|
Tänkte att vi kan väl samla frågor om identifiering på olika växter på ett och samma ställe så slipper det bli så många olika trådar... Vi kan väl kanske göra ett försök... Jag börjar med att lägga in en länk till blomman som finns i min trädgård som de förr förra hyresgästerna hade planterat... Tyvärr kan jag inte få den tydligare...hoppas att ni kan hjälpa mig ändå... TILL BLOMMAN
Blomstertanten
31-05-2006, 09:56
Ser bekant ut men bra om du kan fixa bild på bladen också. Kan inte komma på vad den påminner om, men funderar vidare
*Stintan*
31-05-2006, 10:23
Alunrot
hellen99
31-05-2006, 10:38
Japp en sort av Alunrot, de finns i flera färger både på blad och blommor, blommar oftast hela sommaren, jättefina att ha i buketter (tycker jag)
Alunrot? Är ni säkra?
*Stintan*
31-05-2006, 11:02
Japp, älskar den  Tror den här är grönbladig men det finns rödbladiga oxå och kanske ännu fler.
hellen99
31-05-2006, 11:35
CITAT (Tezzla @ 31-05-2006, 11:57) Alunrot? Är ni säkra? :unsure: Varför skulle vi inte vara säkra?  Har du någon annan fundering kanske?
Tack för svarena...nu när jag har googlat på Alunrot så ser jag ju att det är det... Det är svårt att ta en bild på bladen för det är så mycket ogräs där för de förra hyresgästerna lät trädgården förfalla i 3 ½ års tid + att Anticimex har varit i rabatten och sprutat myrrlösning så allt är vitprickigt just nu... ...har inte nån större lust att rensa bort ogräset just nu heller...det spöregnar nämligen ute just nu...  ...men jag såg att bladen var lika som de var på de googlade bilderna... Tack igen...
hellen99
31-05-2006, 15:29
Är detta svart Nysrot? Fick frön av en bekant och sådde dem i höstas i kruka som stått ute hela vintern, nu har det kommit upp 2 st. Men nu till frågan: är det Nysrot eller är det ogräs, svårt att veta då jag har matat fåglar hela vintern och de kan ju sprätta omkring frön! Har precis planterat om den lille rackaren så han ser lite moloken ut!
kerstin z5-6
31-05-2006, 15:34
ogräs:( tyvärr veratrum har blanka svagt randade blad o ser ut såhär när de är små
hellen99
31-05-2006, 15:37
Ok jag förstår. Det var ju synd! Då blev det ingen nysrot i år heller! snyft.... Ska ändå se vad det är som kommer upp! Det växer så långsamt bara (ogräset)
kerstin z5-6
31-05-2006, 15:49
Du sparar väl sådden -de brukar sällan gro år ett
hellen99
31-05-2006, 16:11
Tyvärr så ligger resterna i rabatten jag brukar slänga den gamla jorden dit om jag behöver lite påfyllning! Hade ingen aning om att de var sååå tröga!
kerstin z5-6
31-05-2006, 17:08
näää... år två grodde de här, sen bör de krukodlas i nåt år till
hellen99
31-05-2006, 17:37
Jag får försöka få tag i någon planta istället
jessica zon6
01-06-2006, 06:45
Och så här ser min veratrumsådd ut nu.Inte är de snabba.Dessa grodde i jan med GA:3
jessica zon6
01-06-2006, 06:50
Jag har också en fundering på vad jag har närt i en såbytta:)Ser ju ut som ogräs, så antingen har jag fått en massa ogräsfrån i en påse (för hela byttan har grott med dessa) eller så är det nåt spännande jag har fått fram.  /jessica
hellen99
01-06-2006, 10:09
Jag har nu bestämt mig att prova en gång till med Nysroten, skam den som ger sig! Väntar nu på nya frön! Men jag är mkt nyfiken på vad jag har i min kruka
*Stintan*
01-06-2006, 10:24
Kan det möjligen vara zinnea
Åsa, mälardalen zon 2
01-06-2006, 14:32
CITAT (jessica zon6 @ 01-06-2006, 08:50) Jag har också en fundering på vad jag har närt i en såbytta:)Ser ju ut som ogräs, så antingen har jag fått en massa ogräsfrån i en påse (för hela byttan har grott med dessa) eller så är det nåt spännande jag har fått fram.  /jessica Har du sått atlasblomma??? för det ser ganska likt ut mina atlasblommor som dyker upp i trädgården (självsådd)
Jessica, din frösådd liknar en som jag fick för några år sen i en påse med blandade blomfrön. Den fick så småningom - om jag minns rätt - liksom kransar med litet sladdriga eller fransiga blommor, ljusrosa på en del plantor, ljuslila på andra - först i topparna och senare på sidoskott också.
Men även om det skulle vara den så vet jag tyvärr inte vad den heter.
