CITAT (forget-me-not @ 27-07-2006, 18:58)
CITAT (Ophelia @ 27-07-2006, 18:15)
....lämnar diskussionen då jag finner det direkt olämpligt att diskutera enskilda ärende.
Väldigt olämpligt faktiskt, om inte oprofessionellt t o m, att i egenskap som handläggare diskutera enskilda ärenden på ett forum. Är det verkligen tillåtet, Diabolique?

Dessutom var det ju inte detta som tråden skulle handla om.

Det är helt rätt att jag inte får diskutera enskilda ärenden!
Jag har inte gjort det heller, och det borde jag ha varit mycket tydligare med.
Jag borde ha varit tydlig med att "kvinnan som har ett jobb som innebär möten och är halvt sjukskriven" kanske faktiskt inte är kvinna, och att det kanske inte var just möten som gjorde att han/hon var tvungen att jobba över en timme här eller där och att hon/han kanske inte alls var sjukskriven (uppbar sjukpenning) utan kanske hade sjukersättning. Dessutom kanske han/hon inte var halvt arbetsoförmögen utan 25% eller 75%.
Poängen är hur försäkringskassan såg på att han/hon ibland hade jobbat någon timme för mycket i månaden. Det är en viktig information till alla som faktiskt går och oroar sig för konsekvenserna av att ha jobbat någon timme för mycket en månad. Det är något som väldigt många oroar sig för dessutom. En del av dem oroar sig helt i onödan, till exempel mannen/kvinnan i exemplet.
För övrigt är jag inte en handläggare, och har inte personligen haft hand om något liknande ärende, utan enbart fått det förklarat för mig av en handläggare som redan i sin tur hade censurerat bort sådant som kan avslöja personens identitet. Jag vet egentligen inte själv säkert om det är en kvinna eller man, jag vet inte hur personen ser ut eller vad han/hon heter. Och det jag fick höra har jag i min tur ändrat lite på, så att inte ens personen själv skulle känna igen sig i beskrivningen.
Det jag har tagit upp är inte enskilda ärenden utan två generaliserade exempel. Det andra exemplet berör hur försäkringskassan ser på en 25 % nedsättning av arbetsförmågan som i praktiken bara innebär en arbetstidsförkortning. Klarar man av att jobba heltid 4 dagar i veckan med alla normalt förekommande arbetsuppgifter och väljer att enbart vara hemma på fredagar så kan försäkringskassan ifrågasätta detta. Det handlar inte om något enskilt ärende. Jag talar bara om att det finns de som fått sjukersättningen indragen på grund av detta. Generaliserade exempel är mycket användbara för att förklara och informera om hur försäkringskassan tillämpar socialförsäkringslagen. Typfall används inom utbildningar och som information, så att det ska bli lättare att sätta regler i ett sammanhang.
Det finns nästan inga regler utan undantag, och helheten är det viktiga. Enskilda detaljer kan göra att helheten blir annorlunda. Det är därför det finns prejudicerande dommar i många rättsfall. Därför rekommenderar jag också alla som har frågor att kontakta sin egen handläggare.
Men det var ju inte detta tråden skulle handla om.
Känner bara att jag var tvungen att förklara mig, då det verkar ha uppfattats som att jag lämnat ut information som jag inte får. Så är alltså inte fallet.
Åter till tråden:
Om man vill läsa en kurs som handlar om kroppspråk när man är sjukskriven/uppbär sjukersättning bör man först fråga sin handläggare för att höra om det är ok i ens eget fall. Då kan det vara bra att känna till att man i vissa fall godkänner studier som en form av rehabilitering. Jag tror däremot inte att det är särskillt vanligt.