Jag tycker att det är mycket underhållande med logiska felslut!
Det var en före detta pojkvän som öppnade mina ögon för det genom att på skämt hävda att man aldrig behöver byta handduk, eftersom man alltid är som renast när man tvättat sig och torkar sig.

Det är nog ganska lätt att göra logiska felslut, och alla är inte lika uppenbart felaktiga som min gamla pojkväns exempel.
Om någon annan skulle komma på något konstigt, roligt eller sjukt logiskt felslut så kan ni ju fylla på. men det är säkert inte så många som är så nördiga som jag...
Följande är hämtat från
Diskussion om den fria viljanEtt välkänt logiskt felslut kallas "komposition" och som består i att dra slutsatser från delarna till helheten. Ett skolexempel (som jag hämtat ur Lionel Rubys Logic: An Introduction) är detta:
om man sätter ihop ett "all-star team" i fotboll (eller någon annan lagsport) av den bäste spelaren på varje position, blir laget också det bästa laget. Detta bortser uppenbarligen från sådant som att laget måste vara samspelt och spelarna komplettera varandra. Eller också konstaterar men helt riktigt att ett enstaka instrument inte räcker till för att framföra en symfoni – och hoppar till slutsatsen att en symfoniorkester inte kan det heller, eftersom den ju bara består av en stor anhopning enstaka instrument. (Fast i denna grova form begås nog aldrig detta felslut.)
Det omvända felslutet, från helheten till delarna, kallas "division", och skulle kunna bestå i att hävda att det bästa laget också har den bäste spelaren på varje position – eller i att vilket instrument i en symfoniorkester som helst skulle kunna framföra hela symfonin.
Det är uppenbarligen ett kompositionsfelslut att påstå att om verklighetens minsta beståndsdelar saknar fri vilja och fritt val, så har inget annat fri vilja heller. Och i denna grova form begås felslutet! Att sedan "lösa" dilemmat genom att förmoda att beståndsdelarna (eller vissa av dem) faktiskt har fri vilja är lika uppenbart ett divisionsfelslut.