|
Igelkott, förslag på mat? |
|
|
|
09-06-2006, 18:48
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
Jag lägger ut burkmat innehållande endast kött. Vetemjöl är basingrediens i billiga torrfoder ja, i de foder som håller högre kvalitet är det vanligtvis ris (därmed inte sagt att det är bättre för kottemagar, det gör ingen större skillnad på katter iaf)
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
09-06-2006, 18:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 177
Medlem nr: 3 968

|
Whiskuchi, har du nånsin sett igelkottar i Kinnahult? Jag inte sett en endaste liten kotte... däremot räv kom jag just på... Det kanske är anledningen...
--------------------
 "Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner." Citat från Lena:-) här på Odla
|
|
|
|
|
09-06-2006, 19:00
|

Medlem

|
Hmm.. inte många. Förutom när jag var liten, och gamla stationshuset låg på andra sidan vägen (där är numera bara igenvuxet, men om du går ner till järnvägen och går åt Kinnahållet - mot den stora fina björken - så är du i gamla stationshusets trädgård. Finns - eller fanns - ett gammalt äppelträd där) Oj, råkade glida ifrån ämnet. I stationshusets trädgård fanns kottar. Men jag tror de försvann när de rev huset.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
09-06-2006, 20:01
|

Medlem

|
Ah, underbart! Ett stycke historia fick jag på köpet! Tack för det  Hur får man kottar att invandra till kottlös plats? jag skulle så gärna vilja ha kottar... *suck* Risken är väl kanske att räven tar dem.
--------------------
 "Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner." Citat från Lena:-) här på Odla
|
|
|
|
|
09-06-2006, 20:37
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Airamya @ 09-06-2006, 21:01) Ah, underbart! Ett stycke historia fick jag på köpet! :wub: Tack för det  Hur får man kottar att invandra till kottlös plats? jag skulle så gärna vilja ha kottar... *suck* Risken är väl kanske att räven tar dem. Om du lyckas få dem att invandra så försök att få med mer än en Jag har bott i Kinnahult/Harpebo mellan 1995- 2001, har aldrig sett skymten av en igelkott tyvärr. Jag förstår inte varför de skyr Häggådalen på det viset för det fanns gott om dem när vi bodde inne i Kinna.
--------------------
|
|
|
|
|
09-06-2006, 20:42
|

Medlem

|
Nu samlas Kinnahultarna på rad här igen...  Nej, jag har tyckt att det är lite underligt, jag bodde inne i Kinna tidigare och där fanns det en hel del kottar. Jag har ju bara flyttat ca 5 km eller nåt och här verkar inte finnas en enda. Verkar som jag kan sluta leta efter dem, det finns nog helt enkelt inga här
--------------------
|
|
|
|
|
09-06-2006, 20:53
|

Medlem

|
Ja, i Kinna-Skene är det jättegott om igelkottar (särskilt på Assberg tydligen, och på Snickaren i Kinna - de gillar uppenbarligen bostadsområden)
--------------------
|
|
|
|
|
24-06-2006, 19:45
|

Medlem
Antal inlägg: 563
Medlem nr: 5 607

|
Ikväll kom det en igelkott och hälsade på, men jag kan inte säga att jag tycker om det precis. Jag är rädd för den. Kan den bitas? Och tänk om den kommer in genom altandörren, hjälp  Hur ska jag få den att gå härifrån?
|
|
|
|
|
25-06-2006, 06:12
|

Medlem
Antal inlägg: 280
Medlem nr: 7 296

|
CITAT (Allis @ 24-06-2006, 20:45) Ikväll kom det en igelkott och hälsade på, men jag kan inte säga att jag tycker om det precis. Jag är rädd för den. Kan den bitas? Och tänk om den kommer in genom altandörren, hjälp  Hur ska jag få den att gå härifrån? Jag tror att kottar kan bitas. När jag var liten hade vi kottar under vår altan, och vid ett tillfälle när de var framme bet sig en fast i min lillebrors byxben, och det var svårt att få den att släppa taget. Men jag har svårt att tänka mig att de kommer in, de är skygga djur. Men lägg något i dörröppningen ifall du är orolig.
|
|
|
|
|
25-06-2006, 07:36
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag tror igelkottar är lite nyfikna också. Vi hade en som då och då gick in i tvättstugan om dörren ut stod öppen men bitas har jag aldrig hört talas om.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
25-06-2006, 08:04
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
De ska nog ha en stark anledning, om de ska bitas. Och bita en människa? Har aldrig ens hört talas om!
Men, de kan ju döda ormar t.ex. och en del smådjur som ingår i deras föda, och för det behöver de använda sina tänder.
Här fanns det många igelkottar "förr i tiden". Det är inte räven som tar dem utan grävlingen, som är igelkottens enda naturliga fiende (har jag fått lära mig, vet inte om det är sant). Att grävlingen tar igelkottar har jag sett själv. Hu.
Numera finns det gott om grävling här och inte en enda igelkott längre.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
17-07-2006, 16:54
|

Medlem

|
*knuffar upp min gamla tråd* Jag såg en minikotte där idag, vet inte om den var ensam eller hade syskon (eller var de är födda), en sån liten tötis!
--------------------
|
|
|
|
|
17-07-2006, 16:59
|

Medlem
Antal inlägg: 49
Medlem nr: 7 429

|
CITAT (Whiskuchi @ 01-06-2006, 19:19) Jag upptäckte precis en liten igelkott som prasslade omkring i vilda hörnet i trädgården. Ser gärna att den stannar, så jag tänkte lägga ut mat. Kattmat vet jag att de äter, är det endast burkmat eller funkar uppblött torrfoder? Vad kan jag mer bjuda på?  Hejsan!! Jag har hört att man kan ge dem katt torrfoder men att det INTE behöver blötas upp, fast inget jg är 100% på. Vet att det är bra och ge dem fisk och kyckling. MEN ABSOLUT INTE MJÖLK, då det kan få ont i magen och ännu värre dö utav. Lycka till!!! *AVUNDSJUK PÅ DEJ*
--------------------
|
|
|
|
|
17-07-2006, 18:20
|

Medlem
Antal inlägg: 311
Medlem nr: 5 324

|
"Min" kotte har tydligen fått barn i år för häromkvällen var både den och en unge och rotade i syrenbersån. Båda är väldigt skygga och kommer man för nära börjar dom tuffa som små tufftuffbåtar! Fräsa och väsa kan dom minsann också! Lite vatten i en skål och några uppmjukade hundmatskulor fick dom i alla fall och jag hann inte innanför dörren förrän dom satte igång att käka och dricka. Jag har trott att kotten bor på ett ställe under huset men nu märkte jag att dom verkar ha ett ställe under veboden, intill bersån. Kanske det är sommarstället?
|
|
|
|
|
17-07-2006, 20:37
|

Medlem

|
CITAT (Farmor @ 17-07-2006, 19:20) Jag har matat igelkott med Royal Canin katt-torrfoder. Kotten blev alldeles salig och såg så härlig ut när han nosade upp dom små godbitarna som jag bara la ut i gräset. Det var så gott så den till och med nafsade i mina fingrar.  En skål med vatten ställdes också ut, men det verkade den ha på annat håll så vattnet förblev orört. Royal Canin är vad som bjuds på här också, varianten Beauty&Fit. Ibland blir det burkmat också
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|