Någon som vet vad detta är för buske?  Och vad denna blomma heter?
jessica zon6
01-06-2006, 16:46
Den blå skulle jag precis kolla namnet på men har flyttat i dagarna på en massa plantor och typiskt så är namnskylten borta.
Jag har sått atlasblomma men vill minnas att jag inte gjorde det så tidigt som när dessa okändingar såddes.De flesta är nu ca 40-50 cm och med knoppar.
CITAT (n00b @ 01-06-2006, 17:16) Någon som vet vad detta är för buske?  Och vad denna blomma heter?  Den blå blomman är ormöga, jättefin i maj i stora bestånd!
CITAT (Halli @ 01-06-2006, 21:32) Den blå blomman är ormöga, jättefin i maj i stora bestånd! Tack för hjälpen
kerstin z5-6
01-06-2006, 21:08
olvon -men vilken sort vet jag inte
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-06-2006, 22:08) olvon -men vilken sort vet jag inte Thanx
Bra initiativ med EN tråd för identifieringshjälp!  Jag gillar de här trådarna, för jag lär mig en massa, men det kan bli lite för många.. Jag är ju ny i min trädgård och behöver lite hjälp.. 1.  Dom växer väldigt tätt och det måste vara en lök, för bladen kom upp tidigt. 2.  Ser ut som en muterad vitsippa. Och när ni säger namnet kommer jag säga "ja just det.." 3.  Jag tror att det är ogräs, men eftersom det är lite tomt i mina rabatter så låter jag några av dom vara kvar. 4.  Växer som ogräs, kanske är det också, men de har så vackra blommor och bladen doftar väldigt starkt. 5.   Först trodde jag att det var en väldigt sen kejsarkrona, men jag tycker inte det stämmer riktigt. Blomman ska väl inte komma "på toppen" så, utan liksom hänga under? 6.  Dom här rackarna hittar jag lite här och var, både i rabatterna och vid komposten. Det ser ut att ta lång tid innan det kommer nån blomma.. Bladen är ludna. Tack på förhand!
Eva 33c
01-06-2006, 22:18
1 Hyacinthoides hispanica Klockhyacint (kan också heta Scilla hispanica, jag vet inte vad som är det korrekta namnet) kanske, eller något närbesläktat. 2 Anemone sylvestris, Tovsippa, det finns en snarlik art Anemone canadensis, Ängsanemon. Jag tror att den senare sprider sig mer än den första. 3 En gissning, Centaurea macrocephala, Gulklint. 4 Nepeta x faassenii, kantnepeta ibland lite felaktigt kallad Kattmynta. Många katter gillar den. 5 Kan vara krolliljor. 6 Ser bekant ut...men jag törs inte gissa.
*Stintan*
01-06-2006, 22:25
Jag tippar på att 6 är kungsljus tvååring som lätt sprider sej och ofta växer där det är lite torrt ( är åtminstone min erfarenhet av den) http://linnaeus.nrm.se/flora/di/scrophular...ba/verbtha4.jpg
CITAT (cic @ 01-06-2006, 23:00) Bra initiativ med EN tråd för identifieringshjälp! :) Jag gillar de här trådarna, för jag lär mig en massa, men det kan bli lite för många..
Jag är ju ny i min trädgård och behöver lite hjälp.. Tackar...ja jag tyckte att det blev lite hattigt med alla dessa identifieringshjälpar på var och varannan fråga...så då tänkte jag att varför inte samla allt på ett och samma ställe...det blir lite lättare att söka också om man vet vart man ska kolla eftersom det inte går att söka på bilder... ... jag är ju precis som du också 'ny' (även om det är andra året som jag sår) i denna fantastiska värld av blommor och växter...  ...
Lars-Olof Arvids
02-06-2006, 08:03
Nr 3 tror jag är vallört. Annars tror jag att Eva har rätt i det mesta.
Olle
Fru fet
02-06-2006, 08:04
6.  Dom här rackarna hittar jag lite här och var, både i rabatterna och vid komposten. Det ser ut att ta lång tid innan det kommer nån blomma.. Bladen är ludna. Kan det möjligen vara kokardblomster? Så ser mina ut när de just kommit upp, sedan blir bladen mer flikiga.
Eva 33c
02-06-2006, 08:11
Håller med Olle och ändrar min gissning till Vallört för nr 3.
Tack för hjälpen. Nr 3 är nog Vallört, finns ju olika varianter, men när jag söker och läser om den så tycker jag det stämmer.
Och självklart är nr 6. kungsljus! Men kan det vara så att jag bara får se bladen på dom? Tycker det är svårt att se om det kommer någon blomma..
Men den svåra nöten är trots allt nr 5. Den "falska kejsarkronan". När jag söker på krollija så tycker jag inte att bladen stämmer riktigt.. Vi får kanske helt enkelt vänta tills den blommar.
