r precis p G med grunden till mitt vxthus (24 kvm i zon 4-5) och vill ha ett persikotrd och en eller ett par vinrankor som jag hade tnkt plantera "i jorden", dvs inte i krukor p golvet, vilket jag hade tnkt odla allt annat i.
Som det ser ut nu har jag grvt ut fr grunden, ca 60-70 djupt och lagt drnering. Nu r tanken att det ska fyllas p med grus, markisolering (markplattor eller frigolit - viliket r bst och p vilket djup ska de ligga?) Innan gruset fylls p har jag tnkt bygga en lda som jag sedan ska fylla med jord och plantera persikan och vinrankorna i. Nu till frgan, hur stor behver ldan vara? Jag hade tnkt mig 1 kvadratmeter och sen fr vi se hjden, men minst 70, kanske 1 m hg, vilket ger ungefr 1 kbm jord. Jag har hrt att man inte ska plantera persika direkt i jorden i vxthus eftersom de tenderar att vxa fr mycket och bli fr stora, stmmer det? Isfall, br man kl "ldan" med mypexvv p insidan s att det blir som en stor kruka?
Lars
Vet inte hur det r med persikan men jag tycker nog att du ska lmna "ppet" under vinrankorna s att deras rtter kan trnga ner djupt i jorden.
Jag har satt min vindruvsranka i ett hrn av vxthuset och vattnat utanfr s att rtterna drar sig ner och utanfr vxthuset.
Undrar om man kan gra s med
persikotrd? Kan man stta vv i ett hrne och dra ut persikortterna utanfr vxthuset?
Vore s glad om ngon som har erfarenhet av persikotrd i vxthus skulle kunna svara p hur stor plats och hur djupt med jord persikotrdet behver.
Fia
silbergskan
25-07-2006, 21:46
Hej!
Jag har ett persikotrd "Frost" i mitt vxthus i norra Halland. D vi har stora problem med sniglar var jag tvungen att lgga duk under hela vxthuset ca 70 cm djupt. Det var en chanstagning men persikotrdet frodas och ger massor av frukt varje sommar.
Mvh
Linda
Tack Linda fr svaret! Har du dragit ut rtterna utanfr vxthuset?
Jag har ett stort vxthus men r rdd om platserna till allt jag vill ha dr.
Hls Fia
Vet inte om detta r relevant men jag har hrt om folk som ftt problem med rtterna ute och rankan inne p vren, knopparna vill spicka ut tidigt i vrmen som bli inne i vxthuset men rtterna r fortfarande infrusan i tjlen.
Beror kanske p var du bor. Min kompis frn smlndska hglandet skrattar t mig och sger att det heter inte "tjle" i Skne, det heter "lite ltt frusen ytjord".
kerstin z5-6
27-07-2006, 20:55
jaha , d tror jag mitt fr frbli ute i rabatten ...
kerstin z5-6
04-08-2006, 11:24
javisst kan det det -rosor dr p samma vis , srskilt hr uppe dr vi kan ha + 10 och stark sol dagtid , 1meter sn och -23 p natten ....
torkdd, pga fr tidigt uppvaknande