Zidane tillhör mina favoritspelare, men igår var han oförsvarligt dum. På en fotbollsplan får man tyvärr ofta höra förolämpningar, men även om Materazzi sade något rent bedrövligt så är Zidanes handling överlagd. Det är ju inte så att han tappar kontrollen och börjar veva med armarna, eller skallar in näsan på italienaren. Hade han helt tappat kontrollen kunde han ju skyllt på det, men nu känns skallningen i bröstet mest totaltoförklarlig och oförsvarlig tycker jag. Hade Materazzi sekunden innan exempelvis klämt till om Zidanes ädlare delar, sådant sker ju otroligt nog på fotbollsplaner ibland, så hade jag förstått om Zidane slagit in näsan på Materazzi. Jag hade dessutom då förordat rött kort åt Materazzi och frispark för Zidane. Men att återgälda en verbal förolämpning med en sådan skallning... i VMs 64 matcher såg vi inget liknande. Det närmaste var väl Figos markering mot nån holländare, men han knuffade ju mer liksom (och fick gult kort).
OBS, jag menar inte att Zidanes handling var den fulaste i VM. Vi har sett armbågar i ansiktet (de Rossi exv), stämplingar i låret (nån holländare mot CRonaldo), i skrevet (Rooney), och sådant är ju farligare.
--------------------
zon2.5
|