Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vädjan till er som har lammöron, Ge till mig istället för kompost i höst
          Eva 33c
          Inlägg 16-06-2006, 08:10
          Länk hit: #21

Gäster

Åsa Bi:
          CITAT
          Mina blommar i gult, dock!
          Kan det vara gulplister då ? smile.gif
          "Lamium galeobdolon"

CITAT
          Vad tror ni om att göre enligt följande, göra iordning en pallkrage med en bunt Stachys byzantina ’Silver Carpet’. Låta dem växa till sig där under sommaren och hösten. På våren dela på plantorna och sätta ut dem på plats.

Låter som en jättebra ide. rolleyes.gif

Citera
          Åsa Bi
          Inlägg 16-06-2006, 08:42
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 7 895

CITAT
          Kan det vara gulplister då ?  
          "Lamium galeobdolon"

Jaa, det är det ju! Här är en bild jag hittade på nätet, så ser mina ut, fast med marktäckande slingor också. Tack så mycket för hjälpen, Ewa och Eva! wub.gif

--------------------
          Zon 2-3 utanför Linköping

Citera
          Ewa L
          Inlägg 16-06-2006, 09:25
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (Åsa Bi @ 16-06-2006, 09:42)
          CITAT
          Kan det vara gulplister då ?  
          "Lamium galeobdolon"

Jaa, det är det ju! Här är en bild jag hittade på nätet, så ser mina ut, fast med marktäckande slingor också. Tack så mycket för hjälpen, Ewa och Eva! wub.gif

CITAT
          Vad tror ni om att göre enligt följande, göra iordning en pallkrage med en bunt Stachys byzantina ’Silver Carpet’. Låta dem växa till sig där under sommaren och hösten. På våren dela på plantorna och sätta ut dem på plats.

Vad skall man ha för vajande perenner övanför denna matta tro?

Hur hög blir Rosenplister (den vita varianten) ?
          Känner att denna vore ypperlig att ersätta täckbarken i den rabbaten man ser bakom pallkragarna

Det var nog lite tidigt på morgonen. Den har jag ju oxå. <Fniss>

- - -
          KSVHGF: (Du lovade ju att byta signatur, tycker du inte det börjar bli dags? Du har ju gröna fingrar.)
          Det låter som en bra idé att dra upp 'Silver Carpet' för utplantering. Vilka växter du skall ha ovanför? Det finns massor att välja på, det är väl snarast vilken färg du vill ha som avgör. Personligen tycker jag det är snyggt med en lite starkare färg. De är ju lätta att kombinera med. Antar att det är soligt läge?

Bägge sorterna av Rosenplister blir max 15 cm höga. (Gulplister ~25 cm). Du skulle ha den mellan/framför häckplantorna då? Låter mycket snyggt, bara du tar hänsyn till att samtliga Lamium-arter är aggressiva. Men det ser ju ut som om de begränsas av plattor resp gräsmatta och då funkar det jättebra. Häcken kan de inte konkurrera ut.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Killensomvillhag...
          Inlägg 16-06-2006, 10:17
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 508
          Medlem nr: 2 423

Ewa L tongue.gif byta signatur redan hmmm får nog fundera på det efter min senaste (absolut inte sista) blunder.
          Min mor tyckte precis som du att jag börjar få lite grönt i fingertopparna och gav mig ett citrusträd. Då jag antog utmaningen så fick jag den att må toppen efter lite intrimmning med vattning och näring. Och så en dag i förra veckan bestämde jag mig för att plantera om den och sätta ut den i fullt solsken.
          Sagt och gjort, fin jord, vattenkristaller, gödning och en väldränerad kruka. Underbart den blev hur fin som helst *stolt*
          Bara vattningen kvar.
          Gick ut i garaget och skulle hämta vattenkannan och hittade till min förvåning en grön som jag inte kände igen med vatten i. Toppen tänkte jag då har vattnet stått ett tag. Hällde på, tog ett steg tillbaka och njöt, det luktade tom mer citrus nu.
          Mycket mer blink.gif väldigt mycket unsure.gif
          (cencurerad harang av barnförbjudna ord i mängder) jag har hällt på citrusdoftande spolarvätska

Så jag byter inte nick på ett tag kan jag lova tongue.gif

Tillbaka till kommande planteringar
          Jo starka färger vore klart fint, planteringen kommer ha mycket mycket sol och ha ett grått uthus med röda knutar som bakgrund. Knallblått vore mycket fint och gärna höga blommor.

Japp jag skall ha rosenplister som marktäckar i rabatten med bärbuskar runt dem alla, täcka all jord.
          Inga problem att de är aggresiva då jag har plattor runt överallt, bara positivt med tanke på att jag då slipper rensa ogräs så mycket.
          Hur ser det ut på vintern med Rosenplister? Vissnar det bara ner till en röra?

--------------------
          Magister Mundi sum!

Citera
          Ewa L
          Inlägg 16-06-2006, 12:10
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 16-06-2006, 11:17)
          jag har hällt på citrusdoftande spolarvätska

- - -
          Knallblått vore mycket fint och gärna höga blommor.

Hur ser det ut på vintern med Rosenplister? Vissnar det bara ner till en röra?

Förlåt, men kunde inte låta bli att dra på munnen. Men inte elakt!! Nej, bara igenkännande. Visserligen har jag inte gjort just den blundern, men en och annan...
          - - -
          Om du inte behöver vara rädd för aggressiva blommor skulle jag nog rekommendera Blågull (Polemonium caeruleum). Den har extremt lång blomning, åtminstone hos mig. (Bilder finns i mitt album.)
          2004 har jag antecknat: Blommade från april till november!!! I sol blir blomningen antagligen kortare. På "pappret" blir den 60 cm. Hos mig gott och väl 70. Men som sagt, lite aggressiv.
          Annars; Veronica. På bilden tidigare i tråden är det Praktveronika (Veronica austriaca ssp. 'Knallblau'). Den blir visserligen inte mer än ~40 cm men en färgklick. Varvad med ex.vis Höstveronika (Veronica subsessillis). Då får du ju åtminstone blomning från juni till september.

Höstflox (Phlox paniculata 'Blue Boy') skulle ju förstås vara mycket vackert, men lite pippligare. Eller Riddarsporrar...

Det är faktiskt bara fantasin som sätter gränser. laugh.gif
          Surfa runt i våra album.

Nej, Rosenplistern blir inte någon röra. Den är vintergrön! Inte helt fel snöfattiga år.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!

Elton, 10 veckor

Citera
          Ewa L
          Inlägg 16-06-2006, 12:15
          Länk hit: #26

Medlem

Efter att jag skrivit, skrollade jag tillbaka och kollade och insåg att den första bilden jag lade in, den med Lammöronen var tillsammans med Toppklocka (Campanula glomerata). Inte alls så lila som den ser ut här.

För att undvika förvirring. biggrin.gif rolleyes.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!

Elton, 10 veckor

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-05-2026, 06:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon