Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp!, Råttor i huset!
          mari_tres
          Inlägg 03-06-2006, 12:31
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 554
          Medlem nr: 1 048

Skulle den där hink-grejjen fungera lika bra med badkaret? Det är ju rätt glatta kanter där med, menar jag. (fast då måste man ju ta upp den för att få ut den iofs...) En hink tippar väl ganska lätt om man har en ilsk, stressad råtta där, eller?

--------------------
          Simma lungt!!

Zon 4½ Sundsvall, Nolby

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-06-2006, 14:06
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Då får du ha en tung sten i botten av hinken biggrin.gif

Allvarligt talat så måste du se till att få ut råttan/råttfamiljen fort som sjutton. Dom kan faktiskt förstöra en hel del, så även möss, och orsaka
          brand och annat när dom gnager på ledningar o dyl. Så har du ännu inte införskaffat en fångstbur så gör det på måndag (annandag pingst är ju numera en vardag). Lycka till! Följer dramat tongue.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          mari_tres
          Inlägg 03-06-2006, 15:09
          Länk hit: #23

Medlem

Nu finns filmen här.... den är upp och ner, men ni får stå på huvudet!!

Click here to watch Rattan-upponer

Och jo, vi är nog medvetna om riskerna med råttor... de kallas ju inte skadedjur utan anledning!! Känns bara så jobbigt eftersm vi nyss blev klara med en renovering av badrummet. Innan ville man inte vara där, men nu SER det ialalfall OK ut, men man vill inte vara där ändå... blink.gif Men det blir till att riva upp igen...

--------------------
          Simma lungt!!

Zon 4½ Sundsvall, Nolby

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-06-2006, 17:36
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tycker den ser lite blyg ut så jag förstår om den är svårfångad laugh.gif
          Kul att ni filmat men inte skulle jag friviiligt använda det badrummet så länge den finns kvar laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 03-06-2006, 18:26
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Stintan43 @ 03-06-2006, 18:36)
          ............... inte skulle jag friviiligt använda det badrummet så länge den finns kvar laugh.gif laugh.gif

Jag skulle nog flytta ur huset jag...... Råttor är det absolut otäckaste jag vet! Har tillräckligt problem med mina små möss i sopskåpet jag.....
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 03-06-2006, 20:25
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (mari_tres @ 03-06-2006, 13:31)
          Skulle den där hink-grejjen fungera lika bra med badkaret? Det är ju rätt glatta kanter där med, menar jag. (fast då måste man ju ta upp den för att få ut den iofs...) En hink tippar väl ganska lätt om man har en ilsk, stressad råtta där, eller?

Förmodligen wub.gif
          Dessutom kan en råtta förmodligen hoppa högre än en hink är hög, med möss däremot funkar det med hinkfällor. Köp en fångstbur istället, kör någon mil och släpp den långt hemifrån.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          mari_tres
          Inlägg 21-06-2006, 12:58
          Länk hit: #27

Medlem

OK, lite uppdatering.... Råttan i badrummet uppe har vi inte sett en skymt av, och det finns inga spår efter den längre. Däremot har vi upptäckt att NÅGON har gjort ett hål nertill i vår hushållskompost. Undrar vem det kan vara? blink.gif
          Lär ju vara varmt o gott där...

--------------------
          Simma lungt!!

Zon 4½ Sundsvall, Nolby

Citera
          Bettson
          Inlägg 22-06-2006, 07:04
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Anki på Öland @ 03-06-2006, 19:26)
          CITAT (Stintan43 @ 03-06-2006, 18:36)
          ............... inte skulle jag friviiligt använda det badrummet så länge den finns kvar  :lol:  :lol:

Jag skulle nog flytta ur huset jag...... Råttor är det absolut otäckaste jag vet! Har tillräckligt problem med mina små möss i sopskåpet jag.....
          Anki

Jag skulle inte heller fixa det.

Tänka er, att jag lastat och hanterat stora folkilskna tjurar på över ett ton som djurbilchauffören inte vågat gå i närheten av.

Jag har hanterat ouppfostrade vilt sparkande hästar.

Jag har hanterat ej folkvänliga galtar.

Jag har haft stor flock skånegäss och kunnat hantera dem hur som helst.

Fast kommer det in en mus i köket så står jag på köksbordet utan att jag ens minns hur jag kom dit, med mobiltelefonen i högsta hugg och ringer på maken.

Det har hänt att jag suttit på köksbordet en halv dag innan han kom laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          Diabolique
          Inlägg 22-06-2006, 07:55
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

Mina föräldrar har haft problem med en råtta.
          Det tog ett tag innan vi upptäckte den.
          Den var riktigt stor och fruktansvärt äcklig. Bland annat samlade den på mammas använda bindor och tamponger, som den gömde under trappen i matkällaren... wacko.gif

Jag tog den på bar gärning en gång när den åt ur hundens matskål, vilket den tydligen hade gjort rätt länge.

Snabb var den också, den sprang upp och ner för källartrappan snabbare än jag skulle göra...

Jag har aldrig sett en så stor råtta förr, men jag har haft 4 tamråttor (som ju ska vara en variant av brunråttan, som är den vanligaste vilda i Sverige).

Till slut fick vi stopp på råttan genom att köpa en stor "levande råttfälla" (bur med falllucka), och ladda den med hundmat och faktiskt... Mammas använda bindor. *ryyyser*

Min bästa kompis berättade för mig att de fångade möss med en sådan fälla när hon var liten. Men ibland glömde de att tömma den. Och en dag hade en råtta klämt sig in genom luckan (fast den inte fick plats i buren) för att till varje pris äta upp den mus som satt där i... Äckligt värre...

Hennes tips var att köpa en liten mus att gillra fällan med.
          Men då tycker jag till och med att använda bindor är trevligare...

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          Pirum
          Inlägg 22-06-2006, 09:00
          Länk hit: #30

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Huu, råttor är väl nästan djur som inte äger existensberättigande. Tillsammans med fästingar, getingar, myggor och...hm...kanske några mer eländesdjur jag glömt bort i farten. Älgflugor, där kom jag på ett till.

Vi har feta råttor som springer här utanför ibland, klart störande och ett av få argument för att fixa fler utekatter i städerna. (Så att de tar råttorna innan de blir stora som hus)

--------------------
          zon2.5

Citera
          Biggan_
          Inlägg 22-06-2006, 09:27
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Bettson @ 22-06-2006, 08:04)
          Jag skulle inte heller fixa det.

Tänka er, att jag lastat och hanterat stora folkilskna tjurar på över ett ton som djurbilchauffören inte vågat gå i närheten av.

Jag har hanterat ouppfostrade vilt sparkande hästar.

Jag har hanterat ej folkvänliga galtar.

Jag har haft stor flock skånegäss och kunnat hantera dem hur som helst.

Fast kommer det in en mus i köket så står jag på köksbordet utan att jag ens minns hur jag kom dit, med mobiltelefonen i högsta hugg och ringer på maken.

Det har hänt att jag suttit på köksbordet en halv dag innan han kom laugh.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Inget att skratta åt egentligen, men du berättade det så verklighetstroget så jag kunde se det framför mej! Hur du kånkar omkring och domederar med diverse aggresiva och respektinjagande och ibland väldigt stora djur, och sedan synen med dej på köksbordet! laugh.gif laugh.gif wub.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-06-2006, 12:26
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Rädsla kan ta sig många uttryck. En gång i forntiden hade min mamma köpt rödspätta till middag. Det var på den tiden fisken var färsk och orensad i butiken så när hon skulle rensa den började den sprattla och lyckades ta sig ner på golvet från bordet. Där fick den ligga tills pappa kom hem och kunde avliva den ordentligt. Det blev sen middag den dan. laugh.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          mari_tres
          Inlägg 02-07-2006, 19:20
          Länk hit: #33

Medlem

Råttan infångad och utsläppt en halvmil utanför bebyggt område. Lillstackarn var livrädd... men jättesöt, tycker jag!! Fällan betades igen och ställdes tillbaka men ingen fler har visat sig.

--------------------
          Simma lungt!!

Zon 4½ Sundsvall, Nolby

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 02-07-2006, 19:28
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (mari_tres @ 02-07-2006, 20:20)
          Råttan infångad och utsläppt en halvmil utanför bebyggt område. Lillstackarn var livrädd... men jättesöt, tycker jag!! Fällan betades igen och ställdes tillbaka men ingen fler har visat sig.

wub.gif Vilken tur den hade som gick in hos dig, som inte dödade den utan gjorde dig av med den på ett snällt sätt!! wub.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 11:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon