Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mängder av nässelfjärilar, har aldrig sett på maken
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-07-2006, 09:03
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Roligt med personer som uppskattar våra fjärilar. Men... Det är lite för tidigt på året för dom flesta ordensflyn så är du säker? Videsvärmaren brukar aldrig besöka blommor så det kanske är någon annan svärmare. Ligustersvärmaren är dock verkligen maffig. Under såna här värmeböljor är det idé att kolla så det inte är en åkervindesvärmare man ser. Det är en sydlig art som kommer hit då och då. Liknar ligustersvärmaren men saknar röda fält på bakvingarna och är normalt lite större.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 06-07-2006, 09:27
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Ahaaa.... Det var iofs förra året som jag såg de där som jag tror är någon form av ordensfly, så det kan ha varit något senare. Men jag vet ju att schersminen blommade, så i mitten på juli var det i alla fall. Men jag tyckte faktiskt att de var mer skarprosa än orange på bakvingarna? Svårt att se i ficklampsljus, visserligen. Videsvärmare såg jag dagtid, när vi höll på att beskära häckar och buskar, det finns väl ingen annan som har de där "ögonen" på bakvingarna, eller?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-07-2006, 11:30
          Länk hit: #23

Medlem

Mitten på juli är ok för några röda ordensflyn så det kan stämma, ekordensflyet exempelvis. Det är videsvärmaren som har ögonfläckarna, ja. Vad jag menar är att den besöker inga blommor för att suga nektar men den kan ju vila sig där ändå.

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-07-2006, 19:42
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

den gäckar mej och vill inte vara med på bild smile.gif ...den hårige
          Nya försök i morron -hurr ...

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 06-07-2006, 19:49
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Idag fångade jag en liten mystisk fjäril i växthuset och släppte ut den, den var brun (har aldrig sett en brun fjäril förr tror jag), och hade ringar/prickar på undersidan av vingarna.. vad kan det ha varit för nån liten (ja, den var ganska liten, ca 3 cm vingspann) sak?

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-07-2006, 20:13
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 06-07-2006, 20:49)
          Idag fångade jag en liten mystisk fjäril i växthuset och släppte ut den, den var brun (har aldrig sett en brun fjäril förr tror jag), och hade ringar/prickar på undersidan av vingarna.. vad kan det ha varit för nån liten (ja, den var ganska liten, ca 3 cm vingspann) sak?

Någon gräsfjäril, det finns ett antal arter att välja mellan.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-07-2006, 20:13
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Precis en sådan såg jag idag oxå. Mitt bland alla nässelfjärilar så dök det upp en brun gräsfjäril som jag ännu inte har hittat något namn på och en amiral. Det börjar skifta lite i fjärilsfaunan.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 06-07-2006, 20:18
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 06-07-2006, 21:13)

Någon gräsfjäril, det finns ett antal arter att välja mellan.

Vid en snabbgoogling verkar det vara en luktgräsfjäril, tack för svaret!

edit: och enligt sidorna jag hittat lever larverna på hässlebrodd - och det tror jag växer på ödetomten här utanför wub.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-07-2006, 20:39
          Länk hit: #29

Medlem

Det blev inga bra bilder idag, varken jag eller fjärilarna orkade stå still i värmen biggrin.gif Men jag fick en bild på gräsfjärilen och jag tror också att det var en luktgräsfjärilarna som dök upp.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 06-07-2006, 20:44
          Länk hit: #30

Medlem

Leocarpus - en sån var det!! wub.gif

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-07-2006, 20:49
          Länk hit: #31

Medlem

Larven lever även på vitgröe men kan nog knapra på det mesta. Jag borde föreslagit just luktgräsfjärilen eftersom jag själv sett många såna nu men hjärnan funkar dåligt i värmen. rolleyes.gif

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 07-07-2006, 06:31
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Inte för att det behövs längre, men för att jag tycker om att "få använda" mina fjärilsbilder, så svarar jag: Visst är det luktgräsfjäril. Det är en av de allra vanligaste dagfjärilarna, "medelstora" bruna rosetter som fladdrar omkring i trädgården. Ibland ser de nästan mattsvarta ut när de flyger.

De är inte särskilt rädda av sig, så de är oftast lätta att fota. Jodå, de olika fjärilasarterna är faktiskt olika mycket "skygga", en del kommer man nästan aldrig inpå livet medan andra gärna låter sig beskådas på nära håll. Det gäller förresten alla insekter.

Luktgräsfjärilen är typisk, med sina 3 plus 2 ögon på bakvingens undersida.

Ovansidan är ofta rent brun, ibland mattsvart, ibland med ögon även på ovansidan men oftast utan.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 07-07-2006, 09:35
          Länk hit: #33

Medlem

Den jag släppte ut hade ögon på ovansidan också. Är det någon annan variant av arten eller är det könsskillnad? Eller bara skillnad ändå? wink.gif

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 10-07-2006, 08:40
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 07-07-2006, 10:35)
          Den jag släppte ut hade ögon på ovansidan också. Är det någon annan variant av arten eller är det könsskillnad? Eller bara skillnad ändå?  wink.gif

Jag har faktiskt ingen aning. Nånstans läste jag att det var honorna som hade ögonfläckar även på ovansidan - men i nationalnyckeln står det bara:

"Könen är lika men honan har vanligen aningen större och har ofta fler ögonpunkter. Vingarnas översidor är jämnt svartbruna, ibland något ljusare och med en rödbrun eller gulbrun ton. På framvingen finns vanligen 1-3 små ögonpunkter och på bakvingen 0-3 mycket små ögonpunkter."

