|
Diabolique
13-07-2006, 14:16
Jag tycker att det är mycket underhållande med logiska felslut! Det var en före detta pojkvän som öppnade mina ögon för det genom att på skämt hävda att man aldrig behöver byta handduk, eftersom man alltid är som renast när man tvättat sig och torkar sig.  Det är nog ganska lätt att göra logiska felslut, och alla är inte lika uppenbart felaktiga som min gamla pojkväns exempel. Om någon annan skulle komma på något konstigt, roligt eller sjukt logiskt felslut så kan ni ju fylla på. men det är säkert inte så många som är så nördiga som jag... Följande är hämtat från Diskussion om den fria viljanEtt välkänt logiskt felslut kallas "komposition" och som består i att dra slutsatser från delarna till helheten. Ett skolexempel (som jag hämtat ur Lionel Rubys Logic: An Introduction) är detta: om man sätter ihop ett "all-star team" i fotboll (eller någon annan lagsport) av den bäste spelaren på varje position, blir laget också det bästa laget. Detta bortser uppenbarligen från sådant som att laget måste vara samspelt och spelarna komplettera varandra. Eller också konstaterar men helt riktigt att ett enstaka instrument inte räcker till för att framföra en symfoni – och hoppar till slutsatsen att en symfoniorkester inte kan det heller, eftersom den ju bara består av en stor anhopning enstaka instrument. (Fast i denna grova form begås nog aldrig detta felslut.) Det omvända felslutet, från helheten till delarna, kallas "division", och skulle kunna bestå i att hävda att det bästa laget också har den bäste spelaren på varje position – eller i att vilket instrument i en symfoniorkester som helst skulle kunna framföra hela symfonin. Det är uppenbarligen ett kompositionsfelslut att påstå att om verklighetens minsta beståndsdelar saknar fri vilja och fritt val, så har inget annat fri vilja heller. Och i denna grova form begås felslutet! Att sedan "lösa" dilemmat genom att förmoda att beståndsdelarna (eller vissa av dem) faktiskt har fri vilja är lika uppenbart ett divisionsfelslut.
Diabolique
13-07-2006, 14:23
Hittade ett till skolexempel på logiskt felslut.  Ingen katt har två svansar. En katt har en svans mer än ingen katt; alltså en katt har tre svansar!
Lars-Olof Arvids
13-07-2006, 14:26
Du hann före - precis den tänkte jag just skriva! Olle
Diabolique
13-07-2006, 14:28
Ännu ett.  Skulle tippa på att Pirum tycker att detta är en sanning...  Det finns ett klassiskt argument som illustrerar varför ekvivokation är ett felslut: "Livet är en strid, striden är en kamp, kampen är en häst, hästen är en dragare, dragaren är ett stadsbud, stadsbudet är en knöl, knölen är en potatis, alltså är livet en potatis." Hämtat från Hemsida om felslutet att ateism är en avgudatro
Diabolique
13-07-2006, 14:38
Nu känns det som om jag spammar... Men jag kan inte hålla mig... Hittade även den här roliga som exempel på "Omvändning", vilket är giltigt när det gäller Pythagoras sats, men inte i alla sammanhang. "Ett exempel på när omvändningen inte gäller visas nedan. (p leder till q) Om en varelse är en bofink, är det en fågel. (q leder till p) Om en varelse är en fågel, så är det en bofink Enligt omvändningen finns det inga andra varelser av kategorin fåglar än bofinkar. Om detta uttryck skulle vara logiskt ekvivalent, så skulle uttrycket lyda: (p och q leder till varandra) Om, och endast om, en varelse är en bofink, så är det en fågel Vi inser att detta är absurt, eftersom det då inte skulle finnas några andra fåglar än bofinkar som definieras som varelser." Om omvänding
mari_tres
13-07-2006, 19:45
Hur var det nu med att "GIRL = EVIL"? Hitter inte igen den just nu, men har den i min dator inne i stan. Det var ngt med att girl=money, osv... säkert någon som har sett den!!  Edit: hittade den... : här *fnitter*
Hm, vad sägs om den här då : a+b=c (bara för att ha nåt att räkna med) Ovanstående kan skrivas om till : 4a-3a + 4b-3b = 4c-3c (inses ju lätt) Vi flyttar om så vi får 4a + 4b - 4c = 3a + 3b - 3c Sen bryter vi ut 4 och 3 4 * (a+b-c) = 3 * (a+b-c) De lika termerna på båda sidor raderas. 4=3 (tips, det finns ett matematiskt fel ovan, men det kanske inte är så lätt att upptäcka  )
mari_tres
13-07-2006, 20:32
Vad hände med 1a + 1b??? *förvirrad*
gammelnalle
14-07-2006, 07:10
Hälften av tolv är sju!! kan bevisas.... skriv 12 med ROMERSKA siffror dvs ett kryss och två streck Xll dela nu i hälften dvs ta bort NEDRE delen av detta kvar står då Vll dvs 7 HSB (hvilket skulle bevisas)  äh jag kör en smiley till b
Diabolique
14-07-2006, 07:15
Hmmm... Jag tror att jag har hittat felet! CENCUR(det är roligare om ni får klura, så jag tog bort det) Nu känner jag mig riktigt stolt.  Jag har alltid hatat matte. Men matte förföljer mig i livet. Nu dejtar jag till exempel en mattelärare...
Biggan_
14-07-2006, 08:31
På tal om matematiska fel. Det här utspelades i förra århundradet när man tog sej fram på vägarna med hjälp av häst, och skulle man långväga fick man övernatta på värdshus. Så kom det sej att tre män kom in på ett värdshus och ville ha rum för natten. Värdshusägaren begärde trettio kronor för ett gemensamt rum för dom tre. Männen betalade och gick till sitt rum. Men så fick ägaren lite dåligt samvete för han hade tagit alltför mycket betalt för det dragiga och kalla rummet. Han skickade då sin lille son att betala tillbaka fem kronor till männen. Eftersom det var bökigt att dela fem kronor på tre så tog dom vars en krona och gav den lille gossen dom andra två kronorna. När dom så skulle till att sova så låg den ene mannen och tänkte på betalningen, att detta kan ju inte vara rätt! Han tänkte att vi betalade ju vars tio kronor, och vi fick vars en krona tillbaka, då har vi betalt vars nio kronor för rummet. Tre gånger nio är tjugosju, sedan fick pojken två kronor i dricks, tjugosju plus två är tjugonio. Då fattas det ju en krona! Vart har den kronan tagit vägen?
gammelnalle
14-07-2006, 08:42
CITAT (Birgitta P @ 14-07-2006, 09:31) På tal om matematiska fel. Det här utspelades i förra århundradet när man tog sej fram på vägarna med hjälp av häst, och skulle man långväga fick man övernatta på värdshus. Så kom det sej att tre män kom in på ett värdshus och ville ha rum för natten. Värdshusägaren begärde trettio kronor för ett gemensamt rum för dom tre. Männen betalade och gick till sitt rum. Men så fick ägaren lite dåligt samvete för han hade tagit alltför mycket betalt för det dragiga och kalla rummet. Han skickade då sin lille son att betala tillbaka fem kronor till männen. Eftersom det var bökigt att dela fem kronor på tre så tog dom vars en krona och gav den lille gossen dom andra två kronorna. När dom så skulle till att sova så låg den ene mannen och tänkte på betalningen, att detta kan ju inte vara rätt! Han tänkte att vi betalade ju vars tio kronor, och vi fick vars en krona tillbaka, då har vi betalt vars nio kronor för rummet. Tre gånger nio är tjugosju, sedan fick pojken två kronor i dricks, tjugosju plus två är tjugonio. Då fattas det ju en krona! Vart har den kronan tagit vägen?  en klassiker... och MÅNGA har (jag med) grubblat sig fördärvade.. men "svaret" är alldeles för enkelt... Tankevurpa!! b
Diabolique
14-07-2006, 08:46
CITAT (Birgitta P @ 14-07-2006, 09:31) Den där var riktigt rolig! Helt omöjlig för hjärnan att greppa. Ungefär som triangeln som får ett hål i sig när man bytar plats på de olika delarna... Ska försöka hitta den. Just den förstår jag, även om min hjärna säger att det är omöjligt. Samma sak gäller med ett puzzel med försvinnande gubbar... Ska försöka hitta den också. Nu har vi hamnat lite utanför ämnet, men det gör ju inget.
Diabolique
14-07-2006, 08:47
CITAT (gammelnalle @ 14-07-2006, 09:42) en klassiker... och MÅNGA har (jag med) grubblat sig fördärvade.. men "svaret" är alldeles för enkelt... Tankevurpa!!
b Kan du inte skicka mig ett PM och förklara?
Biggan_
14-07-2006, 08:50
CITAT (Diabolique @ 14-07-2006, 09:46) Nu har vi hamnat lite utanför ämnet, men det gör ju inget.  Sorry!
Diabolique
14-07-2006, 08:55
CITAT (Birgitta P @ 14-07-2006, 09:50) CITAT (Diabolique @ 14-07-2006, 09:46) Nu har vi hamnat lite utanför ämnet, men det gör ju inget.  Sorry!  Det är bara kul! Jag skulle ha valt en bredare rubrik som tar in alla möjliga klurigheter.  Och vid närmare eftertanke så är ju dessa matematiska klurigheter också varianter på logiska felslut, så de är inte alls utanför ämnet.
Diabolique
14-07-2006, 10:00
CITAT (mari_tres @ 13-07-2006, 20:45) Hur var det nu med att "GIRL = EVIL"? Hitter inte igen den just nu, men har den i min dator inne i stan. Det var ngt med att girl=money, osv... säkert någon som har sett den!!  Edit: hittade den... : här *fnitter* Haha! Jag hittade den med lite textförklaring också. (Men tappade bort den) Då blev den ännu roligare. Tid är pengar Tjejer är tid multiplicerat med pengar, alltså pengar upphöjt till två (eftersom tid är pengar). Pengar är roten till det onda... Osv Logiska förklaringar.
Whiskuchi
14-07-2006, 22:27
(får man - eftersom tråden ändå halkat off topic - peta in paradoxer också?)
Diabolique
15-07-2006, 14:33
CITAT (Whiskuchi @ 14-07-2006, 23:27) (får man - eftersom tråden ändå halkat off topic - peta in paradoxer också?) Visst. det går bra.
Whiskuchi
15-07-2006, 16:57
CITAT (Diabolique @ 15-07-2006, 15:33) CITAT (Whiskuchi @ 14-07-2006, 23:27) (får man - eftersom tråden ändå halkat off topic - peta in paradoxer också?) Visst. det går bra.  Min favorit, farfarsparadoxen Om tidsresor vore möjliga, och du åkte tillbaka i tiden och där råkade döda din egen farfar innan din far fanns till, skulle du finnas då? (för om man inte skulle finnas kunde man ju inte åka tillbaka och råka döda farfadern och då måste man ju ha blivit till ändå osv osv i all evighet)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|