Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Permanent persika i växthus, hur stor jordvolym?
          Lars
          Inlägg 27-06-2006, 10:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 261
          Medlem nr: 231

Är precis på G med grunden till mitt växthus (24 kvm i zon 4-5) och vill ha ett persikoträd och en eller ett par vinrankor som jag hade tänkt plantera "i jorden", dvs inte i krukor på golvet, vilket jag hade tänkt odla allt annat i.

Som det ser ut nu har jag grävt ut för grunden, ca 60-70 djupt och lagt dränering. Nu är tanken att det ska fyllas på med grus, markisolering (markplattor eller frigolit - viliket är bäst och på vilket djup ska de ligga?) Innan gruset fylls på har jag tänkt bygga en låda som jag sedan ska fylla med jord och plantera persikan och vinrankorna i. Nu till frågan, hur stor behöver lådan vara? Jag hade tänkt mig 1 kvadratmeter och sen får vi se höjden, men minst 70, kanske 1 m hög, vilket ger ungefär 1 kbm jord. Jag har hört att man inte ska plantera persika direkt i jorden i växthus eftersom de tenderar att växa för mycket och bli för stora, stämmer det? Isåfall, bör man klä "lådan" med mypexväv på insidan så att det blir som en stor kruka?

Lars

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 00:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon