Medlem
Antal inlägg: 4
Medlem nr: 7 843
Hej, jag har nyss rensat ur ett gammalt växthus som bara innehöll hallonbuskar, nässlor och gräs. Jag vill hemskt gärna börja använda växthuset men är rädd att nässlor och hallon kommer ta över det igen. Har därför funderat på att lägga en markduk under jorden så att inte rötter utifrån kan ta sig in. Min fråga är kan man göra så och hur djupt ska man lägga duken?
Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746
Hej och välkommen till Odla! Hade jag varit i ditt läge skulle jag ha lagt plast/markduk på jorden i hela växthuset och odlat i krukor/hinkar i minst ett par år. Men jag är ju i grunden lat
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
och lagt 1dm grus på duken -bra för krukodlingen och gör det otrevligt för rötterna under -mörkt o trist :)Vill du ha jordbänkar -ställ en mindre pallkrage ovanpå gruset
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722
Jag har gräsmatta som golv i mina växthus ... har liksom inte blivit tid att fixa nåt annat ... åker väl på nån slags tjock duk där så småningom ... det är så bökigt att klippa gräset där inne !
Edit : jag odlar i hinkar och baljor.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se