Sedan står det om undersidan, och längre fram: "Variationen i utseendet är delvis geografiskt men ännu inte fullt utredd."

Av detta blir jag inte klokare. unsure.gif

Men om jag tittar på mina två foton från ovansidan på två olika fjärilar, så ser jag att den mörka utan fläckar är en hane (långsmal bakkropp) och den med ögonfläckarna är en hona (kort-och-bred bakkropp).

Är det så det är, så blir det ju fel när jag skrev ovan, att
          CITAT
          Ovansidan är ofta rent brun, ibland mattsvart, ibland med ögon även på ovansidan men oftast utan.
          eftersom det väl bör finnas ungefär fifty-fifty...

--------------------

Citera
          Kat
          Inlägg 10-07-2006, 08:48
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Jag tycker överlag att det verkar vara mycket fjärilar i år.
          Trevligt!

Kom bara ihåg att bojkotta fjärilshåvande och fjärilsfångande!
          Även om man bara tittar på fjärilen, så skadar behandlingen när man fångar dem skador på vingarna. Ibland innebär dessa skador döden för fjärilarna.

Citera
          amaira
          Inlägg 10-07-2006, 11:05
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Kat @ 10-07-2006, 09:48)
          Kom bara ihåg att bojkotta fjärilshåvande och fjärilsfångande!

Instämmer!!!

Fjärilshåvar finns numera att köpa på varje bensinmack, som nöje åt ungarna - de mänskliga barnen alltså. Måste man verkligen "peta" på allt man ser? Varför inte lära varsamhet istället?????

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-07-2006, 11:18
          Länk hit: #37

Medlem

Det är inte håvandet i sig som kan skada fjärilarna utan ev efterföljande hårdhänt behandling. Fast om man bojkottar fjärilshåvar kommer återväxten av amatör- och yrkes-entomologer att sina. Ofta grundläggs intresset i barnaåren, hos mig före 10-årsåldern. Man kan inte studera skönheten hos fjärilarna utan att ta dom av daga tyvärr. Beträffande mitt stekelsamlande så krävs det ofta mikroskop för att artbestämma dom.

Beträffande prickarna hod luktgräsfjärilen står det så här i Svenska fjärilar: Framvingar hos hanen med 0-2, hos honan 2-3, bakvingar med (0-)1-3 svarta, stundom gulringade, sällan med vit kärna försedda ögonpunkter.

Mao, den varierar ordentligt men generellt sett har honan fler punkter.

--------------------

Citera
          Kat
          Inlägg 10-07-2006, 11:25
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2006, 12:18)
          Det är inte håvandet i sig som kan skada fjärilarna utan ev efterföljande hårdhänt behandling. Fast om man bojkottar fjärilshåvar kommer återväxten av amatör- och yrkes-entomologer att sina. Ofta grundläggs intresset i barnaåren, hos mig före 10-årsåldern. Man kan inte studera skönheten hos fjärilarna utan att ta dom av daga tyvärr. Beträffande mitt stekelsamlande så krävs det ofta mikroskop för att artbestämma dom.

Beträffande prickarna hod luktgräsfjärilen står det så här i Svenska fjärilar: Framvingar hos hanen med 0-2, hos honan 2-3, bakvingar med (0-)1-3 svarta, stundom gulringade, sällan med vit kärna försedda ögonpunkter.

Mao, den varierar ordentligt men generellt sett har honan fler punkter.

Ett barn har knappast kunskapen att hantera fjärilar utan att skada det känsliga "pulvret" på deras vingar.
          Det går mycket bra att studera fjärilar utan håvande, om man beger sig till marker där fjärilarna trivs. På så sätt kan återväxten av intresserade tryggas.

Det finns många kärnfysiker i vårt land, trots minimala möjligheter i att studera partikelklyvning i unga år.

Citera
          Piccante
          Inlägg 10-07-2006, 12:14
          Länk hit: #39

Medlem

Är det inte bara nys att fjärilar blir skadade om man tar dem på vingarna? Det är väl bara fjäll som lossnar. Ofta ser man fjärilar som ser ut som om någon hade stampat på dem, med trasiga och flikiga vingar. Ofta resultatet av fågelanfall, men de lever ändå.

De som jag känner som brukar rycka upp mest ovanliga växter, samla skyddsvärda mossor och lavar, fånga fjärilar och döda skalbaggar råkar samtliga vara biologer ohmy.gif de brukar vara betydligt värre "marodörer" än barn som köper fjärilshåvar. Men man ska inte förringa betydelsen av amatörers ivriga samlande för de bidrar ofta med mkt ny kunskap.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-07-2006, 13:13
          Länk hit: #40

Medlem

Jo, det är bara nys. Jag fick höra det också när jag var liten. Då florerade tom rykten att det var frömjöl så om en fjäril inte kunde flyga kunde man sätta den på en blomma så pudrade den sig med nytt frömjöl. Otroligt men sant. Ryktet alltså. Det finns fjärilar som helt saknar vingfjäll, glasvingar t.ex.

--------------------

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-01-2026, 13:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon