Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Galen i gräsklipp
          Iza
          Inlägg 20-06-2006, 15:28
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 2 351

Vi får massor av gräsklipp eftersom vi har ca 5000kvm gräsmatta som vi tar upp gräset på. Det brukar vi lägga i en hög, men det blir möligt och äckligt ganska fort. Förra året sa jag till min man att lägga lite på potatisarna men det blev nog för varmt för de tvärdog. wink.gif Men det var ju en bra idé att lägga det där man vill ha en ny rabatt så gräset och ogräset dör.

--------------------
          zon3-4

Citera
          olgak
          Inlägg 20-06-2006, 15:43
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

CITAT (ewa zon 3 @ 20-06-2006, 15:30)
          Det är inga jättemängder men vi klipper gräsmattan med uppsamlare och fyller det sedan i säckar. Det blir fort varmt när nedbrytningen startar och sen "kakar" el klumpar det till sig. Ska jag lagra det på något annat sätt kanske? Hittills i år har jag legat lite efter med allt trädgårdsarbete och då har gräsklippet blivit liggande.

Det bästa är nog som sagt att inte lagra det alls, utan lägga det där man vill ha det direkt. När du blir biten av detta kommer du inte att vilja vänta utan du kommer att rusa med gräsklippet på en gång, jag lovar biggrin.gif ! Möjligigtvis kan jag annars tänka mig att det är bättre att lagra det i en hög eftersom fibrerna inte kommer så i oordning som i en säck, och sen lyfta upp ett lager med en grep, men det är bara en gissning.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera
          Cattis4
          Inlägg 21-06-2006, 12:56
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 7 678

CITAT (Iza @ 20-06-2006, 16:28)
          Vi får massor av gräsklipp eftersom vi har ca 5000kvm gräsmatta som vi tar upp gräset på. Det brukar vi lägga i en hög, men det blir möligt och äckligt ganska fort. Förra året sa jag till min man att lägga lite på potatisarna men det blev nog för varmt för de tvärdog.  ;) Men det var ju en bra idé att lägga det där man vill ha en ny rabatt så gräset och ogräset dör.

Är det fler som har potatis som dött? Tyckte annars att det var en bra idé att lägga gräset i potatislandet då jag har problem med ogräs där.

/Cattis

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 21-06-2006, 14:50
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 3 773

Jag brukar lägga ca 10 cm gräsklipp mellan potatisraderna och det fungerar fint. Jag brukar lägga gräsklipp i mitt lilla växthus och efter ett tag brukar det komma mysko vita svampar. De ser lite hiskeliga ut, men stör inte annars. Enligt Nils Åkerstedt är det inget att oroa sig för. Att värmeälskade potatisar skulle tvärdö av lite gräsklipp låter konstigt tycker jag. Kanske det var nåt annat? Annars ska man ta det lite lungt med att lägga gräsklipp mot trädstammar eftersom de har svårt för mögelangrepp som kan följa. Det brukar inte vara ett problem för perenner. Bambu och gräs älskar gräsklipp. Förövrigt ska man klippa på förmiddagen/morgonen när gräset är som mest saftspänt, och täcka med det omedelbart eller förvara det i lufttäta säckar. Annars går mycket av kvävet förlorat och gödseleffekten minskar. Om någon av er slår med lie så kan man täcka med hö också, det komposterar långsamt och ger inte mycket näring men ger ett bra mikroliv och motverkar ogräs effektivt. Ska man nyplantera kan man lägga ut hötappar där man i framtiden ska plantera för att göra jorden lättgrävd och ogräsfri. Halm/hö är utmärkt som vintertäckningsmaterial eftersom det är luftigt, till skillnad från gräsklipp som är för tätt och fuktigt.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 21-06-2006, 14:55
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Pernillaheterjag @ 20-06-2006, 12:18)
          Ursäkta min säkert korkade fråga, men varför lägger ni gräsklipp i rabatterna? Blir det inte en massa ogräs då?

//Amatören som undrar...

Det tycker jag var en utomordentligt smart fråga och därför tar jag mod till mig att ställa en fråga även jag tongue.gif

Om man lägger på färskt gräsklipp sätter det inte igång och "gror" då? Eller är det bara gräsfrön som kan gro? Finns det inte frön i gräsklipp huh.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          olgak
          Inlägg 21-06-2006, 15:05
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Cattis4 @ 21-06-2006, 13:56)
          CITAT (Iza @ 20-06-2006, 16:28)
          Vi får massor av gräsklipp eftersom vi har ca 5000kvm gräsmatta som vi tar upp gräset på. Det brukar vi lägga i en hög, men det blir möligt och äckligt ganska fort. Förra året sa jag till min man att lägga lite på potatisarna men det blev nog för varmt för de tvärdog.  wink.gif Men det var ju en bra idé att lägga det där man vill ha en ny rabatt så gräset och ogräset dör.

Är det fler som har potatis som dött? Tyckte annars att det var en bra idé att lägga gräset i potatislandet då jag har problem med ogräs där.

/Cattis

Jag undrar om Izas potatis kommit upp när de la på gräsklipp? För mellan raderna borde det funka lika bra som någon annanstans - och jag ser att Ludvig Johansson skrev så också - men kanske gräsklippet hamnade PÅ själva potatisen hon skulle odla. Om den inte kommit upp än alltså. Och då kan jag förstå att den dog.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera
          olgak
          Inlägg 21-06-2006, 15:07
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Tezzla @ 21-06-2006, 15:55)
          Det tycker jag var en utomordentligt smart fråga och därför tar jag mod till mig att ställa en fråga även jag tongue.gif

Om man lägger på färskt gräsklipp sätter det inte igång och "gror" då? Eller är det bara gräsfrön som kan gro? Finns det inte frön i gräsklipp huh.gif

På ett enda ställe har jag fått gräs i rabatten. Mycket lätt att rensa bort, och det har inte hänt någon annanstans, trots ganska vidlyfta gräsklippsvanor.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera
          Karrolina
          Inlägg 21-06-2006, 18:36
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Jag känner mig tveksam till att använda mitt gräsklipp. Våran gräsmatta är vanskött och där växer maskrosor i massor, revsmörblomma och klöver.

Kan jag använda det ändå? Eller är det korkat? Jag antar att jag iallafall inte ska använda det när maskrosorna har blommor eller har börjat fröa?

Hur är det med det där jag har hört att man inte ska använda gräsklippet efter midsommar? Är det så?

Jag har en vresroshäck, en tujahäck och en oxelhäck. Kan jag avända mitt gräsklipp där? Om ni nu tycker att jag alls kan använda det..

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 21-06-2006, 18:45
          Länk hit: #29

Gäster

Gräsklipp är väldigt kväverikt så man bör inte gödsla buskar och träd med det efter midsommar ungefär. Det kan stimulera tillväxten så att de inte har "vett" att avmogna i tid inför vintern med frostskador som följd. Har faktiskt en bekant som gick alldeles till överdrigt med att lägga gräsklipp på allt i tjocka lager hela säsongen och han lyckades faktiskt ta död på en poppelhäck, som var ganksa nyplanterad. Den växte jättebra, men nästa vår var det mycket som dukat under. Jag använder det mest i växthuset och på kökslandet, men det räcker inte till mer heller. Fler rabatter varje år ger mindre och mindre gräsyta att "skörda". biggrin.gif
          (Våran gräsmatta är fulla av maskrosor och annat ogräs men det funkar bra ändå. Försöker klippa innan maskrosbollarna kommit!)

Citera
          gunnelö
          Inlägg 21-06-2006, 19:42
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 360
          Medlem nr: 5 531

Jag brukar alltid lägga på gräsklipp och tyckler det är bra. Förutom gödning blir det mer lättrensat som ni redan skrivit.

Men i år har jag inte vågat lägga på något eftersom vi har gott om mördarsniglar och jag hört/läst att det är att hjälpa sniglarna som dras till gömslen och fukt.

Är det någon som har erfarenhet av detta och vet om det är bättre utan gräsklipp när man har sniglar?

Gunnel Ö

Citera
          Meliss
          Inlägg 22-06-2006, 12:42
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 5 636

CITAT (gunnelö @ 21-06-2006, 20:42)
          Men i år har jag inte vågat lägga på något eftersom vi har gott om mördarsniglar och jag hört/läst att det är att hjälpa sniglarna som dras till gömslen och fukt.

Är det någon som har erfarenhet av detta och vet om det är bättre utan gräsklipp när man har sniglar?

Gunnel Ö

Har ärvt en massa gamla trädgårdstidningar av en kompis som ska sälja sitt hus. Där läste jag häromdagen faktistk att Nils Åkerstedt säger att det gör ingen som helst skillnad. Jag utgår ifrån att Nils vet vad han säger även om jag som nybörjare tycker att det verkar konstigt. Men det var vad han skrev ialf.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 13:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon