Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur mycket pengar?, HUr mycket pengar spenderar ni?
          pejahren
          Inlägg 26-06-2006, 21:45
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 117
          Medlem nr: 2 384

Någon exakt summa har jag inte, men om vi räknar in allt trädgårdrelaterat, tror jag nog vi hamnar under 100-lappen per månad.

Vi köper inte mycket blommor, det blir mest fröer och jord. Det går nog på runt 1500 spänn om året. Sen tillkommer några rosor och clematis, s¨g uppåt 1000. Vi får många perenner och fröer genom byte, kostar bara egna överskottsplantor och -fröer.

Hur mycket el växthuset drar genom vintern vet jag inte, men något kostar det att värma upp 9 kubikmeter luft i ett halvår.

Varje höst reser min fru och jag en helg på hotell för träff med ett antal andra trädgårdsgalningar (eller -entusiaster) från hela Norge, två dygn med bara trädgårdsprat. Det går på 4000 ungefär.

Igen får jag terapi, motion, njutande, tillfrädsställelsen att se plantorna växa till sig frå inget, förhoppningsvis en bättre hälsa. Allt som allt tror jag nog det är lönsamt.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 26-06-2006, 21:58
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Hej igen.. Jag lägger ingen budget, men så gör jag inga större projekt heller. Försöker driva upp det jag vill från frö, men shoppar loss om jag hittar något bra billigt. Eller något jag riktigt varit sugen på. Försöker planera så att jag köper vid rea, krukor osv. Köper perenner vid årets utförsäljning. Har faktiskt ingen aning om vad det kostar mig sammantaget... Hade det varit för mycket hade det märkts i plånboken! Lite över till mat och hästen måste det ju finnas.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          MB1965
          Inlägg 27-06-2006, 07:43
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Vilka skillnader det finns i trädgårdsliv och odlingsstil egentligen. Kanske är största skillnaden mellan de som vill ha allting färdigt med en gång så de kan njuta av den färdiga trädgården och köper stora plantor (storstadsmentalitet ?) och de som snarare vill driva upp från frön/småplantor och njuter av att se saker växa ( småstad ? ) . biggrin.gif

Sen finns ju de som i det närmaste är proffs som kerstin z5-6 wink.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 27-06-2006, 09:13
          Länk hit: #44

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Delar trädgård med andra släktingar, skulle tro att jag själv pytsar ut ett par hundra per år, brukar bli ett fempack påsgödsel från typ Bauhaus och sen lite potatis och några fröer.

Tillägg : har inget emot att folk lägger pengar på sin trädgård i stor omfattning, däremot är jag själv mer inne på att lägga ut så lite som möjligt.
          Helt enkelt för att jag tycker att det är KUL att inte lägga ut pengar. Jag får ut mer av att tälja till ett eget skaft till den gamla hackan, än jag får av att köpa en ny hacka med leksaksskaft på nån stormarknad.

Jag njuter av att sätta "egna" sättpotatisar, istället för köpta. Våra egna brukar dessutom ge bättre plantor. (Dock brukar jag köpa potatis för ca 100kr per år för att prova sorter jag inte har).

Jag sätter gladeligen frön som "gått ut" för tre år sedan, att grobarheten är sämre gör mig inget, det kommer ändå upp mer plantor än jag orkar gallra...

Äppelträd drar vi upp från frösådder och ympar in sorter. Kanske inte blir de vackraste, eller bästa träden. Men det ger stor tillfredsställelse. Krusbärsbuskarna har vi övertagit från andra tomter som "renoverats" eller så har vi tagit dem som skott. Buskar som annars hamnat på tippen. Köpebuskar har vi inte haft stor lycka med ändå.

Att återanvända är roligare än att köpa nytt smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          kristerh
          Inlägg 27-06-2006, 10:15
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (MB1965 @ 27-06-2006, 08:43)
          Vilka skillnader det finns i trädgårdsliv och odlingsstil egentligen. Kanske är största skillnaden mellan de som vill ha allting färdigt med en gång så de kan njuta av den färdiga trädgården och köper stora plantor (storstadsmentalitet ?) och de som snarare vill driva upp från frön/småplantor och njuter av att se saker växa ( småstad ? ) . biggrin.gif

men nog odlas det en hel del i storstan oxså wink.gif tex jag själv,
          men det har ju med tillgänglighet att göra oxså (tror jag) har du en plantskola eller fler runt hörnet så åker iaf jag dit ca1 gång i veckan o botaniserar... (jag vet, jag är inte klok) och givetvis kommer jag alltid hem med något som måste klämmas ner nånstans laugh.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Tezzla
          Inlägg 27-06-2006, 10:22
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (MB1965 @ 27-06-2006, 08:43)
          Vilka skillnader det finns i trädgårdsliv och odlingsstil egentligen. Kanske är största skillnaden mellan de som vill ha allting färdigt med en gång så de kan njuta av den färdiga trädgården och köper stora plantor  (storstadsmentalitet ?) och de som snarare vill driva upp från frön/småplantor och njuter av att se saker växa  ( småstad ? ) . biggrin.gif

Sen finns ju de som i det närmaste är proffs som kerstin z5-6 wink.gif

För mig handlar det inte om att få allting färdigt snabbt utan det handlar om att skapa en grund i min trädgård så att odlandet kan sätta igång på allvar . Att skappa denna grund/bas i en trädgård som stått orörd i 10-15 år kostar en hel del slantar. Jag kommer absolut att så frön och småplantor längre fram, men för att kunna göra detta så måste ju finnas rabatter o.s.v

För övrigt är jag en typisk stordstadsmänniska.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Mozart
          Inlägg 27-06-2006, 11:08
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 82
          Medlem nr: 7 969

Om jag räknar lite snabbt på det jag kommer på nu (allt är överlslagspriser priser):

fröer: 250 kr
          jord: 300 kr
          vårlökar: 100 kr
          sommarblommor: 200 kr (på rea i går tongue.gif )
          krukor+baljor+plasthinkar+sålådor: 700 kr
          jordgubbsplantor: 250 kr
          pallkragar + färg: 350 kr
          (har säkert glömt något...)

totalt: 2150kr

Det faktiskt är mycket för mig, är student och jag har fler intressen! Men samtidigt så har jag försökt vara ekonomisk, jag har drivit upp massor av tomatplantor, gyllenbärplantor, blommor ect, så jag har ändå fått mycket för pengarna! Har gett bort tomatplantor och gyllenbärs plantor till höger och vänster. Och bytt såväl plantor som frön med andra.

Men jag har ändå inte köpt jord till mina pallkragar ännu, dessutom kom jag på att jag behöver fler jordgubbsplantor. Och innan sommaren är slut har jag nog kommit på fler saker (har ju funderingar på en rosrabatt t.ex)

Citera
          tantgrön
          Inlägg 27-06-2006, 12:28
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 8 055

Det blir ca två- tretusen/år. En billig hobby som många redan påpekat. En hobby som också läker kropp och själ. Med det perspektivet blir hobbyn ännu billigare. Jag väljer att tänka hälsotimmar för den tid jag tillbringar/arbetar i trädgården, även när knä och rygg värker. Man vet att man lever. Ett litet tips! Jag lägger undan alla mynt i en speciell trädgårdskassa under vinterhalvåret och när våren kommer finns det en nätt liten kassa som bara ber om att bli spenderad.

Citera
          Ciczi
          Inlägg 27-06-2006, 19:22
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Kom att tänka på att vi (läs jag) ska bygga en avdelning i källaren för plantdrivning. Det kommer ju att gå löps på en nätt liten summa. Men min sambo har inte klagat en enda gång. Han ser det nog också som livskvalitet och hälsobefrämjande. Dessutom har mitt trädgårdsintresse för med sig att jag har börjat att plugga till trädgårdsingenjör och en framtidstro och dröm är aldrig fel.

Hans kommentar om plantdrivningen i källaren var att ja men då vet jag ju var jag ska leta när jag är av med dig... wub.gif

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Blomstersmurfen
          Inlägg 28-06-2006, 07:18
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 1 162

CITAT (ciczi @ 27-06-2006, 20:22)
          Kom att tänka på att vi (läs jag) ska bygga en avdelning i källaren för plantdrivning. Det kommer ju att gå löps på en nätt liten summa. Men min sambo har inte klagat en enda gång. Han ser det nog också som livskvalitet och hälsobefrämjande. Dessutom har mitt trädgårdsintresse för med sig att jag har börjat att plugga till trädgårdsingenjör och en framtidstro och dröm är aldrig fel.

Hans kommentar om plantdrivningen i källaren var att ja men då vet jag ju var jag ska leta när jag är av med dig... wub.gif

Ciczi

I vårt hem, när barnen undrar var mamma är, säger min man:

Följ vattenslangen, så hittar du henne wub.gif

--------------------
          Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1

Citera
          Ciczi
          Inlägg 30-06-2006, 17:04
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

CITAT (Blomstersmurfen @ 28-06-2006, 08:18)
          I vårt hem, när barnen undrar var mamma är, säger min man:

Följ vattenslangen, så hittar du henne wub.gif

Visst är det underbart!!! wub.gif laugh.gif wub.gif

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 16:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon