (Gåsis @ 28-06-2006, 09:40)
          Bra tråd det här laugh.gif Precis din växt har jag också, hos mig hette den Tiarella tills just nu wacko.gif Det var STA-fröer så det beror nog på det tongue.gif Kanske inte så fiffigt att den står längst fram i en rabatt som kantväxt, det är faktiskt lite svårt att se det som är bakom...

Så din har också börjat sitt liv som Tiarella precis som min. biggrin.gif

Inte nog med att den då står fel ur höjdsynpunkt som du påpekat, utan också ur sol-synpunkt.

Nåja, den åker bakåt i höst.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Jenny & Vilda
          Inlägg 29-06-2006, 07:42
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 7 619

Här kommer en oidentifierad växt från min rabatt. En planta från min sambos gammelmormors torp, zon IV. Hon brukade fröså den själv för att föröka den och den ska ha rosa lite högre blommor enligt dottern. Vad är det?

(Tyvärr ganska suddiga bilder..)

Och en närbild:

--------------------
          ***Trädgårdsnybörjare i zon IV***

Citera
          Jenny & Vilda
          Inlägg 30-06-2006, 19:24
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 7 619

Jag söker fortfarande namnet på växten ovan. wacko.gif

Någon?

--------------------
          ***Trädgårdsnybörjare i zon IV***

Citera
          Madeleine1
          Inlägg 01-07-2006, 09:50
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 699
          Medlem nr: 2 086

Och så var jag igång igen. Utan bild även denna gång...

Jag har något i rabatten som jag trodde jag hade kläm på - men icke. Stammen, bladen och knopparna är håriga och ganska grova. Växten är ca 40 cm hög. Bladen sitter ett och ett ganska långt ifrån varandra på stammen. Blommorna sitter i "klasar". Jag var helt övertygad om att det skulle bli någon form av violetta klockor när de slog ut, men icke. I dag har jag hittat första blomman. Den är knallblå, platt (inte alls klockformad) och har fem spetsiga kronblad som pekar åt varsitt håll.
          Det är en "huvudstam" som grenar sig till ett par stycken sidostammar, som alla slutar med blad och blomklasar.

Jag är tämligen övertygad om att det är något ogräs, men nyfiken på vad.

Blir någon klok på min beskrivning blir jag jätteglad. I värsta fall får jag ta mig i kragen och gå ut och fota lite... tongue.gif

2006-07-10
          För ordningens skull svarar jag på min egen fråga genom att redigera. Länken verkar utdöd, så tänkte försöka låta bli att ruska liv i den. Blomman jag sökte har jag precis fått reda på att det är gurkört. Jättegoda gurksmakande blad, om dock ändå lite stickiga. Ett tips var att rulla ihop bladen tätt och sedan skära dem i strimlor innan man lägger dem i salladen, då känner man inte av stickigheten.

--------------------
          Madeleine i Mälardalen *

Citera

8 sidor V  « < 6 7 8
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-10-2026, 23:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon