CITAT (Rossi @ 11-07-2006, 10:46)
CITAT (Bettson @ 11-07-2006, 10:12)
CITAT (Rossi @ 11-07-2006, 08:35)
CITAT (Bettson @ 06-07-2006, 14:50)
Att en hund kan dö av värmeslag i bilen vet väl de allra flesta. Men att därifrån gå till att hund inte får förvaras i bil utan bara transporteras då tror jag nog att något gått snett, som inte är till hundens bästa.
När man är på semester tex. BIlen kan vara en trygghet där hunden känner sig hemma. De flesta bilar har ju luftkonditionering idag. Att sätta ut en gammal hund om har svårt att klara värmen i en sval luftkonditionerad bil som står i skuggan under den varmaste tiden på dagen kan ju höja komforten för hunden jättemycket.
Men luftkonditioneringen funkar ju inte när bilen står stilla ... ?

Men om du kör en stund och får bilen sval, och ställer den i skuggan så är temperaturen svalare i bilen är utomhus. Dessutom så kan man ju fixa ett temperaturlarm i så fall. LIkaså behöver kanske temperaturen stiga gradvis innan du tar ut hunden så den inte får en temperaturchock.
Inte så lång stund. Det blir fort mycket varmt i bilen. Vem är det som ska höra temperaturlarmet om husse och matte har lämnat bilen?
Den här lagen är till för att skydda djur så jag förstår inte vad man kan ha emot den. Det är klart att en lag inte kan täcka in alla tillfällen och där får man använda det sunda förnuftet. Ingen hänger dig för att hunden sitter kvar i bilen om du lämnar bilen i en halv minut för att lägga pengar på p-automaten även om man väldigt nitiskt då kan säga att du förvarar hunden i bilen i en halv minut. Så bokstavligt kan man inte tolka det hela.
JO jag har en massa emot den.
Jag vill också skydda min hund mot kyla och väta, eller extrem värme.
jag hade en ålderstigen golden för många herrans år sedan. Hon hade svårt att klara värmen. Var det trettio grader varmt och luften stod stilla både inne och ute så led hon verkligen. Och inget kunde man göra.
hade det varit idag så hade jag tagit henne på en biltur. I luftkonditionerad bil. Sedan hade jag med temperaturvakt låtit henne ligga kvar i bilen en stund. Dels för att jag själv känner att om du sitter i en sval bil och går direkt ut i solhettan så är det som att gå i väggen. Temperaturskillnaden är för stor. Jag hade satt ett temperaturlarm som talade om när temperaturen i bilen översteg 20 grader som var när hon tyckte det började bli jobbigt.
Efter det hade jag tagit en biltur till eller bytt vatten i hennes pool för att hon skulle få det så drägligt som möjligt. OCH då är jag en lagbrytare.
OCh ibland när man reser med hund så kanske man inte alltid kan ta in hunden överallt. Är temperaturen inte i farozonen så brukar hunden helst gilla att stanna vkar i bilen den känner igen hellre än att vara på ett ställe som inte är bra. Men då är man en lagbrytare då också. Det har väl för farao inte något med att skydda djuret att göra.
I så fall Rossi så kan vi väl gå tillbbaka till det ursprungliga resonemanget.
Det händer cyeklolyckor. VI förbjuder cykling. Det händer bilolyckor vi förbjuder bilkörning, det händer viltolyckor, vi utrotar älgarna osv.
OCH jag försäkrar dig. Jag har talat men den sk djurksyddsmyndigheten både handläggare och jurister.
När jag beskrev hur vi försöker att ordna bra vila mellan dreven för hundarna, Torrt liggunderlag, massor med handukar, värmeklder osv för att hundarna inte skall fara illa så frågade jag ifall inte hundarna hade det bättre så. Det häll de med om , men lagen var inte utformad så.
Om temperaturen inte var farlig så fick man ändå inte förvara hunden i bilen mer än en timme och den timmen gällde 1 gång per dag. Man kunde alltså inte ta ut den och rasta emellan. HUnden behöver ungeför två timmars vila för att gå på nästa jobbpass. Som hundägare är man ju noggrann med hundens hälsa.
Då skulle man hellre montera en löplina och låta hunden sitta blöt och kall i skogen, då följde man lagen.
,Jag svarade då att jag hellre var lagbrytare och såg till att min hund hade det bra än att föja en lag som var fullkomligt idiotisk och som gav sämre komfort för min hund.
Svaret jag fick var att det skulle jag passamog noggrannt för, för det skulle bli stränga straff för djurplågeri.
Inte farao är lagen tillkommen för att skydda djuren. Merpartern av lagen är tillkommen för att man är emot hundbur.
OcH fortfarande så kan jag inte förstå varför man måste tro att alla hundägare inte värnar om sina djurs bästa.
Fortfarande så anser jag att om hunden behöver två timmars vila så skall den ha en torr och lagom varmt liggplats där den känner sig trygg och kan vila. Inte sjutton skickar man ut hunden efter en timme bara för att djurskyddslagen säger att du inte får förvara hunden mer än en timme.
Att det sedan finns idioter som låser in sin hund utan tillsyn en sommardag i trettiograder värme är en hlet annan sak. Då är det synd om djuren.
Men varför införa ett lagförslag som begränsar aktiv hundanvändning som gör hundarna lyckliga.
Varför inte införa ett krökort för hundägare.