|
Whiskuchi
04-07-2006, 17:54
Är det ovanligt gott om nässelfjärilar i år eller har alla råkat samlas i min trädgård?  Det flyger omkring helt fullt av dem, ofta i par men även i större grupper om fem-sex stycken.. när man kommer nära rabatten hör man dem, man hör vingslagen när de lyfter alla på en gång. En fantastisk upplevelse - jag har aldrig sett så många på en gång!!!! Ska definitivt införskaffa lite fjärilsväxter, såhär vill jag alltid ha det! (och ja, jag låter nässlorna stå i fred, de håller sig där de står och där stör de mig inte)
CITAT (Whiskuchi @ 04-07-2006, 18:54) .. när man kommer nära rabatten hör man dem, man hör vingslagen när de lyfter alla på en gång. Wow!! Vad häftigt! Du tycks ha haft en lyckad kläckning intill ditt hem!! Till exempel inte så många parasitsteklar som farit fram bland larverna. Här är det ganska lugnt på fjärilsfronten. I alla fall i jämförelse med hur det kan vara. Har några nässelfjärilar, men inte alls särskilt många. Påfågelögonen syns inte till alls, men deras larver växer för fullt på nässlorna. Deras andrageneration är ju lite senare än nässelfjärilarnas. Ängssmygare har det däremot varit ovanligt mycket av. Tåtelsmygare "som vanligt". Kamgräsfjäril och pärlgräsfjäril finns det ju alltid gott om, de hör väl till de vanligaste dagfjärilarna, liksom luktgräsfjärilen. Några ängsblåvingar och några puktörneblåvingar och nån enstaka pärlemorfjäril, älggräspärlemor tror jag. Och så en ståtlig amiral som fladdrar runt i min trädgård
Piccante
04-07-2006, 19:48
Jag hjälper föräldrarna att måla huset denna veckan och jag tycker att var man än går i trädgården så är det nässelfjärilar där! De är hur många som helst och dessutom dök deras larver upp på nässlor så ogräset får vara kvar ett tag till. Däremot tycker jag det är lite dåligt med andra arter. Jag har knappt sett en pärlemofjäril i år.
Whiskuchi
04-07-2006, 20:06
Jag har inte heller sett andra arter, förutom ... tja, kanske fem citronfjärilar. Bara en väldans massa nässelfjärilar.
Vi har också väldigt mycket nässelfjärilar i år. Däremot tror jag inte jag sett en enda geting och vi har väldigt lite mygg också!  Grannens bin är nästan dom enda flygfäna förutom fjärilarna!
Gossen Ruda
04-07-2006, 20:45
Som Amaira påpekat så är nässelfjärilen lite tidigare än dom andra sommararterna, ungefär en månad. Påfågelögonen har inte förpuppat sig än, jag såg några larver också idag. Men citronfjärilarna och pärlemorfjärilarna borde ligga i startgroparna nu. Jag har sett några enstaka.
Lars-Olof Arvids
05-07-2006, 07:42
Jag hade en stor pärlemorfjäril hemma härom dagen. Blåvingar och gräsfjärilar är det gott om. Nässelfjärilar finns också, men inte ovanligt många tycker jag. Humlor surrar överallt, men getingar har jag bara sett enstaka. Mygg är det inte heller så mycket, däremot massor av knott på kvällarna!
Olle
kerstin z5-6
05-07-2006, 21:05
Men vad heter de gigantiska malar ? Spinnare ? jag har i min trädgård ? Storlek kolibri  minst 2-3 cm tjock kropp, hörbart vingfladder Trodde det var fladdermössen , men de här är ute på dagen och verkar gilla nektar från bla strandirisen
*Felix matte*
05-07-2006, 21:08
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-07-2006, 22:05) Men vad heter de gigantiska malar ? Spinnare ? jag har i min trädgård ? Storlek kolibri  minst 2-3 cm tjock kropp, hörbart vingfladder Trodde det var fladdermössen , men de här är ute på dagen och verkar gilla nektar från bla strandirisen Kanske någon Svärmare
Gossen Ruda
05-07-2006, 21:08
Förmodligen någon svärmare, en del flyger om dagen. Färg? Allmänt utseende?
kerstin z5-6
05-07-2006, 21:13
Whiskuchi
05-07-2006, 21:19
ligustersvärmare kanske? *googlar vidare*
*Felix matte*
05-07-2006, 21:19
Minns att någon från länet haft bild på stooor Svärmare... Var det kanske i Boden? Tror det var en sån här....
Whiskuchi
05-07-2006, 21:20
Oj. Spana in denna sidan  Finns en del att välja på!
Gossen Ruda
05-07-2006, 21:32
Det är inte så många svärmare som går så långt norrut som till Kerstins hemtrakter men Tallsvärmaren gör det. Jag har någon gång sett den på dagen. Kolla på bilderna här. Den andra bilden från passagen är min bild.
kerstin z5-6
05-07-2006, 21:38
kan vara -rätt likt , men i så fall har jag bara överviktiga tallsvärmare hos mej bakkroppen stämmer - Jag har sett dem på flera ställen i många dar nu -så jag får ta mod till mej o fota den där pälsbeklädda saken  jiha... tack för förslaget så länge
Gossen Ruda
05-07-2006, 21:43
Dom varken bits eller sticks.
De är verkligen som små söta brummande kolibris, inte kan du väl vara rädd för små fåglar Kerstin!! Lyckas du komma så nära så du får ett bra foto så ska du vara lycklig. En annan vanlig svärmare är brunsprötad skymningssvärmare, gullig som få (har bara en suddig bild nånstans i mina gömmor). Den finns över hela landet om jag inte tar fel, och flyger även på dagen.
Gossen Ruda
06-07-2006, 07:22
Utbredningen stämmer, Skåne till Torne lappmark. Fast den ser mer färgglad ut när den flyger omkring. Larven på Galium och Epilobium. Fast det står en lite märklig uppgift i den förnämliga boken Nordens svärmare och spinnare av Bertil Gullander. Flygtid juli-augusti stämmer men så står det också att den besöker bl.a. blommor av syren. Hur många syrener blommar under den tiden. Kanske i Norrland men där är flygtiden också senare.
Mia, zon 3
06-07-2006, 07:26
Jag har också fullständig invasion av nässelfjärilar nu! Bär ut säkert tio om dan som fladdrat in i huset. Och en ligustersvärmare hittade sonen förra veckan - mitt på dagen, på ett räcke på Linköpings centralstation. Det tyckte vi var en ganska dålig viloplats, så sonen fick bära den till en tät bokhäck istället. Kan lova att en sån bamse-fjäril gör intryck på en djurälskande 4-åring! Vi har mycket svärmare nattetid i vår enorma schersminbuske, och precis som Kerstin skrev så hörs det verkligen när de fladdrar! Det låter som om det regnade inne bland bladen. Mest ordensfly har jag förstått, och en och annan videsvärmare. Myspys.....
Gossen Ruda
06-07-2006, 09:03
Roligt med personer som uppskattar våra fjärilar. Men... Det är lite för tidigt på året för dom flesta ordensflyn så är du säker? Videsvärmaren brukar aldrig besöka blommor så det kanske är någon annan svärmare. Ligustersvärmaren är dock verkligen maffig. Under såna här värmeböljor är det idé att kolla så det inte är en åkervindesvärmare man ser. Det är en sydlig art som kommer hit då och då. Liknar ligustersvärmaren men saknar röda fält på bakvingarna och är normalt lite större.
Mia, zon 3
06-07-2006, 09:27
Ahaaa.... Det var iofs förra året som jag såg de där som jag tror är någon form av ordensfly, så det kan ha varit något senare. Men jag vet ju att schersminen blommade, så i mitten på juli var det i alla fall. Men jag tyckte faktiskt att de var mer skarprosa än orange på bakvingarna? Svårt att se i ficklampsljus, visserligen. Videsvärmare såg jag dagtid, när vi höll på att beskära häckar och buskar, det finns väl ingen annan som har de där "ögonen" på bakvingarna, eller?
Gossen Ruda
06-07-2006, 11:30
Mitten på juli är ok för några röda ordensflyn så det kan stämma, ekordensflyet exempelvis. Det är videsvärmaren som har ögonfläckarna, ja. Vad jag menar är att den besöker inga blommor för att suga nektar men den kan ju vila sig där ändå.
kerstin z5-6
06-07-2006, 19:42
den gäckar mej och vill inte vara med på bild  ...den hårige Nya försök i morron -hurr ...
Whiskuchi
06-07-2006, 19:49
Idag fångade jag en liten mystisk fjäril i växthuset och släppte ut den, den var brun (har aldrig sett en brun fjäril förr tror jag), och hade ringar/prickar på undersidan av vingarna.. vad kan det ha varit för nån liten (ja, den var ganska liten, ca 3 cm vingspann) sak?
Gossen Ruda
06-07-2006, 20:13
CITAT (Whiskuchi @ 06-07-2006, 20:49) Idag fångade jag en liten mystisk fjäril i växthuset och släppte ut den, den var brun (har aldrig sett en brun fjäril förr tror jag), och hade ringar/prickar på undersidan av vingarna.. vad kan det ha varit för nån liten (ja, den var ganska liten, ca 3 cm vingspann) sak? Någon gräsfjäril, det finns ett antal arter att välja mellan.
Piccante
06-07-2006, 20:13
CITAT (Whiskuchi @ 06-07-2006, 20:49) Idag fångade jag en liten mystisk fjäril i växthuset och släppte ut den, den var brun (har aldrig sett en brun fjäril förr tror jag), och hade ringar/prickar på undersidan av vingarna.. vad kan det ha varit för nån liten (ja, den var ganska liten, ca 3 cm vingspann) sak? Precis en sådan såg jag idag oxå. Mitt bland alla nässelfjärilar så dök det upp en brun gräsfjäril som jag ännu inte har hittat något namn på och en amiral. Det börjar skifta lite i fjärilsfaunan.
Whiskuchi
06-07-2006, 20:18
CITAT (Gossen Ruda @ 06-07-2006, 21:13) CITAT (Whiskuchi @ 06-07-2006, 20:49) Idag fångade jag en liten mystisk fjäril i växthuset och släppte ut den, den var brun (har aldrig sett en brun fjäril förr tror jag), och hade ringar/prickar på undersidan av vingarna.. vad kan det ha varit för nån liten (ja, den var ganska liten, ca 3 cm vingspann) sak? Någon gräsfjäril, det finns ett antal arter att välja mellan. Vid en snabbgoogling verkar det vara en luktgräsfjäril, tack för svaret! edit: och enligt sidorna jag hittat lever larverna på hässlebrodd - och det tror jag växer på ödetomten här utanför
Piccante
06-07-2006, 20:39
Det blev inga bra bilder idag, varken jag eller fjärilarna orkade stå still i värmen  Men jag fick en bild på gräsfjärilen och jag tror också att det var en luktgräsfjärilarna som dök upp.
Whiskuchi
06-07-2006, 20:44
Leocarpus - en sån var det!!
Gossen Ruda
06-07-2006, 20:49
Larven lever även på vitgröe men kan nog knapra på det mesta. Jag borde föreslagit just luktgräsfjärilen eftersom jag själv sett många såna nu men hjärnan funkar dåligt i värmen.
Inte för att det behövs längre, men för att jag tycker om att "få använda" mina fjärilsbilder, så svarar jag: Visst är det luktgräsfjäril. Det är en av de allra vanligaste dagfjärilarna, "medelstora" bruna rosetter som fladdrar omkring i trädgården. Ibland ser de nästan mattsvarta ut när de flyger. De är inte särskilt rädda av sig, så de är oftast lätta att fota. Jodå, de olika fjärilasarterna är faktiskt olika mycket "skygga", en del kommer man nästan aldrig inpå livet medan andra gärna låter sig beskådas på nära håll. Det gäller förresten alla insekter. Luktgräsfjärilen är typisk, med sina 3 plus 2 ögon på bakvingens undersida.   Ovansidan är ofta rent brun, ibland mattsvart, ibland med ögon även på ovansidan men oftast utan. 
Whiskuchi
07-07-2006, 09:35
Den jag släppte ut hade ögon på ovansidan också. Är det någon annan variant av arten eller är det könsskillnad? Eller bara skillnad ändå?
CITAT (Whiskuchi @ 07-07-2006, 10:35) Den jag släppte ut hade ögon på ovansidan också. Är det någon annan variant av arten eller är det könsskillnad? Eller bara skillnad ändå?  Jag har faktiskt ingen aning. Nånstans läste jag att det var honorna som hade ögonfläckar även på ovansidan - men i nationalnyckeln står det bara: "Könen är lika men honan har vanligen aningen större och har ofta fler ögonpunkter. Vingarnas översidor är jämnt svartbruna, ibland något ljusare och med en rödbrun eller gulbrun ton. På framvingen finns vanligen 1-3 små ögonpunkter och på bakvingen 0-3 mycket små ögonpunkter." Sedan står det om undersidan, och längre fram: "Variationen i utseendet är delvis geografiskt men ännu inte fullt utredd." Av detta blir jag inte klokare.  Men om jag tittar på mina två foton från ovansidan på två olika fjärilar, så ser jag att den mörka utan fläckar är en hane (långsmal bakkropp) och den med ögonfläckarna är en hona (kort-och-bred bakkropp). Är det så det är, så blir det ju fel när jag skrev ovan, att CITAT Ovansidan är ofta rent brun, ibland mattsvart, ibland med ögon även på ovansidan men oftast utan. eftersom det väl bör finnas ungefär fifty-fifty...
Jag tycker överlag att det verkar vara mycket fjärilar i år. Trevligt!
Kom bara ihåg att bojkotta fjärilshåvande och fjärilsfångande! Även om man bara tittar på fjärilen, så skadar behandlingen när man fångar dem skador på vingarna. Ibland innebär dessa skador döden för fjärilarna.
CITAT (Kat @ 10-07-2006, 09:48) Kom bara ihåg att bojkotta fjärilshåvande och fjärilsfångande! Instämmer!!! Fjärilshåvar finns numera att köpa på varje bensinmack, som nöje åt ungarna - de mänskliga barnen alltså. Måste man verkligen "peta" på allt man ser? Varför inte lära varsamhet istället?????
Gossen Ruda
10-07-2006, 11:18
Det är inte håvandet i sig som kan skada fjärilarna utan ev efterföljande hårdhänt behandling. Fast om man bojkottar fjärilshåvar kommer återväxten av amatör- och yrkes-entomologer att sina. Ofta grundläggs intresset i barnaåren, hos mig före 10-årsåldern. Man kan inte studera skönheten hos fjärilarna utan att ta dom av daga tyvärr. Beträffande mitt stekelsamlande så krävs det ofta mikroskop för att artbestämma dom.
Beträffande prickarna hod luktgräsfjärilen står det så här i Svenska fjärilar: Framvingar hos hanen med 0-2, hos honan 2-3, bakvingar med (0-)1-3 svarta, stundom gulringade, sällan med vit kärna försedda ögonpunkter.
Mao, den varierar ordentligt men generellt sett har honan fler punkter.
CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2006, 12:18) Det är inte håvandet i sig som kan skada fjärilarna utan ev efterföljande hårdhänt behandling. Fast om man bojkottar fjärilshåvar kommer återväxten av amatör- och yrkes-entomologer att sina. Ofta grundläggs intresset i barnaåren, hos mig före 10-årsåldern. Man kan inte studera skönheten hos fjärilarna utan att ta dom av daga tyvärr. Beträffande mitt stekelsamlande så krävs det ofta mikroskop för att artbestämma dom.
Beträffande prickarna hod luktgräsfjärilen står det så här i Svenska fjärilar: Framvingar hos hanen med 0-2, hos honan 2-3, bakvingar med (0-)1-3 svarta, stundom gulringade, sällan med vit kärna försedda ögonpunkter.
Mao, den varierar ordentligt men generellt sett har honan fler punkter. Ett barn har knappast kunskapen att hantera fjärilar utan att skada det känsliga "pulvret" på deras vingar. Det går mycket bra att studera fjärilar utan håvande, om man beger sig till marker där fjärilarna trivs. På så sätt kan återväxten av intresserade tryggas. Det finns många kärnfysiker i vårt land, trots minimala möjligheter i att studera partikelklyvning i unga år.
Piccante
10-07-2006, 12:14
Är det inte bara nys att fjärilar blir skadade om man tar dem på vingarna? Det är väl bara fjäll som lossnar. Ofta ser man fjärilar som ser ut som om någon hade stampat på dem, med trasiga och flikiga vingar. Ofta resultatet av fågelanfall, men de lever ändå. De som jag känner som brukar rycka upp mest ovanliga växter, samla skyddsvärda mossor och lavar, fånga fjärilar och döda skalbaggar råkar samtliga vara biologer  de brukar vara betydligt värre "marodörer" än barn som köper fjärilshåvar. Men man ska inte förringa betydelsen av amatörers ivriga samlande för de bidrar ofta med mkt ny kunskap.
Gossen Ruda
10-07-2006, 13:13
Jo, det är bara nys. Jag fick höra det också när jag var liten. Då florerade tom rykten att det var frömjöl så om en fjäril inte kunde flyga kunde man sätta den på en blomma så pudrade den sig med nytt frömjöl. Otroligt men sant. Ryktet alltså. Det finns fjärilar som helt saknar vingfjäll, glasvingar t.ex.
Lars-Olof Arvids
10-07-2006, 13:18
Efter den värmebölja som har varit har det kommit fram massor med fjärilar nu. Luktgräsfjäril (fantastiska bilder som vanligt Amaira  ), kamgräsfjäril, nässelfjärilar, liten guldvinge, blåvingar... och på nässlorna kryper mängder av härliga svartlurviga påfågelöga-larver! Beträffande fjärilssamlande är det väl som med så mycket annat, okej om man gör det med måtta. Gäller det sällsynta/hotade arter ska man förstås ha tillstånd. Jag håller med Gossen Ruda om att ett långvarigt naturintresse kan väckas om barn får fånga fjärilar och ha levande i en burk ett tag (för att sedan släppas ut förstås) eller om de får fånga grodyngel att ha i ett litet akvarium. Kanske är det deras enda kontakt med naturen. Men varsamhet är förstås också viktigt att de lär sig. Olle
CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2006, 12:18) Man kan inte studera skönheten hos fjärilarna utan att ta dom av daga tyvärr. ???????????????? Nämen, kära nån  så du fick till det nu då. Själv finner jag den verkliga skönheten i de levande fjärilarna. Och du kan knappast säga emot mig. (nåja, kan och kan, men ... inte "trovärdigt"  ) En del fjärilar är mycket skygga och svåra att komma inpå livet, men flera av våra vanligaste fjärilar är orädda och går med på att låta sig studeras på ganska nära håll, om man bara ger dem 2 minuters tålamod. Två minuter, många gånger inte ens det! Själv vet jag en treårig flicka som bara efter en halvtimme med mig på min stallbacke, var helt förtrollad av allt vad fjärilar heter!!! När hon sedan klarade av att finna rätt bild/fjäril åt mig i en fjärilsbok, så pratade hon fjärilar i ett helt år efteråt!!! För mig finns de största naturupplevelserna i delaktigheten. Och de barn som emellanåt är med mig, är mycket snart förtrollade - och kan förstås inte tänka sig att döda! Eller skada eller störa. Inte heller finns anledningen till att göra det. Det finns en stor lycka i att vara rädd om levande varelser!!!!! Utifrån deras premisser. Dessa mycket vanliga skönheter som jag visar här nu, var högst LEVANDE både före och efter att jag "studerat dem" och njutit av deras skönhet!  Pärlgräsfjäril.  Vitfläckig guldvinge.  Del av påfågelöga.  Skogsnätfjäril.  Vinbärsfuks.  Pojke med sin amiral. Alla dessa var högst levande skönheter!!!  De fråntogs aldrig sin frihet, inte ens pojkens amiral...
Whiskuchi
10-07-2006, 14:35
amaira: underbara bilder - som vanligt!
Lars-Olof Arvids
10-07-2006, 14:41
Amaira, du är för härlig! Synd att inte alla barn kan ha dig med sig ut i markerna, då hade vi snart haft en hel generation verkliga naturälskare! Visst är fjärilarna vackrast levande, när de fladdrar mellan blommorna på en äng. Jag håller verkligen med om att man ska vara rädd om det levande och låta sig fascineras av det i sin rätta miljö. Men om man ska hårddra det hela - hade inte din lilla Syrphus hellre utvecklats i frihet än i din burk? Inget illa menat, men det finns ändå tillfällen då det kan vara befogat att fånga ett djur för att titta närmare på det. Utan att skada det och naturligtvis släppa ut det när man är färdig. Olle
Gossen Ruda
10-07-2006, 19:35
Visst går det att studera en del fjärilar och även fotografera dom ute i det fria men det är inte alla förunnat att vara fjärilsdomptörer. Men sen är det många fjärilar som inte är lika medgörliga eller av andra anledningar knappast går att studera på liknande sätt. Återkom gärna när du fotat följande fjärilar.   Vågbandat och blåbandat ordensfly och en ligustersvärmare.
Piccante
10-07-2006, 20:19
Det är kanske att "svära i kyrkan" men jag var egentligen inte intresserad av dagfjärilar eller andra fjärilar heller för den delen förut. Jag ansåg att fjärilar liksom fåglar inte var något att engagera sig i, kan det inte sitta still så man ser hur de ser ut så orkar jag inte bry mig om det  Men jag ändrade åsikt efter att ha gått en insektskurs förra sommaren. Det var först när jag satt där med spännbräda och nålar som jag fick upp ögonen för hur vackra fjärilarna egentligen var. Sedan tyckte jag att hantverket i sig var rätt underhållande. Både att limma upp skalbaggar och spänna upp fjärilar kräver att man håller tungan rätt i mun och har lite sinne för symetri om det ska bli vackert.
Gossen Ruda
10-07-2006, 21:19
Det hör till saken att ingen fjäril nånsin håller vingarna på samma sätt som när man spänt upp den. Men om man spänner upp den på naturligt sätt ser det inte bra ut. På något sätt störs symmetrin eller möjligen beror det på att alla fjärilar är uppspända på onaturligt sätt. Alltså blir det naturliga onaturligt och tvärtom.
*Felix matte*
10-07-2006, 21:21
Vad kan det bero på att vi knappt sett några Nässelfjärilar i sommar? Normalt brukar det "krylla" av dom, men nu har jag sett kanske som mest 5 -6 st.
Gossen Ruda
10-07-2006, 21:29
Det är normalt med stora variationer i bestånden. Kanske är det parasiter eller nån fågel som fått smak för larverna. Det rättar till sig, kanske redan nästa år.
Tillägg: Kanske dåligt väder har försenat kläckningen för en del.
*Felix matte*
10-07-2006, 21:31
Hade nog hellre sett invasion av fjärilar istället för myggen som anföll oss igår kväll Ja kanske är det vädret som ställt till det... vi hade ju ett par sommarvarma dagar i början av Maj och sedan kom kyla på besök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|