jag är ung och älskar mig själv och min kropp. den funkar och fungerar bara allt bättre ju mer jag tar hand om mig själv.

har aldrig kört på trender osv, tycker det ser rätt komisk ut när nästan alla går runt i likadana kläder och anser att de har en personlig stil.
så man behöver inte vänta tills man kommer över en viss ålder för att känna så.
om folk skulle vara nöjda med hur de ser ut så skulle en hel marknad försvinna med förtjänster, jobb etc etc.
så om man vill vara riktigt cynisk så kan man ju säga att människor aldrig kommer vara nöjda med hur de ser ut eller vad de har, hur bra det än är eftersom företag och samhällen skulle få in mycket mindre pengar. sedan sägs det ju att gräset är grönare på andra sidan...
många vill ha det de inte har eller kan få.

finns det inte en efterfrågan så skapas det en.
själv väljer jag att sikta mot stjärnorna och kanske hamna så högt som till trädtopparna, men det betyder ju inte att jag har hur orealistiska förväntningar eller mål som helst. utan jag väljer hellre att leva och mår bra med den kroppen och liv jag har än att lägga negativ energi på att tro att mitt liv skulle vara bättre om jag va smalare etc etc.

jag menar inte heller att den muslimska kulturen är "rätt" sätt att leva. men det kan oftast kännas som så att många anser att det västerländska sättet är det rätta och det bästa sättet att leva och att alla andra kulturer har fel. jag tror inte på färdiggjorda mallar eller att man ska vara på ett viss sätt. därför tror inte jag på religioner t ex.

var och en har sitt liv att leva, att ta ansvar för och konsekvenserna av sina val. många gör inte det, många människor hamnar aldrig i situationer i sitt liv då de får göra sina egna val utan enbart leva såsom andra talar om för dem. det är därför det känns så viktigt att vi som kan göra våra egna val verkligen gör det och även tar ansvar över våra egna liv genom att inte skylla ifrån vårt beteende på andra människor.

tvångsgifte, våldtäkt inom äktenskapet osv är något som funnits i vår kultur oxå.

kvinnan har alltid levt under hård press skönhetsmässigt i alla kulturer. i mångt och mycket har kvinnan ansetts vara mannens ägodel och tillika "reklampelare" för i vilket välstånd familjen levde/lever i. kvinnan skulle/ska kläs upp och ut för att visa att mannen hade/har framgång och pengar. skönhetskraven med olika deformerade kvinnliga silhuetter som blev allt svårare att efterleva berodde på att de rika ville sticka ut från den stora massan och göra det svårt för de fattiga att ta efter de rikas mode.