Sidor: 1, 2
Anki V
Nästan alla kanadensarna har koppar. Lille Cutbert är knappt 20 cm hög, han är faktiskt fortfarande mindre än namnskylten men har ändå 7 knoppar på gång. laugh.gif

Morden Fireglowe som jag köpte på Löta (3 buskar) kan jag räkna till minst 15 knoppar per buske.

De 4 små rotäkta pinnarna M. Sunrise och M. Bluch är ena riktiga ”pytterosor” men trots att de knappt tittar upp ur jorden så har de flera knoppar. Blir det blommor av alla knopparna kommer de aldrig att orka hålla sig upprätta

Mm Boll ståtar också med knoppar och tittar jag riktigt noga och använder fantasin så kanske det börjar visa sig knopp på Robin Hood.
Är det någon som vill vara snäll och svara på om några av mina rosor blommar enbart på fjolårsveden? Det kan vara bra att veta så jag inte går och väntar i onödan. laugh.gif
Helenae hybrida
Aicha
Yellow Persian
Chinatown
Morden Sunrise
New Dawn
Mme Boll
Morden Bluch
Martin Froebisher
Henry Kelsey
Champlain
Adelaide Hoodless
Cuthbert Grant
Robin Hood
Mozart
Rosa Mundi
Morden Centennial
John Davis
Morden Fireglow

Alexander Mackenzie och Louis Bugnet som står placerade i ”båthusrabatten” har inte velat visa någon vilja att sätta knoppar men de två får så pass mycket mindre som än de andra så jag är inte förvånad. Alexander får väl sådär 7-8 timmar men Louis får nöja sig med sex.

Jag kan också stolt meddela att jag lärt mig klämma ihjäl bladlöss med bara fingrarna. tongue.gif

Det finns en hel del kvar att göra med gropen för att den ska bli som jag tänkt mig men det är ju så förtvivlat varmt att jag inte orkar nästan någonting.

Det ska fyllas igen med fyllningsjord runt ”roslådorna” sedan ska det kärras grus till gångarna och fyllas upp runt om. Mellan stenarna, runt kanterna tänkte jag sätta lite ”gruspartiväxter ”sinom tid”.

Jag kommer att ha jobb hela hösten också med min "lilla" rosgrop.
laugh.gif
Album, "Rosgropen"

Rosendrömmar

/Anki
kerstin z5-6
Underbart smile.gif
Ingen blommar enbart på fjolårs utom Hybridan -som ibland är en kink .. å andra sidan fryser den sällan ner så mycket

Mordenserien -tycker jag man ska vara lite extra noga med på hösten , och våren de första åren i kall zon - -särskilt de rotäkta behöver etableringstid
Rapporter jag fått visar att just den serien är känsligare än de andra kanada rosorna
Granruskor nån till varje planta mot vårsol o tidigt vattning -ev en jordskopa på hösten -ger bra överlevnad

Du lär fota när de börjar blomma smile.gif

De här rosorna är fantastiska växter !
ewa zon 3
Vad roligt att bli uppdaterad om ditt rosprojekt smile.gif
Lova att du lägger in lite bilder när det börjar blomma

/Ewa
Anki V
När det gäller fotografier...........

Försök att hindra mig! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Kerstin, jättebra tips ang. de rotäkta "pyttingarna". Jag är inne och läser lite av och till på AoT:s rosforum och där såg jag att du hade en diskusion ang. de rotäktas överlevnad, så jag var redan lite förvarnad om att det kommer att behövas lite extra "pjoller". rolleyes.gif

Det blir till att kupa ordentligt med kompost i höst och vårens granris är redan fixat. Ja, ja det är ju inte huggit ännu men granen som ska få offra sina grenar är utsedd.

/Anki
Gillan
Waow! Vilket projekt du håller på med. Var inne och tittade
lite närmare i ditt album och blev mycket imponerad wub.gif wub.gif

Och liiiiiite avis sleep.gif

Men det är färdiggrävt här nu, säger han som just nu
sitter i grävskopan som han hyrt för att äntligen
gräva hål för pool blink.gif laugh.gif laugh.gif

Får väl se vem som får sista ordet sleep.gif wub.gif
ullislerum
Vilket otroligt imponerande arbete!!! Jag var inne och tittade i ditt album.

Jag drar mej för att gräva ur vår entrérabatt som är ..ganska liten i förhållande till dina lådor!!! sleep.gif
Margith
Eftersom du Anki V har exakt de Morden-rosor som jag har får du här en liten rapport om Morden-seriens överlevnad hos mig i z 6 smile.gif

Centennial och Blush fryser inte ner en millimeter, de är 2-3 år gamla.

Fireglow var ny i fjol. Hade det inte varit för en liten ynka gren hade jag sagt att den frös ihjäl.

Sunrise, nyplanterad förra året, frös ner till hälften, men det syns inte nu.

Samtliga blommar för fullt hos mig, ja utom Fireglowen, men den har en liten knopp högst upp på den lilla grenen. laugh.gif

Jag kupar lite jord runt mina rosor på hösten, sen får de klara sig själva. Pjoller och fjäsk har jag inte tid med tongue.gif

Så utifrån min korta erfarenhet, säger jag: se upp med Fireglowen, de andra klarar sig smile.gif

Jag ser fram emot fler bilder wub.gif

Margith
Anki V
Tack för era positiva kommentarer. wub.gif

Rosgropen är friskvård, det är mycket roligare att gräva och dona än att gå på gym för att lyfta vikter och att trampa på en cykel där man inte ens kommer framåt. laugh.gif laugh.gif

Margith: Vilken tur att jag placerade M Fireglow precis invid en jättestor sten.

Om jag inte minns fel så skulle väl växter där man är osäker på härdighet kunna klara sig bättre om de fick en stor sten som sällskap?

Jag misstänker att jag kommer att kupa upp ordentligt för alla rosorna i höst. Jag är så rädd om dom så jag kan knappt gå in och lägga mig på kvällen. wink.gif

I alla fall så är en promenad runt rabatterna för att b.la plocka löss det första jag gör på morgonen och det sista jag gör på kvällen.

Jag vill inte gärna spruta något eftersom jag "föder upp" Flugsnappare och Blåmesar. laugh.gif
I år har jag haft "hyresgäster" i alla mina 10 holkar och jag tror att två Blåmespar är inne på andra kullen.
Småfåglarna äter otroliga mängder av insekter så under hela försommaren har vi haft så gott som flugfritt.
Nu börjar det märkas att ungarna flygit ur boet och hittar mat själva på att mängden flugor ökar.

Jag vill varmt rekommendera några småfågelholkar till er som störs av mycket flugor.

/Anki
stina
Anki, var glad att du har Henry Kelsey!!!! Han är väl värd att vänta på. Min blommar något helt sanslöst i år. Den är 3 år gammal och kanske 1,70 hög nu. Man ser nästan inte bladen för alla blommor!!! Jag har fotat honom, men kan inte lägga ut bilderna förrän jag börjar jobba igen för jag glömde kabeln på jobbet. ohmy.gif

Hälsar Stina
Ewa L
CITAT (Anki V @ 08-07-2006, 15:26)
Jag vill inte gärna spruta något eftersom jag "föder upp" Flugsnappare och Blåmesar. laugh.gif

Jag vill heller inte spruta något, men har ännu inte lärt mig att använda fingrarna. <Urk>

Vanligt vatten i en inte alltför hård stråle fungerar mer än tillräckligt tycker jag. Precis så hård som rosen klarar, men efteråt finns inte en lus. wub.gif
Anki V
Här kommer ännu en rapport från mitt "skötebarn".

Alla rosorna utom Hybridan (som Kerstin sa), Henry Kelsey, Rosa Mundi Yellow Persian och Louis Bugnet, har knopp.

Värst är Champlain med över 40 knoppar på varje buske, inte långt efter kommer Morden Centennial, John Davis och Adelaide Hoodless. wub.gif

Till och med Mozart som fick (nästan) alla sina grenar nermejade av en schäfervalp med hybris över att få springa lös har knopp på den enda kvarvarande grenen.

En ovetenskaplig iaktagelse är: När lusen hittar rosen, då kan man börja söka efter knoppar laugh.gif laugh.gif

Ogräset har jag hittills lyckats hålla i "herrans tukt och förmaning" genom att i princip rensa hela tiden men nu är semestern slut och ogräset kan härja fritt sad.gif .

Cuthbert Grant, först ut av mina rosor i "rosgropen". Knappt 20 cm i strumplästen. laugh.gif

Rotäkta Morden Bluch blommar som god tvåa i min "rosgrop". Söt som en karamell tillsammans med en blåklint. wub.gif

wub.gif

Som god trea placerade sig M Fireglow, bättre bild kommer när den behagar slå ut ordentligt. wink.gif

[

/Anki
Gåsis
Inte var väl det ovetenskapligt att lössen och knopparna kommer samtidigt, är det inte så det är laugh.gif Hos mig är det nog latast som vinner för jag har inte sprutat, inte klämt och inte skakat bort en enda lus. Det verkar gå ändå för nu har jag nästan inga löss kvar och rosorna blommar fint ändå.

Jag blir alldeles grön av avund när jag ser hur fiiiint du har det.

/Åsa
kerstin z5-6
Gratulerar särskilt till Champlain som är en av mina absoluta favvisrosor
Anki V
Tack Gåsis, men jag har det inte så fiiint laugh.gif .

Jag kämpar tappert för att försöka få till något som liknar trädgård till sommarstugan. Ursprungligen (för fem år sedan) var det bara skog där och det är gammal sjöbotten så det fanns/finns inte mycket bra jord. Dessutom så kan jag så lite om hur man anlägger trädgård och allt blir lite "hipp som happ". blink.gif

Jag håller på att försöka få till ett album på AoT (tillåter större bilder) för att försöka dokumentera mina försök.

Jag har inte glömt att jag har en hedersskuld till dig wub.gif Vad jag kan bedömma så har den lilla det ganska bra här hos mig. Möjligen har det varit lite väl torrt och eftersom jag haft semester de senaste fem veckorna så har vattningen blivit lite eftersatt.

Kerstin! om Champlain håller vad den lovar så blir den säkert min favorit också wub.gif wub.gif

Bilden är väl inte så bra men man får i alla fall en "hint" om hur mycket knopp det är.

/Anki
Kajsa
Snyggt Anki, full fart och friska ser dom ut. Cuthbert Grant ser ut att ha samma färg som min, inte knallröd. Har planterat 8 rosor ikväll har varit på en stor rosfirma, man ger sig visst aldrig biggrin.gif
Anki V
Kajsa:Har du haft din Cuthbert Grant i flera år? Jag har förhoppningen att den ska bli mer röd när den blir lite äldre även om den duger precis som den är wub.gif /Anki
Kajsa
När vi höll på att lägga in rosbilder till Roslistan i höstas så blev det funderingar runt denna bild om färgen, rosen köpte jag förra sommaren och den blev inte knallröd och nu har jag fotat om den, men inte är den tomteröd som andras bilder på Roslistan.
Vet ej om det är min sandiga jord, nya bilder kommer.
Men visst är rosen mörkare i år än denna bild.
Tycker blomman är tung, rasar ner när man vattnar.

Cuthbert Grant förra året
Anki V
Jag har också ganska sand/grusig jord, men Cuthbert borde väl inte bli påverkad av den redan, eller? wink.gif . Det är väl snarare den "danska myllan" som är upphovet eftersom den är så ny.

Det är väl bara att vänta och se laugh.gif Det kanske är fler i den "röda kvadraten" som inte är/blir riktigt röda.

/Anki
kerstin z5-6
Rosors färg beror på jord , temperatur och läget i övrigt
Kanadensiska är ofta inte i sin rätta färg år ett , att avgöra bara på knopp tror jag är svårt
Här är exempel från de 5 år jag haft Cutbert
Han har två blomperioder varav den första nu-rent röd-och den senare mera mörkt vinfärgad
Här är Cutbert :
För 5 minuter sedan , usel bild ..

år 2

År 1

I fjol blom ett

Ifjol blom 2

Den är alltid röd -aldrig så cerice som Kajsas, men visst kan det vara jorden , mitt ex har tung lera
Anki V
Ja det är tur att man inte är någon "färgtaliban". Jag kan tack och lov blanda vilt och tycka det är lika vackert ändå rolleyes.gif

Inte ens det här stör mig nämnvärt laugh.gif laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
jag VAR färgtaliban ... men sedan rosorna är det rött o gult ihop ....suck
Anki V
Söndagens rapport från rosgropen laugh.gif laugh.gif

Trea blev som jag trodde M Fireglow och den blommar som om den vore tokig blink.gif Hela den delen av rabatten "glöder av eldsken" wub.gif

Mellan John och Martin blev det dött lopp och söta som karameller är de båda två. wub.gif
John Davis.

På Martin Frobishier har någon varit och knaprat. Den skyldige är förmodligen en snarstucken hare som är sur för att vi satte nät över jordgubbarna. Men det gör inte så mycket, om Martin håller vad han lovar så kommer det massor av nya blommor nästa helag. wub.gif

Hansaland som står i utkanten av "rosgropen" blommar också och är mycket vacker där han står mitt mellan några jordhögar som ska kärras ut till hösten. unsure.gif
]

Nästa helg kommer Aicha, Champlain och Mme Boll att visa sina blommor, kanske även Adelaide Hoodless.

Jag kan inte låta bli att "kasta in" en bild från min lilla rabatt i stan wub.gif

Anki
Ophelia
*ole dole doff....piff paff puff....du är vackrast....nej du är....hmmmmm* rolleyes.gif tongue.gif

Granna roserna är wub.gif
Anki V
Veckans rapport laugh.gif laugh.gif

Säg till om ni ledsnar på mina rosor tongue.gif

Först rosen som fick hela "rostokeriet" att starta.

M Sunrise, och den är precis så fin som jag trodde den skulle vara wub.gif

Sedan kommer Mme Boll, som är väldigt kort i växten men mycket villig att sätta knoppar

M Bluch wub.gif wub.gif wub.gif Orden är överflödiga.

M Centennial

Champlain, med den "frilliga" kanten på blombladen

AdelaideSHoodless, nästan lika snygg som Champlain

John Davis wub.gif

Sedan kan jag inte låta bli att lägga in en bild på den helt sanslösa M Fireglow. Det här är bara hälften av blommorna

Rostokiga hälsningar/Anki
Ophelia
Aaaaaaaaaaaavis....näääädååååå smile.gif smile.gif

Era rosor prunkar...är de riktiga? smile.gif
kerstin z5-6
Hihi -visst är det kul med rosor med sprutt i smile.gif Håller med om Fireglow -den glöder !
vavadejasava? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Idag träffade jag LÅG-han med boken rosor i nordiska trg .. jag talade varmt för kanadicker i norr -och betygsatte dem lite efter härdighet o blomvilja
M sunrise och M fireglow fick höga betyg smile.gif
Vi har haft kom o visadag i Skellefteå idag )
Anki V
Allt ihop är faktiskt "kerstin z 5-6":s fel.

Hade inte hon visat en bild av M Sunrise så hade jag fortfarande varit nöjd med Pertunior i blomlådor och några förkultiverade krasse och luktärtor i köksfönstret. laugh.gif laugh.gif

Nu är det "Rosenträdgårdar", besök på Löta, internetbeställningar, lysrör hit och lysrör dit, beställningslistor till "utländska" fröfirmor, Klematis från utlandet osv...... wink.gif
/Anki
kerstin z5-6
Jag vill ju inte simma ensam här i rosträsk fröträsk och andra träsk smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anki V
Veckans rapport från ”rosgropen” är inte enbart positiv! Nu börjar man kunna skönja lite ”olater” hos primmadonnorna. huh.gif

Så Här ser det ut i ”rosgropen” idag

Bevattningen är på och som ni ser så finns fortfarande eh hel del var att göra. Dessa aktiviteter är schemalagda till v. 34 laugh.gif

Martin F ids inte låta en många av sina knoppar slå ut utan han låter dom ”vissna bort” jag kan inte se någon ohyra. Möjligen så kan den ha utsatts för lite torka eftersom den bara får en ordentlig ”rotblöta" i veckan.

Aicha tror att hon är en marktäckande krypros (eller bläckfisk) som slängt ut över meterlånga tentakler utefter marken. Hon tuktas nu med ”uppbindning”.
Fråga: Är det vanligt att hon uppför sig så?

M Bluch har inte lärt sig måttfullhet, hon blommar få infernaliskt på sina tunna stjälkar att rosorna ligger som klistrade mot marken. Även hon har fått buskstöd men vad hon egentligen skulle behöva är ”anabola steroider” eller ett gym för att bygga muskler.

Champlain och Adelaide H är faktiskt nästan ”oanständiga” med sin blomrikedom och inte heller de orka riktigt med sig själva. Pinnar och buntband blev det för att inte blommorna skulle ligga direkt på marken.Kan man skylla på ”ungdomligt oförstånd”?

M Fireglow har äntligen ”slutat” vara rosa och de blommor som nu slår ut är härligt orangeröda men den rackaren har ju inte vett att helt slå ut alla knoppar. Minsta lilla vatten i blomknoppen så står de och tjurar och sedan har den inte ens vett att vissna vackert. Kvar sitter alla vissna blomblad och ser allmänt tråkiga ut.

Mme Boll är en liten ”fisförnäm” fröken (fru) som vägrar att växa, hon är nu knappt 20 cm men blommat med 6 vackra doftande rosor Jag fick nu i helgen gräva bort några Lammöron som hotade kväva den lilla.

Nu det positiva:
De rosor som uppför sig mest anständigt är M Sunrise, M Centennial och John D (ännu så länge).

Mozart har slagit ut med sin första blomma idag och snart kommer 100-tals Mozartbröder.

Alexander M, Henry K, Loui Bugnet och Rosa Mundi och New Dawn kommer att slå ut till nästa helg. Aicha har blommat lite sparsamt med några enstaka blommor tidigare men kommer inför nästa helg att ha en hel bukett (om hon hu inte blev sur över uppbindningen).

/Anki
fruberglund
CITAT (Anki V @ 06-08-2006, 20:05)

Ser alldeles underbart ut Anki! smile.gif

Den här fastnade jag genast för, ska läggas i favoritlistan biggrin.gif

Tack för titten!
kerstin z5-6
Ungdomar ... förutom Martin F... han är en ros som man hatar -regniga somrar -då han vissnar så oerhört fult och disktrasorna hänger kvar ....
Får han lite vatten i uppväxten kan samma fenomen skådas .. men intet mot hur han ser ut efter tre v regn ...men när han är på bra humör ... mmmm
stadig , 150 cm o mer översållad -underbar form
I år däremot är han en favorit -har blommat sen midsommar slutar aldrig
Krypa kråla beteendet försvinner , men de veka sorterna i morden serien -är ofta lite så i flera år
Boll passade inte här utan avgick med döden första vintern

Om något år när Aicha är 2m hög .. kommer du inte att ha det där problemet med henne smile.gif LOL biggrin.gif
Kajsa
Vad fint du fått Anki med stockarna runt rabatterna, och en massa härliga rosor, nu är du väl lycklig. Rosen Champlain hade du en fin bild på, den är ny hos mig med, Morden Blush är som en dröm.
Min Martin Frobischer har varit trist i sommar, ohyra och vissnat i blommorna, det blev väl för varmt.
Ophelia
*kikar in*

Har ingen aning om vem jag gillar bäst smile.gif Jag tycker färgerna och formerna är så fina. Hmmm...om jag MÅSTE välja bland dina rosor så kanske....John Davis. Rund och söt i rosa biggrin.gif
Anki V
Tusen tack för era svar och det känns bara att veta att det inte är bara hos mig rosorna uppvisar "olater" men.......jag föredrar att tro att även Martin F:s dåliga uppförande beror på ungdomen laugh.gif Den enda ros som han lyckats åstadkomma som det var något med.......var det verkligen något med. Jag associerade till pärlemor när jag såg in i den fullt utslagna rosen wub.gif

Av Mordenrosorna så är det faktisk bara Bluch som inte orkar med sig och inte undra på det. När hon kom från Vilhelmina så var hon bara några örtartade tunna strån så egentligen så gör hon det helt fantastiskt.laugh.gif

När det gäller M Sunrise så är båda mina ex. precis lika vackra - Kraftiga kompakta buskar med mörkt gröna friska blad och de spottar fram ros efter ros. Även om de inte skulle klara vintern så har jag fått full valuta.
fruberglund: Har du minsta plats över.....köp rosen!

Aicha står nu nu uppbunden och ska få lära sig "veta hut" och fortsätter hon växa i den här takten så är hon två meter redan till hösten. blink.gif

Jo du Kajsa, gissa om jag är glad över mina rosor. På fredag eftermiddag försvinner jag i bland rosor och törnen och tvingar mig själv ut därifrån på söndag när det är dax att åka hem till sta´n igen.

När/om värmen släpper sitt tag om oss så ska jag fylla upp med jord och grus mellan stenarna och på så sätt försöka få till ett mindre "grusparti" som ytterkanter på "rosgropen".

Ophelia: Bara för att.... så får du en John Davis till av mig som står tillsammans med daggsalvia, azurriddare och aklija.

Tusen tack/Anki
Ophelia
wub.gif wub.gif wub.gif

Tack vad söt du är. Den är ju förtjusande utslagen. Tänk att det är "så mycket ros" när kronbladen är ihoprullade varandra som en boll. Ser himla fräsch ut. Är den doftande?

Faaast....dina andra rosor är oxå fina wub.gif wub.gif

Ni är ett rosgäng här och det är så himla kul. Rosor verkar vara en hel vetenskap och sträcker sig från de som varken vill eller behöver en massa pyssel och till de som man kan behöva pyssla om lite extra. Personligen är jag väldigt mycket för de kanadensiska då de verkar ha så mycket positiva egenskaper och måste ha blivit en underbar tillgång för rosenfantaster i de mer kalla delarna av vårt kära Konungarike smile.gif
ewa zon 3
Imponerad av allt du åstadkommit på så kort tid ohmy.gif
Och de flesta rosorna verkar ju "sköta" sig så du måste ha bra handlag med dina primadonnor smile.gif
Min Aicha har också en del grenar som krälar på marken, såg rätt snyggt ut när den blommade mellan de röda Heuceraplantorna. Än så länge får den plats

/Ewa
Anki V
Enligt Rosenposten ska doften vara "medium" men jag tycker ännu så länge att den är svag.

John D kanske forfarande är så pass ung att han inte har förstått det där med doft. Den som doftar mest a mina "nyingar" är Cuthbert Grant. När han fällde sina blad samlade jag ihop dom och hade i en skål på bordet, det doftade ros i hela rummet. wub.gif

ewa zon 3: Jag är jätteglad och tacksam att det har blivit så pass bra men jag vill inte "slå mig för bröstet". Jag misstänker att den helt underbara sommaren har ett finger eller kanske till och med hela handen med i spelet. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Anki
fruberglund
CITAT (Anki V @ 07-08-2006, 16:57)
fruberglund: Har du minsta plats över.....köp rosen!

Inte än men vi ska köpa till mer tomt...närmare bestämt 1500 kvm hage/äng smile.gif

Gissa om det blir en rosengård sen biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Lääääääääääängtar wub.gif
Kajsa
Men oj, vad rosor du kan ha där. biggrin.gif Du kan köpa allt, hur många stora buskrosor du vill, avundsjuk blir jag, till nästa år eller ?
fruberglund
CITAT (Kajsa @ 08-08-2006, 00:12)
Men oj, vad rosor du kan ha där. biggrin.gif Du kan köpa allt, hur många stora buskrosor du vill, avundsjuk blir jag, till nästa år eller ?

Lantmäteriet har lovat att komma ut och mäta till hösten, så till våren... biggrin.gif

Ja, mycket rosor kommer det bli med tiden och en rosgård ska jag absolut ha. Finfin jord är det där också eftersom det är hage/äng. Har redan provgrävt laugh.gif

Får dock se hur mycket det blir gjort till våren eftersom Isak kommer vara 1½ år lagom till nästa sommar så han lär väl börjar springa omkring så man får jaga honom titt som tätt wub.gif

Har en lååååång lista på Rosenposten som bara ligger och väntar. Har dock fått förhållningsorder av mannen att det ska vara en ritning på allt jag ska göra...får inte bara sätta en buske här och en buske där smile.gif smile.gif Jaja.....vi får väl se tongue.gif
fruberglund
Hittade en bild. Förlåt om jag snor lite av din tråd Anki men det har ju faktiskt med rosor att göra smile.gif Du får ursäkta en uppspelt rostok wub.gif

Nuvarande gränsen går vid garaget och bort mot bersån. Nya delen går där det vita elstängslet är, som ni ser har vi börjat klippa gräset även fast det inte är vårt än. Markägaren har flyttat ut stängslet så vi skulle kunna börja klippa gräset och han har även låtit mig börja bygga lite ute på tomten (pallkragelandet). Snällt va? smile.gif

Till vänster utanför bild är ett jättestort berg och ännu lite mer tomt. Där vill mannen bygga nytt garage (ja, eftersom vi inte är rika så lär det dröja ett antal år men då har vi vi alla fall tomten och drömmar måste man ju ha).

Längst bort till höger har vi tänkt bygga ett jättestort soldäck/trädäck eftersom kvälls-solen är kvar längst där. Nånstans ska det stå ett förråd. Sen vill jag ha en pergola där jag kan sätta klätterrosor och klematis.

Nåja, här kommer bilden i alla fall. Vad ser ni för möjligheter?

Anki V
CITAT (fruberglund @ 08-08-2006, 10:23)
Hittade en bild. Förlåt om jag snor lite av din tråd Anki men det har ju faktiskt med rosor att göra smile.gif Du får ursäkta en uppspelt rostok wub.gif

Det är bara roligt laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Men jag måste erkänna att din bild väcker en hel del avundsjuka hos mig, jag är dock inte avundsam sleep.gif Tänk va mycket fint du kommer att kunna göra wub.gif

Tänk att få bo bland sina rosor...... man skulle ju kunna säga att jag har "begränsat umgänge" med mina blink.gif

/Anki
kerstin z5-6
samlade ihop kronbladen " det är en sån där rörande gest man kanske bara åstadkommer år ett smile.gif

John D är nog en favvo -alla kategorier :)Tålig vacker blommar tidigt o fortfarande har vett att placera sig i snygga komb -har blommor nerifrån o upp smile.gif tongue.gif
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-08-2006, 12:12)
samlade ihop kronbladen " det är en sån där rörande gest man kanske bara åstadkommer år ett smile.gif

Ja, men...... Cuthbert var ju faktiskt min förstfödde wub.gif

Ni vet ju hur det är ,allt är ju såååå fantastiskt med det första barnet. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Anki
Ophelia
*en John Davishörna skulle inte vara så dumt* wub.gif wub.gif
Anki V
Herregud vad det växer i "Rosgropen"

Aicha har hittills blommat med en blomma i veckan och den har slagit ut på måndag och varit utblommad och klar att klippas bort på fredag så jag har fortfarande inget foto på henne sad.gif
Men nu när jag for från stugan så kunde jag räkna till 15 knoppar i olika stadier så det var väl sjutton om inte jag ska kunna fånga henne på foto nästa helg smile.gif

Mozart som hade 1 (en) blomma förra vekcan har fått sällskap av massr av bröder

Robbin Hood wub.gif wub.gif ord är överflödiga

New Dawn

Henry Kelsey, mer rosa än jag hade förväntat mig wink.gif

Alexander Mackenzie, drar i väg på höjden. Hoppas han buskar till sig så småningom.

Loui Bugnet, står inklämmd mellan några dahlior som inte skulle bli så väldigt stora, 50 cm lovade etiketten men de är minst det dubbla ohmy.gif

Nu är det ju också så att det blir inte alltid som man tänkt sig laugh.gif laugh.gif
Som sällskap till rosorna sådde jag ju några små skira riddarsoprrar som skulle bli ca 40 cm och lite marktäckande lammöron.
Man kan ju fundera på vem som håller vem sällskap och lammöron får jag gräva bort varenda helg. laugh.gif

/Anki
fruberglund
Superfint Anki smile.gif

Spelar väl ingen roll vem som håller vem sällskap när det blir så där fint biggrin.gif
linvik
Tänk vad häftigt att det hinner bli så prunkigt på en sommar! Jag fattar att du är lycklig över hur allt arbete lönat sig. Ut och njut! :-)
Anki V
Det är svårt att fatta att det här är samma plats med foton tagna med endast en knapp månads mellanrum laugh.gif laugh.gif

Vilken växtkraft!!! blink.gif
Det här är den röda kvadraten

Jag måste också få visa en bild av mina blomtokiga Champlain som står i den röda kvadraten. På första bilden är de en av de små buskarna som står längst fram.

/Anki
Gillan
Jösses så vackert din rosgrop utvecklar sig Anki!
Jag börjar bli riktigt avis wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon