FixaIgenvxtTrdgrd
Sdde taklken lite sent tidig juni ungefr,
jag bor i zon 4-5, det r ganska fuktigt klimat (klarlven nra) srskilt p hsten dremot r marken sandig. Har en fyra fem torra platser p tomten (nu, betnk att de flestas grsmattor r gula) utan att bygga platsen, dock kanske lite ytjordsbehandling av ngot slag behvs?

men klarar de hr sm, ca 1 cm2, vintern, och de stora?

Jag frstr de behver en kylig period s jag tnkte fixa det fr dem i kruka utan bevattning efter invintringen, jag har t ex en kallvind med fnster eller en balkong dr jag kanske kan bygga nt, men de mste ju st luftigt annars riskerar de mgla.

hur gr invintringen till, ska jag placera dem p den i vinter kalla platsen redan i oktober?

helt fritt ute r dremot s jag tror vattnet i dem fryser snder dem eller skapar de sockerlag som klarar ned till -17 en vecka och fram och tillbakatemperaturer?

r de goda fr mss, fr kallvinden har nog musbesk?

Om ngot alternativ lyckas, hur lnge behver de kylan, nr kan jag tidigast fra dem till varmare (om n inte rumstemp) plats, alltid torr dock?

r det medelhavslnderna de r hemma eller japan eller vars, Perus hgland, kilimanjaro? Sna svar kan ju alltid bidra.

jag tror de behver nn omskolning nu, ngra sitter jttettt kanske femton p 4 cm2.

jsses vad jag frgar, tack fr ni finns allihop wub.gif
kerstin z5-6
Taklk har inga problem med vervintring under snn -vinterregn kan vara besvrligare
Mina vervintrar utmrkt i rent grus

Bygg en ram eller stll en pallkrage dr du vill ha dem i vinter stll ner krukorna i ramen fyll grus runt-lt dem sna ver
Har du inte skert sntcke, utan regn -lt dem st ute tills det fryser
kanske balkongen fungerar om du skyddar fr regn
de r goda fr mss
FixaIgenvxtTrdgrd
Tack s mycket!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon