Hej, jag har nyss rensat ur ett gammalt växthus som bara innehöll hallonbuskar, nässlor och gräs. Jag vill hemskt gärna börja använda växthuset men är rädd att nässlor och hallon kommer ta över det igen. Har därför funderat på att lägga en markduk under jorden så att inte rötter utifrån kan ta sig in. Min fråga är kan man göra så och hur djupt ska man lägga duken?
Margith
31-05-2006, 14:13
Hej och välkommen till Odla! Hade jag varit i ditt läge skulle jag ha lagt plast/markduk på jorden i hela växthuset och odlat i krukor/hinkar i minst ett par år. Men jag är ju i grunden lat
idefix
31-05-2006, 15:13
Det var ju också en idé som jag inte tänkt på tidigare. Tack, jag ska ta det under övervägande.
kerstin z5-6
31-05-2006, 15:38
och lagt 1dm grus på duken -bra för krukodlingen och gör det otrevligt för rötterna under -mörkt o trist :)Vill du ha jordbänkar -ställ en mindre pallkrage ovanpå gruset
Gurkan
31-05-2006, 23:38
Jag har gräsmatta som golv i mina växthus ... har liksom inte blivit tid att fixa nåt annat ... åker väl på nån slags tjock duk där så småningom ... det är så bökigt att klippa gräset där inne !
Edit : jag odlar i hinkar och baljor.
idefix
01-06-2006, 07:40
Tack för era tips
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.