CITAT (cic @ 01-06-2006, 23:00) 5.   Först trodde jag att det var en väldigt sen kejsarkrona, men jag tycker inte det stämmer riktigt. Blomman ska väl inte komma "på toppen" så, utan liksom hänga under? CITAT (cic @ 02-06-2006, 09:54) Men den svåra nöten är trots allt nr 5. Den "falska kejsarkronan". När jag söker på krollija så tycker jag inte att bladen stämmer riktigt.. Vi får kanske helt enkelt vänta tills den blommar. Så här ser mina krolliljor ut just nu, som jämförelse: 
Ja jösses Betty, det har du rätt i. Ser ju på pricken ut som samma! Klart det är krolliljor! Om nu dina är det menar jag.  Tack!  Men kolla här. Får ändå huvudbry..
*Stintan*
02-06-2006, 09:28
Cic, skulle tro att kungsljusen blommar år 2 så att bara bladrosetten syns första året, så var det hos mej att det dök upp rosetter lite här och var som inte blev annat förrän året därpå.
Hej CIC Så här tänker jag: 1. Hyacint 2. Anemon 3. Knölklocka ser det ut som - ta bort genast de sprider sig som pesten ( fast svärmor tycker dom är "så fina") 4. Nån nässla 5. Nån lilja ja 6. Hmmm.... ser bekant ut....
CITAT (cic @ 02-06-2006, 10:17) Ja jösses Betty, det har du rätt i. Ser ju på pricken ut som samma! Klart det är krolliljor! Om nu dina är det menar jag.  Tack!  Men kolla här. Får ändå huvudbry..  Antar att det är knoppens utseende som ger dig huvudbry... Det finns en del "martagonhybrider" som ser lite olika ut. Jag har en, Lilium marham ’Mrs. R. O. Backhouse’. Den har dubbelt så långa och dessutom lansettlika blad, jämfört med krolliljans rundade och korta blad. Bladen växer på samma sätt som vanlig krollilja, i våningar. Den ser ut så här just nu:  Tja, om inte annat så får du väl tåla dig tills din börjar blomma, Om det är en krollilja så blommar de ju alldeles snart! Hittade en jättetydlig tecknad bild på krollilja på nätet:
kerstin z5-6
02-06-2006, 14:52
def en väl matad krollis
Ja, det var knoppen jag tänkte på. Men jag är helt övertygad om att du har rätt. Och de blommar nog snart dessutom, och då lär jag bli varse att du har rätt! Tack för din och alla andras ansträgningar!
Whiskuchi
02-06-2006, 17:30
Vad heter denna skönhet? Den är så vit så den nästan drar i blått, fast det framgår inte riktigt av bilden
gunnelö
02-06-2006, 18:14
CITAT (Whiskuchi @ 02-06-2006, 18:30) Vad heter denna skönhet? Den är så vit så den nästan drar i blått, fast det framgår inte riktigt av bilden  Åh så vacker. Har ingen aning om vad det är men den vill jag HA!!! Gunnel Ö
Anki på Öland
02-06-2006, 19:15
Cic, är inte 3an sån som kallas Blåeld?? Tycker dom ser ut som mina som just slagit ut men knopparna som inte öppnat sig ser ut som din. Anki
gunnelö
02-06-2006, 19:26
CITAT (Anki på Öland @ 02-06-2006, 20:15) Cic, är inte 3an sån som kallas Blåeld?? Tycker dom ser ut som mina som just slagit ut men knopparna som inte öppnat sig ser ut som din. Anki Nej visst är 3:an vallört. Titta på de hoprullade blomställningarna. Den "rullar" ju ut sig hela sommaren sen med ständigt nya blomknoppar i toppen. Vacker blå färg har den men är lite aggressiv i växtsättet och tar rätt stort utrymme. Så man bör nog tänka sig för var man planterar den. Hos mig växer den perfekt och täcker en hög stor stenfot i norrläge. Så tror jag i alla fall! Gunnel Ö
CITAT (Whiskuchi @ 02-06-2006, 19:30) Vad heter denna skönhet? Den är så vit så den nästan drar i blått, fast det framgår inte riktigt av bilden  Det är en Porslinsveronika.
Och vad kan detta vara då som jag hittade i mitt buskage. Ogräs? Plantan/ogräset (?) växer i klungor och de små blommorna på undersidan av bladen är svagt doftande.
Inga från Närke
02-06-2006, 21:39
Väldigt bra tråd men kan vi numrera bilderna och sedan försöka att inte citera för då blir tråden lite lång och arbetsam att bläddra i. Tack på förhand.
Inga från Närke
02-06-2006, 21:40
CITAT (Tezzla @ 02-06-2006, 22:39) Plantan/ogräset (?) växer i klungor och de små blommorna på undersidan av bladen är svagt doftande. Rams heter den en gammal växt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|