Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rapport från ”Rosgropen”, Mitt eget "drömprojekt"
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-07-2006, 17:59
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

jag VAR färgtaliban ... men sedan rosorna är det rött o gult ihop ....suck

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Anki V
          Inlägg 23-07-2006, 18:36
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Söndagens rapport från rosgropen laugh.gif laugh.gif

Trea blev som jag trodde M Fireglow och den blommar som om den vore tokig blink.gif Hela den delen av rabatten "glöder av eldsken" wub.gif

Mellan John och Martin blev det dött lopp och söta som karameller är de båda två. wub.gif
          John Davis.

På Martin Frobishier har någon varit och knaprat. Den skyldige är förmodligen en snarstucken hare som är sur för att vi satte nät över jordgubbarna. Men det gör inte så mycket, om Martin håller vad han lovar så kommer det massor av nya blommor nästa helag. wub.gif

Hansaland som står i utkanten av "rosgropen" blommar också och är mycket vacker där han står mitt mellan några jordhögar som ska kärras ut till hösten. unsure.gif
          ]

Nästa helg kommer Aicha, Champlain och Mme Boll att visa sina blommor, kanske även Adelaide Hoodless.

Jag kan inte låta bli att "kasta in" en bild från min lilla rabatt i stan wub.gif

Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Ophelia
          Inlägg 23-07-2006, 20:11
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

*ole dole doff....piff paff puff....du är vackrast....nej du är....hmmmmm* rolleyes.gif tongue.gif

Granna roserna är wub.gif

Citera
          Anki V
          Inlägg 30-07-2006, 15:58
          Länk hit: #24

Medlem

Veckans rapport laugh.gif laugh.gif

Säg till om ni ledsnar på mina rosor tongue.gif

Först rosen som fick hela "rostokeriet" att starta.

M Sunrise, och den är precis så fin som jag trodde den skulle vara wub.gif

Sedan kommer Mme Boll, som är väldigt kort i växten men mycket villig att sätta knoppar

M Bluch wub.gif wub.gif wub.gif Orden är överflödiga.

M Centennial

Champlain, med den "frilliga" kanten på blombladen

AdelaideSHoodless, nästan lika snygg som Champlain

John Davis wub.gif

Sedan kan jag inte låta bli att lägga in en bild på den helt sanslösa M Fireglow. Det här är bara hälften av blommorna

Rostokiga hälsningar/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Ophelia
          Inlägg 30-07-2006, 17:11
          Länk hit: #25

Medlem

Aaaaaaaaaaaavis....näääädååååå smile.gif smile.gif

Era rosor prunkar...är de riktiga? smile.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 30-07-2006, 21:42
          Länk hit: #26

Medlem

Hihi -visst är det kul med rosor med sprutt i smile.gif Håller med om Fireglow -den glöder !
          vavadejasava? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Idag träffade jag LÅG-han med boken rosor i nordiska trg .. jag talade varmt för kanadicker i norr -och betygsatte dem lite efter härdighet o blomvilja
          M sunrise och M fireglow fick höga betyg smile.gif
          Vi har haft kom o visadag i Skellefteå idag )

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Anki V
          Inlägg 30-07-2006, 21:53
          Länk hit: #27

Medlem

Allt ihop är faktiskt "kerstin z 5-6":s fel.

Hade inte hon visat en bild av M Sunrise så hade jag fortfarande varit nöjd med Pertunior i blomlådor och några förkultiverade krasse och luktärtor i köksfönstret. laugh.gif laugh.gif

Nu är det "Rosenträdgårdar", besök på Löta, internetbeställningar, lysrör hit och lysrör dit, beställningslistor till "utländska" fröfirmor, Klematis från utlandet osv...... wink.gif
          /Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 30-07-2006, 22:04
          Länk hit: #28

Medlem

Jag vill ju inte simma ensam här i rosträsk fröträsk och andra träsk smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Anki V
          Inlägg 06-08-2006, 19:05
          Länk hit: #29

Medlem

Veckans rapport från ”rosgropen” är inte enbart positiv! Nu börjar man kunna skönja lite ”olater” hos primmadonnorna. huh.gif

Så Här ser det ut i ”rosgropen” idag

Bevattningen är på och som ni ser så finns fortfarande eh hel del var att göra. Dessa aktiviteter är schemalagda till v. 34 laugh.gif

Martin F ids inte låta en många av sina knoppar slå ut utan han låter dom ”vissna bort” jag kan inte se någon ohyra. Möjligen så kan den ha utsatts för lite torka eftersom den bara får en ordentlig ”rotblöta" i veckan.

Aicha tror att hon är en marktäckande krypros (eller bläckfisk) som slängt ut över meterlånga tentakler utefter marken. Hon tuktas nu med ”uppbindning”.
          Fråga: Är det vanligt att hon uppför sig så?

M Bluch har inte lärt sig måttfullhet, hon blommar få infernaliskt på sina tunna stjälkar att rosorna ligger som klistrade mot marken. Även hon har fått buskstöd men vad hon egentligen skulle behöva är ”anabola steroider” eller ett gym för att bygga muskler.

Champlain och Adelaide H är faktiskt nästan ”oanständiga” med sin blomrikedom och inte heller de orka riktigt med sig själva. Pinnar och buntband blev det för att inte blommorna skulle ligga direkt på marken.Kan man skylla på ”ungdomligt oförstånd”?

M Fireglow har äntligen ”slutat” vara rosa och de blommor som nu slår ut är härligt orangeröda men den rackaren har ju inte vett att helt slå ut alla knoppar. Minsta lilla vatten i blomknoppen så står de och tjurar och sedan har den inte ens vett att vissna vackert. Kvar sitter alla vissna blomblad och ser allmänt tråkiga ut.

Mme Boll är en liten ”fisförnäm” fröken (fru) som vägrar att växa, hon är nu knappt 20 cm men blommat med 6 vackra doftande rosor Jag fick nu i helgen gräva bort några Lammöron som hotade kväva den lilla.

Nu det positiva:
          De rosor som uppför sig mest anständigt är M Sunrise, M Centennial och John D (ännu så länge).

Mozart har slagit ut med sin första blomma idag och snart kommer 100-tals Mozartbröder.

Alexander M, Henry K, Loui Bugnet och Rosa Mundi och New Dawn kommer att slå ut till nästa helg. Aicha har blommat lite sparsamt med några enstaka blommor tidigare men kommer inför nästa helg att ha en hel bukett (om hon hu inte blev sur över uppbindningen).

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          fruberglund
          Inlägg 06-08-2006, 19:35
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Anki V @ 06-08-2006, 20:05)

Ser alldeles underbart ut Anki! smile.gif

Den här fastnade jag genast för, ska läggas i favoritlistan biggrin.gif

Tack för titten!

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-08-2006, 21:44
          Länk hit: #31

Medlem

Ungdomar ... förutom Martin F... han är en ros som man hatar -regniga somrar -då han vissnar så oerhört fult och disktrasorna hänger kvar ....
          Får han lite vatten i uppväxten kan samma fenomen skådas .. men intet mot hur han ser ut efter tre v regn ...men när han är på bra humör ... mmmm
          stadig , 150 cm o mer översållad -underbar form
          I år däremot är han en favorit -har blommat sen midsommar slutar aldrig
          Krypa kråla beteendet försvinner , men de veka sorterna i morden serien -är ofta lite så i flera år
          Boll passade inte här utan avgick med döden första vintern

Om något år när Aicha är 2m hög .. kommer du inte att ha det där problemet med henne smile.gif LOL biggrin.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 06-08-2006, 23:36
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Vad fint du fått Anki med stockarna runt rabatterna, och en massa härliga rosor, nu är du väl lycklig. Rosen Champlain hade du en fin bild på, den är ny hos mig med, Morden Blush är som en dröm.
          Min Martin Frobischer har varit trist i sommar, ohyra och vissnat i blommorna, det blev väl för varmt.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Ophelia
          Inlägg 07-08-2006, 06:41
          Länk hit: #33

Medlem

*kikar in*

Har ingen aning om vem jag gillar bäst smile.gif Jag tycker färgerna och formerna är så fina. Hmmm...om jag MÅSTE välja bland dina rosor så kanske....John Davis. Rund och söt i rosa biggrin.gif

Citera
          Anki V
          Inlägg 07-08-2006, 15:57
          Länk hit: #34

Medlem

Tusen tack för era svar och det känns bara att veta att det inte är bara hos mig rosorna uppvisar "olater" men.......jag föredrar att tro att även Martin F:s dåliga uppförande beror på ungdomen laugh.gif Den enda ros som han lyckats åstadkomma som det var något med.......var det verkligen något med. Jag associerade till pärlemor när jag såg in i den fullt utslagna rosen wub.gif

Av Mordenrosorna så är det faktisk bara Bluch som inte orkar med sig och inte undra på det. När hon kom från Vilhelmina så var hon bara några örtartade tunna strån så egentligen så gör hon det helt fantastiskt.laugh.gif

När det gäller M Sunrise så är båda mina ex. precis lika vackra - Kraftiga kompakta buskar med mörkt gröna friska blad och de spottar fram ros efter ros. Även om de inte skulle klara vintern så har jag fått full valuta.
          fruberglund: Har du minsta plats över.....köp rosen!

Aicha står nu nu uppbunden och ska få lära sig "veta hut" och fortsätter hon växa i den här takten så är hon två meter redan till hösten. blink.gif

Jo du Kajsa, gissa om jag är glad över mina rosor. På fredag eftermiddag försvinner jag i bland rosor och törnen och tvingar mig själv ut därifrån på söndag när det är dax att åka hem till sta´n igen.

När/om värmen släpper sitt tag om oss så ska jag fylla upp med jord och grus mellan stenarna och på så sätt försöka få till ett mindre "grusparti" som ytterkanter på "rosgropen".

Ophelia: Bara för att.... så får du en John Davis till av mig som står tillsammans med daggsalvia, azurriddare och aklija.

Tusen tack/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Ophelia
          Inlägg 07-08-2006, 16:15
          Länk hit: #35

Medlem

wub.gif wub.gif wub.gif

Tack vad söt du är. Den är ju förtjusande utslagen. Tänk att det är "så mycket ros" när kronbladen är ihoprullade varandra som en boll. Ser himla fräsch ut. Är den doftande?

Faaast....dina andra rosor är oxå fina wub.gif wub.gif

Ni är ett rosgäng här och det är så himla kul. Rosor verkar vara en hel vetenskap och sträcker sig från de som varken vill eller behöver en massa pyssel och till de som man kan behöva pyssla om lite extra. Personligen är jag väldigt mycket för de kanadensiska då de verkar ha så mycket positiva egenskaper och måste ha blivit en underbar tillgång för rosenfantaster i de mer kalla delarna av vårt kära Konungarike smile.gif

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 07-08-2006, 16:30
          Länk hit: #36

Gäster

Imponerad av allt du åstadkommit på så kort tid ohmy.gif
          Och de flesta rosorna verkar ju "sköta" sig så du måste ha bra handlag med dina primadonnor smile.gif
          Min Aicha har också en del grenar som krälar på marken, såg rätt snyggt ut när den blommade mellan de röda Heuceraplantorna. Än så länge får den plats

/Ewa

Citera
          Anki V
          Inlägg 07-08-2006, 16:40
          Länk hit: #37

Medlem

Enligt Rosenposten ska doften vara "medium" men jag tycker ännu så länge att den är svag.

John D kanske forfarande är så pass ung att han inte har förstått det där med doft. Den som doftar mest a mina "nyingar" är Cuthbert Grant. När han fällde sina blad samlade jag ihop dom och hade i en skål på bordet, det doftade ros i hela rummet. wub.gif

ewa zon 3: Jag är jätteglad och tacksam att det har blivit så pass bra men jag vill inte "slå mig för bröstet". Jag misstänker att den helt underbara sommaren har ett finger eller kanske till och med hela handen med i spelet. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          fruberglund
          Inlägg 07-08-2006, 22:08
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Anki V @ 07-08-2006, 16:57)
          fruberglund: Har du minsta plats över.....köp rosen!

Inte än men vi ska köpa till mer tomt...närmare bestämt 1500 kvm hage/äng smile.gif

Gissa om det blir en rosengård sen biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Lääääääääääängtar wub.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 07-08-2006, 23:12
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Men oj, vad rosor du kan ha där. biggrin.gif Du kan köpa allt, hur många stora buskrosor du vill, avundsjuk blir jag, till nästa år eller ?

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          fruberglund
          Inlägg 08-08-2006, 09:06
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Kajsa @ 08-08-2006, 00:12)
          Men oj, vad rosor du kan ha där. biggrin.gif Du kan köpa allt, hur många stora buskrosor du vill, avundsjuk blir jag, till nästa år eller ?

Lantmäteriet har lovat att komma ut och mäta till hösten, så till våren... biggrin.gif

Ja, mycket rosor kommer det bli med tiden och en rosgård ska jag absolut ha. Finfin jord är det där också eftersom det är hage/äng. Har redan provgrävt laugh.gif

Får dock se hur mycket det blir gjort till våren eftersom Isak kommer vara 1½ år lagom till nästa sommar så han lär väl börjar springa omkring så man får jaga honom titt som tätt wub.gif

Har en lååååång lista på Rosenposten som bara ligger och väntar. Har dock fått förhållningsorder av mannen att det ska vara en ritning på allt jag ska göra...får inte bara sätta en buske här och en buske där smile.gif smile.gif Jaja.....vi får väl se tongue.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-01-2026, 19:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon