Och så var jag igång igen. Utan bild även denna gång...
Jag har något i rabatten som jag trodde jag hade kläm på - men icke. Stammen, bladen och knopparna är håriga och ganska grova. Växten är ca 40 cm hög. Bladen sitter ett och ett ganska långt ifrån varandra på stammen. Blommorna sitter i "klasar". Jag var helt övertygad om att det skulle bli någon form av violetta klockor när de slog ut, men icke. I dag har jag hittat första blomman. Den är knallblå, platt (inte alls klockformad) och har fem spetsiga kronblad som pekar åt varsitt håll.
Det är en "huvudstam" som grenar sig till ett par stycken sidostammar, som alla slutar med blad och blomklasar.
Jag är tämligen övertygad om att det är något ogräs, men nyfiken på vad.
Blir någon klok på min beskrivning blir jag jätteglad. I värsta fall får jag ta mig i kragen och gå ut och fota lite...

2006-07-10
För ordningens skull svarar jag på min egen fråga genom att redigera. Länken verkar utdöd, så tänkte försöka låta bli att ruska liv i den. Blomman jag sökte har jag precis fått reda på att det är gurkört. Jättegoda gurksmakande blad, om dock ändå lite stickiga. Ett tips var att rulla ihop bladen tätt och sedan skära dem i strimlor innan man lägger dem i salladen, då känner man inte av stickigheten.