jag bor i zon 4-5, det r ganska fuktigt klimat (klarlven nra) srskilt p hsten dremot r marken sandig. Har en fyra fem torra platser p tomten (nu, betnk att de flestas grsmattor r gula) utan att bygga platsen, dock kanske lite ytjordsbehandling av ngot slag behvs?
men klarar de hr sm, ca 1 cm2, vintern, och de stora?
Jag frstr de behver en kylig period s jag tnkte fixa det fr dem i kruka utan bevattning efter invintringen, jag har t ex en kallvind med fnster eller en balkong dr jag kanske kan bygga nt, men de mste ju st luftigt annars riskerar de mgla.
hur gr invintringen till, ska jag placera dem p den i vinter kalla platsen redan i oktober?
helt fritt ute r dremot s jag tror vattnet i dem fryser snder dem eller skapar de sockerlag som klarar ned till -17 en vecka och fram och tillbakatemperaturer?
r de goda fr mss, fr kallvinden har nog musbesk?
Om ngot alternativ lyckas, hur lnge behver de kylan, nr kan jag tidigast fra dem till varmare (om n inte rumstemp) plats, alltid torr dock?
r det medelhavslnderna de r hemma eller japan eller vars, Perus hgland, kilimanjaro? Sna svar kan ju alltid bidra.
jag tror de behver nn omskolning nu, ngra sitter jttettt kanske femton p 4 cm2.
jsses vad jag frgar, tack fr ni finns allihop