CITAT (BigDaddy @ 26-10-2009, 16:56)

Idag såg jag ett fikonträd i en annan del av byggnaden jag sällan är vid på min arbetsplats. Stor & fin med en massa fikon.
Jag tänkte jag kunde ta ett par sticklingar där.
Har några frågor bara:
1. Ska jag ta nu el ska jag vänta tills våren?
2. Om jag tar nu hur ska jag göra? Ska jag knipsa av el ska jag skära med en kniv & isf hur?
3. På varje skott sitter det redan fikon, vad gör jag med dem? Ska de hänga kvar?
4. Ska jag sätta sticklingarna i vatten el jord? I jordväg har jag endast planteringsjord nu.
du kan ta sticklingar på olika sätt
alt 1 - ta topp skott under våren-sommaren (dom ska ha blad) dessa planterar du i luker och luftig och kalkrikjord på ett varmt och ljust ställe.
alt 2 - eller tar du vintersticklingar som du antigen förvarar svalt (utan jord) och sätter till våren inne eller ute i kruka. eller så planterar du dom nu som ovan fast inne i rumstemp med extraljus då brukar dom ha rotat sig till våren håll dom lätt fuktiga. klipp strax under en nod, bladveck. rötterna kommer där bladen har suttit.
bor man väldigt milt kan man ta sticklingar nu och sätta direkt i marken där man vill ha fikonet.
Jag tycker det är bättra att klippa av skotten. det är skonsammare både för dina sticklingar och för busken.