Sådde taklöken lite sent tidig juni ungefär,
jag bor i zon 4-5, det är ganska fuktigt klimat (klarälven nära) särskilt på hösten däremot är marken sandig. Har en fyra fem torra platser på tomten (nu, betänk att de flestas gräsmattor är gula) utan att bygga platsen, dock kanske lite ytjordsbehandling av något slag behövs?
men klarar de här små, ca 1 cm2, vintern, och de stora?
Jag förstår de behöver en kylig period så jag tänkte fixa det för dem i kruka utan bevattning efter invintringen, jag har t ex en kallvind med fönster eller en balkong där jag kanske kan bygga nåt, men de måste ju stå luftigt annars riskerar de mögla.
hur går invintringen till, ska jag placera dem på den i vinter kalla platsen redan i oktober?
helt fritt ute är däremot så jag tror vattnet i dem fryser sönder dem eller skapar de sockerlag som klarar ned till -17 en vecka och fram och tillbakatemperaturer?
Är de goda för möss, för kallvinden har nog musbesök?
Om något alternativ lyckas, hur länge behöver de kylan, när kan jag tidigast föra dem till varmare (om än inte rumstemp) plats, alltid torr dock?
är det medelhavsländerna de är hemma eller japan eller vars, Perus högland, kilimanjaro? Såna svar kan ju alltid bidra.
jag tror de behöver nån omskolning nu, några sitter jättetätt kanske femton på 4 cm2.
jösses vad jag frågar, tack för ni finns allihop