Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fikon
          BigDaddy
          Inlägg 26-10-2009, 16:56
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Idag såg jag ett fikonträd i en annan del av byggnaden jag sällan är vid på min arbetsplats. Stor & fin med en massa fikon.
          Jag tänkte jag kunde ta ett par sticklingar där.

Har några frågor bara:

1. Ska jag ta nu el ska jag vänta tills våren?

2. Om jag tar nu hur ska jag göra? Ska jag knipsa av el ska jag skära med en kniv & isf hur?

3. På varje skott sitter det redan fikon, vad gör jag med dem? Ska de hänga kvar?

4. Ska jag sätta sticklingarna i vatten el jord? I jordväg har jag endast planteringsjord nu.

Citera
          flaxss
          Inlägg 26-10-2009, 17:07
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (BigDaddy @ 26-10-2009, 16:56) *
          Idag såg jag ett fikonträd i en annan del av byggnaden jag sällan är vid på min arbetsplats. Stor & fin med en massa fikon.
          Jag tänkte jag kunde ta ett par sticklingar där.

Har några frågor bara:

1. Ska jag ta nu el ska jag vänta tills våren?

2. Om jag tar nu hur ska jag göra? Ska jag knipsa av el ska jag skära med en kniv & isf hur?
          3. På varje skott sitter det redan fikon, vad gör jag med dem? Ska de hänga kvar?

4. Ska jag sätta sticklingarna i vatten el jord? I jordväg har jag endast planteringsjord nu.

du kan ta sticklingar på olika sätt

alt 1 - ta topp skott under våren-sommaren (dom ska ha blad) dessa planterar du i luker och luftig och kalkrikjord på ett varmt och ljust ställe.

alt 2 - eller tar du vintersticklingar som du antigen förvarar svalt (utan jord) och sätter till våren inne eller ute i kruka. eller så planterar du dom nu som ovan fast inne i rumstemp med extraljus då brukar dom ha rotat sig till våren håll dom lätt fuktiga. klipp strax under en nod, bladveck. rötterna kommer där bladen har suttit.

bor man väldigt milt kan man ta sticklingar nu och sätta direkt i marken där man vill ha fikonet.

Jag tycker det är bättra att klippa av skotten. det är skonsammare både för dina sticklingar och för busken.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 26-10-2009, 17:12
          Länk hit: #23

Medlem

Jag vill testa nu tänkte jag. Kör på alternativ med jord & extra ljus nu & håller tummarna för det.
          Men ska jag alltså inte klippa från stället är de går ut från den stora stammen? Från ett bladveck ist då?
          Hur långt ner i jord sätter man? Halva kanske?
          Tar bort alla löv därunder?
          smile.gif

Jag skulle kunna vänta till våren men tror plantan där är helt ny & förvånar mig inte om de skulle ta död på den tills dess.
          Står förresten väldigt mörkt.

Citera
          flaxss
          Inlägg 26-10-2009, 17:20
          Länk hit: #24

Gäster

du kan klippa var du vill bara att det slutar med en nod.
          Bifogad fil  stickling.jpg ( 73.43k ) Antal nedladdningar: 34

en bild från paint där jag försökt visa hur man klipper en stickling.

en länk på en till wikipedia
          http://en.wikipedia.org/wiki/Plant_stem

ta en stickling som har 4-6noder när du sedan planterar så sticker du ner den så pass långt att 1-2noder kommer i jorden. blad om den har ska där vara 1-2bladpar (noder).

så du får ut och räkna noder och klippa därefter tummenupp.gif det är vid noderna som tillväxt och rotningsker till största del.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 26-10-2009, 18:34
          Länk hit: #25

Medlem

Ok tack. smile.gif
          Ska göra ett försök imorn.
          Härlig beskrivning & hjälp!

Citera
          Peztis
          Inlägg 26-10-2009, 19:30
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Tänkte på det där med fruktkött runt fröna...

I fruktköttet finns ofta ett ämne som är groningshämmande, så att inte fröet bröjar gro i fukten inne i frukten (man kan se det i tomater ibnald, att där finns fullt med småplantor!).
          Om man lägger alla små fröer i ett glas med vatten ett par dagar så brukar fröerna sjunka till botten medan fruktköttet luckras upp och flyter upp (man får röra lite i det då och då). Jag har ibland hjälpt det på traven genom att sedan lägga fröna i hushållspapper och grugga rent lite till, ned med dem i vatten igen och skölj och sedan låta dem torka på ett nytt hushållspapper. Sedan så kan man stoppa dem i jorden... och vänta tålmodigt... smile.gif

Vissa fröer kräver ju också att de ska ta vägen via en fågelmage för att bli riktigt rena så att de kan gro men det är nog inte riktigt de växter som vi vanligtvis odlar...

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          flaxss
          Inlägg 26-10-2009, 19:55
          Länk hit: #27

Gäster

CITAT (BigDaddy @ 26-10-2009, 18:34) *
          Ok tack. smile.gif
          Ska göra ett försök imorn.
          Härlig beskrivning & hjälp!

glömde säga dom ev frukterna som kommer med bryter du veck.

CITAT (Peztis @ 26-10-2009, 19:30) *
          Tänkte på det där med fruktkött runt fröna...

I fruktköttet finns ofta ett ämne som är groningshämmande, så att inte fröet bröjar gro i fukten inne i frukten (man kan se det i tomater ibnald, att där finns fullt med småplantor!).
          Om man lägger alla små fröer i ett glas med vatten ett par dagar så brukar fröerna sjunka till botten medan fruktköttet luckras upp och flyter upp (man får röra lite i det då och då). Jag har ibland hjälpt det på traven genom att sedan lägga fröna i hushållspapper och grugga rent lite till, ned med dem i vatten igen och skölj och sedan låta dem torka på ett nytt hushållspapper. Sedan så kan man stoppa dem i jorden... och vänta tålmodigt... smile.gif

Vissa fröer kräver ju också att de ska ta vägen via en fågelmage för att bli riktigt rena så att de kan gro men det är nog inte riktigt de växter som vi vanligtvis odlar...

bra tips tummenupp.gif

fikon nötter tycker jag är väldigt enkla att rensa, jag bara lägger ''kletet'' i en skål med varmt vatten. sedan rör jag runt och heller av vattnet (men nötterna är ju kvar) sedan fyller jag på med nytt vatten och rör om och häller ut. en 3-6gånger så brukar fikon nötterna vara rena.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 26-10-2009, 23:29
          Länk hit: #28

Medlem

Jag har fröer från fikon sedan tidigare. Jag fick ta & dona lite med dem efter att ha läst ditt inlägg. smile.gif
          Mina satt ff fast på papper inne i den klibbiga massan. Har legat så i 1-2 månader.
          Jag började pilla ut hälften, kärna för kärna. Resterande hälft lade jag som du skrev i vatten.
          Var lite pill. smile.gif

Hade tänkt att jag kunde så dem i papper, klibb & allt.

Citera
          flaxss
          Inlägg 26-10-2009, 23:33
          Länk hit: #29

Gäster

CITAT (BigDaddy @ 26-10-2009, 23:29) *
          Jag har fröer från fikon sedan tidigare. Jag fick ta & dona lite med dem efter att ha läst ditt inlägg. smile.gif
          Mina satt ff fast på papper inne i den klibbiga massan. Har legat så i 1-2 månader.
          Jag började pilla ut hälften, kärna för kärna. Resterande hälft lade jag som du skrev i vatten.
          Var lite pill. smile.gif

Hade tänkt att jag kunde så dem i papper, klibb & allt.

du får prova att så dom med allt, jag läste i en bok en som bara delade ett fikon och planterade hela frukten och fick upp groddar.

när jag rensade i ''vatten'' så var dom tagna direkt från fikonet och hade inte torkat innan.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 26-10-2009, 23:39
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (flaxss @ 26-10-2009, 23:33) *
          du får prova att så dom med allt, jag läste i en bok en som bara delade ett fikon och planterade hela frukten och fick upp groddar.

när jag rensade i ''vatten'' så var dom tagna direkt från fikonet och hade inte torkat innan.

Åfasen!
          Ja jag har lite kvar på papper också så det kan jag prova. Men gör det först till våren.
          Dels antar jag det är bättre men dels flyttar jag snart så vill ha så lite det går tills vidare igång.

Frågan är dock om det inte kanske är bättre direkt från frukt än som mitt där kärnorna sitter mitt inne i en tjock klibbig massa.
          Jag gröpte ur hela skiten & lade i papper när jag gjorde det. Lät det torka & sedan in i kaffefilter.
          Så det är/var en tjock klibbig massa som blivit rätt hård.

En fråga. Jag hade dem i 1-2 månader i kylen. De kan inte tagit skada av det?

Citera
          flaxss
          Inlägg 26-10-2009, 23:44
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (BigDaddy @ 26-10-2009, 23:39) *
          Åfasen!
          Ja jag har lite kvar på papper också så det kan jag prova. Men gör det först till våren.
          Dels antar jag det är bättre men dels flyttar jag snart så vill ha så lite det går tills vidare igång.

Frågan är dock om det inte kanske är bättre direkt från frukt än som mitt där kärnorna sitter mitt inne i en tjock klibbig massa.
          Jag gröpte ur hela skiten & lade i papper när jag gjorde det. Lät det torka & sedan in i kaffefilter.
          Så det är/var en tjock klibbig massa som blivit rätt hård.

En fråga. Jag hade dem i 1-2 månader i kylen. De kan inte tagit skada av det?

det är nog bättre att lägga färskt klet direkt i vatten eller att rensa, och sedan lägga rensade kärnorna i kaffefilter eller nåt annat och förvara dom rensade.

även om jag läste i den boken att dom hade sått hela frukten så är det nog inget att rekommendera även om det kan funka. jag tror den i boken fick upp 1-3plantor medans jag nu snart har över 200plantor från rensade kärnor. det var torkade frukter dom sådde delade dom i 3klyftor. lite kyla skadar inte och kan faktikst vara bättre om dom får lite växlande temp om dom är äldre.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 27-10-2009, 00:07
          Länk hit: #32

Medlem

Ok bra. smile.gif
          Tackar

Citera
          Bassam
          Inlägg 27-10-2009, 00:13
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          MAN KAN RENA FRÖ PÅ VATTEN SOM HAR DISKMEDEL .
          H:Bassam

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 27-10-2009, 21:43
          Länk hit: #34

Medlem

Jag ångrade mig idag. Ska invänta lite ljusare tider innan jag tar ett par sticklingar från fikusen på jobbet.
          Hoppas bara de som sköter den inte tar död på den. Bladen var lite gulaktiga men det är de kanske denna årstid?
          Växten står som sagt väldigt mörkt.

När kan vara lämpligt jag tar stickling för att slippa ge det extra ljus denna vinter?
          Måste jag vänta enda till Mars?

edit. Flyttar inom en månad därav orkar jag inte dona med för mycket extra ljus & projekt nu innan.

Redigerat av BigDaddy: 27-10-2009, 21:44

Citera
          flaxss
          Inlägg 27-10-2009, 21:50
          Länk hit: #35

Gäster

CITAT (BigDaddy @ 27-10-2009, 21:43) *
          Jag ångrade mig idag. Ska invänta lite ljusare tider innan jag tar ett par sticklingar från fikusen på jobbet.
          Hoppas bara de som sköter den inte tar död på den. Bladen var lite gulaktiga men det är de kanske denna årstid?
          Växten står som sagt väldigt mörkt.

När kan vara lämpligt jag tar stickling för att slippa ge det extra ljus denna vinter?
          Måste jag vänta enda till Mars?

edit. Flyttar inom en månad därav orkar jag inte dona med för mycket extra ljus & projekt nu innan.

ja den är lövfällande under vintern. tar du till våren så tar du sticklingar när busken har fått blad. då är ljuset starkt nog för rotning inne eller ute.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 27-10-2009, 22:00
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (flaxss @ 27-10-2009, 21:50) *
          ja den är lövfällande under vintern. tar du till våren så tar du sticklingar när busken har fått blad. då är ljuset starkt nog för rotning inne eller ute.

Ok. Mars?

Citera
          flaxss
          Inlägg 27-10-2009, 22:04
          Länk hit: #37

Gäster

fikon får nya blad i maj, men iförsig du kan ju prova att ta sticklingar i mars och sätta i inne eller ute i krukor.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 27-10-2009, 22:28
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (flaxss @ 27-10-2009, 22:04) *
          fikon får nya blad i maj, men iförsig du kan ju prova att ta sticklingar i mars och sätta i inne eller ute i krukor.

Yes. Testar med en stickling i Maj & har inomhus i kruka.
          Sedan tar jag ett par till i Juli ungefär.

Tackar! smile.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 27-10-2009, 22:42
          Länk hit: #39

Gäster

CITAT (BigDaddy @ 27-10-2009, 22:28) *
          Yes. Testar med en stickling i Maj & har inomhus i kruka.
          Sedan tar jag ett par till i Juli ungefär.

Tackar! smile.gif

lycka till ! och så kom ihåg att klippa rätt och så ska dom nog rota sig bra. 000.gif

förresten var den planterad i mark eller i kruka ? för är den i marken får vi hoppas att den inte fryser ner.

Redigerat av flaxss: 27-10-2009, 22:43

Citera
          Bassam
          Inlägg 27-10-2009, 23:35
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Just nu det är bra med krukor på grund att man kan skydda dom under frost tiden.
          H: Bassam

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 00:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon