Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klematis + rothals + sand
          Österlena
          Inlägg 27-07-2006, 10:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 8 088

Om man planterar en klematis enligt alla konstens regler ska man sätta plantan så djupt att rothalsen kommer 10 cm ner i jorden. Sen ska man skydda rothalsen mot stående fukt och närmast denna ha sand.

Nå, sagt och gjort. Jag tog en 10 cm-bit plastdräneringsrör, sånt där svart med stansade små hål och cirka 4 cm i diameter, klippte upp detta och omslöt den första delen av klematisstammen och satte ner plantan i planteringsgropen. Bredde ut rötterna, fyllde på med jord uppblanddad med benmjöl.

Och sen var det det här med sanden som skulle vara närmast. Nu blev jag fundersam, vad skulle jag fylla dräneringsröret med? Riktigt fin sand är ju alltid fuktig - det vet varenda en som varit på en strand. Nu fyllde jag det med "småsten". Min fråga: kan dessa småstenar skada stammen? Blir det "för hårt", kan jag strypa växten? Hur tjocka blir klematisstammar egentligen?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 10:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon