Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kvinnor kan.......också snickra, visa era snickerikunskaper här
          fruberglund
          Inlägg 17-02-2007, 11:40
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Ewa L @ 16-02-2007, 10:36)
          Fru Berglund: Har du bild på frösåddshyllan också?

Japp, här kommer en nytagen bild idag smile.gif

Är riktigt nöjd faktiskt, här kommer nog mina frösådder trivas alldeles utmärkt wub.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          yla
          Inlägg 17-02-2007, 13:03
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

CITAT (fruberglund @ 17-02-2007, 11:40)
          CITAT (Ewa L @ 16-02-2007, 10:36)
          Fru Berglund: Har du bild på frösåddshyllan också?

Japp, här kommer en nytagen bild idag smile.gif

Är riktigt nöjd faktiskt, här kommer nog mina frösådder trivas alldeles utmärkt wub.gif

jättefint åhh om jag bara hade plats så skulle jag bygga en sån så himla bra
          fast funderar man lite kanske de går o klämma in den nånstans laugh.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 19-02-2007, 12:22
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Sent om sider dyker även jag in i denna tråd. Har alltid gillat att skapa med händerna vare sig det gäller att sy snickra eller odla.
          Det senaste året har snickrandet framförallt bestått av att bygga till vårt hus. Jag har har stått för det mesta av ritnings- och planeringsarbetet men själva byggandet har vi (jag, sambon och svärfar) hjälpts åt med.
          Innan husbygget startade snickrade jag mest möbler, hittade bilder på två av dem. Bänken är tillkommen efter ett skriande behov av att ha någonstans att förvara de pappkassar som vi sorterar burkar, kartong, tidingar osv i, blev samtidigt en bra sittmöbel i hallen.
          Båda möblerna är tyvärr ännu så länge trävita (jag tycker nämligen att måla är såååå trist mad.gif) men snart så skall det också göras. Vill dock inte bara smeta på färg hur som helst utan skulle vilja prova lite olika dekorationstekniker men då måste man ju ha rätt gott om tid...

Ps. jag skall snart börja en studiecirkel för att lära mig svetsa, skall bli SÅ kul. Då kan jag äntligen bygga de där klätterställnignarna till kaprifolen jag har drömt om... wub.gif

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          fruberglund
          Inlägg 19-02-2007, 12:35
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Katti med torpet @ 19-02-2007, 12:22)

Men ahhhhhh, <span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:red'>VILKEN SNYGG!!!</span></span> Vill oxå ha!!! Vi har heller ingenstans att ställa sånt men en sån snygg kan inte jag bygga det kan jag ju säga direkt tongue.gif

Skulle du ju kunna sälja dyrt, ser ut att vara gjord av ett proffs (fast det kanske du är) wub.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          yla
          Inlägg 19-02-2007, 15:33
          Länk hit: #45

Medlem

ursnygg bänk
          nu börjar det klia i hammar o såg händerna rolleyes.gif

--------------------
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Eleanor
          Inlägg 19-02-2007, 19:05
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 1 185

Jag är också vansinnigt sugen på att lära mig att svetsa!
          Har bett svärfar att han ska instruera mig, & hoppas att jag kan göra några projekt till sommaren. Men sen är det ju så mycket annat som jag vill lära mig.... Tiden finns inte riktigt än. Det här med att smida är också sååå lockande, dock är jag inte säker på att jag har kraften till det...
          mad.gif Har ju tittat på Lina som var med i sommartorpet & då blev jag helt såld wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
          Madeleine, i Värmland vid Klarälven, zon 3-4
          Älfgärdet
          ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 19-02-2007, 21:14
          Länk hit: #47

Medlem

Yepp, valet stod mellan smideskurs hos Lina eller svetskurs. Bestämde mig för att börja med svetskursen så tar jag Linas smideskurs till hösten wub.gif
          Visst är det svårt att få tid till allt man vill göra men jag har genom åren försökt vika viss tid åt något eget. Oftast är det lättast om man kan göra det i kursform för då har man ju betalat pegnar för att gå dit. Skall man göra det i egen regi är det alltid en massa andra måsten som kommer i vägen.

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          Ewa L
          Inlägg 20-02-2007, 09:00
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Katti!
          Shit va' impad jag blev av dina verk. Riktigt proffsiga!! wub.gif

Svetsa känner jag inte för. Möjligen smida. Däremot skulle jag vilja lära mig mer om att gjuta. Har gjort några yngliga små försök med krukor, men de skall jag bespara er.

Kanske lägger in en bild någon gång för att bjussa på ett garv. biggrin.gif laugh.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 20-02-2007, 12:17
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Ewa L @ 20-02-2007, 09:00)
          Katti!
          Shit va' impad jag blev av dina verk. Riktigt proffsiga!! wub.gif

Tack för snälla ord från Eva och er andra *rodnar*.
          Jag är fullt och fast övertygad om att man kan klara av i stort sett vad som helst bara man verkligen vill. Med vetgirighet och upptäckarglädje fixar man det mesta. Se bara på Old Wolfie och det fantastiska jobb hon har gjort! Verkligen något att bli inspirerad av för den som tvivlar på sin egen förmåga. Begränsningarna sitter inte i att man är tjej, de sitter i huvudet och möjligen i svaga muskler men det är ju tillåtet att be om hjälp om man så behöver tongue.gif

Sen måste jag väl erkänna att det ibland är lite exta kul att dyka upp i "killiga sammanhang"som köra mc, byta däck eller bygga hus bara just för att man är en ljus liten tjej på 1,5 meter tongue.gif laugh.gif

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 28-02-2007, 23:17
          Länk hit: #50

Medlem

Är ute i torpet och passade på att ta en bild på ett annat skåp jag snickrat. Sidorna är faktiskt av ströläkt, alltså de där tunna bitarna som ligger mellan virket på brädgården. Skräp enl deras syn, perfekt för tunna smidiga väggar enl min, och dessutom gratis thumbsup.gif Givetvis har jag hyvlat och jobbat en del med dem men i alla fall...
          Bifogad fil  sängskåp.jpg ( 64.82k ) Antal nedladdningar: 102

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          Bodenblomman
          Inlägg 01-03-2007, 10:28
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 5 864

Katti med torpet- Vilka skapelser du har gjort. Jag blir såååååååååååå avis. Jag har så mycket designat i mitt huvud men kan inte ens spika in en spik rakt. Mycket snyggt!!!!!!!!!!!!

/ Susanne

--------------------
          Susanne

Citera
          Berith
          Inlägg 01-03-2007, 11:09
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Åh varför varför!? tittade jag in i den här tråden. crying.gif Jag vill också kunna göra sånt där. Svetsa och snickra... Men gjuta kan jag ju, har gjort några blad och en parasollfot (gjöt i en gammal grillhalva). Och böjt till klätterstöd av armeringsjärn också, men det är ju miiiiil från det ni andra gjort.

Nu j----r ska jag göra färdigt ritningen till druvans nya spalje! Kanske att jag kan förverkliga den sen också. thumbsup.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          yla
          Inlägg 01-03-2007, 14:20
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Berith @ 01-03-2007, 11:09) *
          Åh varför varför!? tittade jag in i den här tråden. crying.gif Jag vill också kunna göra sånt där. Svetsa och snickra... Men gjuta kan jag ju, har gjort några blad och en parasollfot (gjöt i en gammal grillhalva). Och böjt till klätterstöd av armeringsjärn också, men det är ju miiiiil från det ni andra gjort.

Nu j----r ska jag göra färdigt ritningen till druvans nya spalje! Kanske att jag kan förverkliga den sen också. thumbsup.gif

heja på berith ska bli kul då vi får se ditt verk
          thumbsup.gif
          du kan

--------------------
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Berith
          Inlägg 01-03-2007, 15:13
          Länk hit: #54

Medlem

Jaa... hrmm... sa kanske för mycket nu. whistling.gif

Men ibland åker jag förbi ett rött hus som har spaljeer i samma röda färg. Dom syns alltså knappt, utan det är växterna som syns. Precis såna vill jag ha! Och så är rutorna kvadratiska, inte så där på snedden som mina är nu.

Så här såg det ut i somras:

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 01-03-2007, 16:48
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem nr: 1 821

Roligt att få se hur duktiga tjejer det finns. Man blir mycket imponerad när man ser vad ni gjort! bravo.gif Trappor, hyllor, bänkar, skåp och jaa, jag vet inte allt! Samtidigt blir man lite förbaskad när man hör hur gubbarna på brädgår´n flinar åt Ewa L:s mallar... Vad är det för löjligt med det? Själv har jag använt mig av mallar många gånger i synnerhet när det gäller oregelbundna eller rundade former.
          På våran brädgård flinar dom inte längre när jag kommer in. Dom morsar och undrar "vad är det nu för projekt du har på gång?"
          Min man var in till en jul och skulle köpa en s k tigersåg och ville få den inslagen i julpapper. "Det är min fru som ska få den'" sa han till den förbluffade expediten...
          På tal om karlar som ogärna släpper ifrån sig hammare och såg: Min man släpper gärna ifrån sig vilka verktyg som helst eller rättare sagt; han låter bli att greppa dom i hopp om att nån annan ska göra det. När jag bett honom ett antal gånger om att göra det ena eller det andra, så tröttnar jag till slut och gör det själv. Och det vet han. Det är både för och nackdelar med det. Man kanske inte orkar göra allt p g av för svag muskelstyrka. Men då finns det förnämliga elverktyg. Fördelen är ju att man inte blir främmande för någonting med tiden. Man lär sig. Jag har både kaklat i köket, snickrat, målat, tapetserat, skruvat och spikat både det ena och det andra och det ökar ju ens självförtroende. Man känner en större säkerhet som människa, och tror att man ska klara sig i alla väder.
          Fast ska det bäras tunga saker eller grävas stora gropar så får man väl höja rösten en smula, så kanske även en ovillig "gubbe"kan göra en insats...
          Jag håller med dom som säger att tjejer kan göra vad dom vill, det sitter bara i önskan att göra det, och vad man har för personlig läggning!

Hälsningar Siv biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Citera
          ina h
          Inlägg 02-03-2007, 15:02
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 9 186

jag tycker att alla kvinnor som själva snickrar skall ha handen upp, ni är jätteduktiga. detfinns väldigt få saker som en kvinna inte klarar av. hemma hos oss snickrar barnen och jag så långt vi klarar avsjälva, och ber sen om hjälp. när man snickrar själv får man bara reservera lite mera tid, men jag garanterar känslan som du får av att själv ha klarar av ett byggprojekt utan "kar" hjälp är obeskrvlig. lycka till. tummenupp.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-03-2007, 17:29
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja tjejer vi kan massor. Ett tips är att önska sig maskiner o.dyl. i julklapp eller. Karlar har lättare för att köpa sånt än typiska kvinnosaker. Själv behövde jag inte ens önska mig, fick hyvelbänkar, borr och slipmaskiner i parti och minut fint inslagna i presentpapper varje år. Det är jättekul att snickra ju. biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Berith
          Inlägg 03-03-2007, 09:17
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Berith @ 01-03-2007, 11:09) *

Hoppsan... whistling.gif Kollade den här tråden från början, och jag hade skrivit nästan samma sak för länge länge sen också. Det händer tydligen inte så mycket i min värld... blush.gif

--------------------

Citera
          yla
          Inlägg 03-03-2007, 12:00
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Berith @ 03-03-2007, 09:17) *
          Hoppsan... whistling.gif Kollade den här tråden från början, och jag hade skrivit nästan samma sak för länge länge sen också. Det händer tydligen inte så mycket i min värld... blush.gif

ja ibland måååst man ju ha en påminneelse o de har du ju fått nu hihi så bara o sätta fart de e ju rätt tid också,,snart vill nåt klättra på spaljen giggle.gif

--------------------
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          fruberglund
          Inlägg 03-03-2007, 14:00
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Berith @ 01-03-2007, 15:13) *
          Jaa... hrmm... sa kanske för mycket nu. whistling.gif

Men ibland åker jag förbi ett rött hus som har spaljeer i samma röda färg. Dom syns alltså knappt, utan det är växterna som syns. Precis såna vill jag ha! Och så är rutorna kvadratiska, inte så där på snedden som mina är nu.

En sån spalje, eller rättare sagt två ska jag bygga i sommar nu när vi målat om huset. Då får den ju sitta 10-15 år tills nästa ommålning. Har redan planterat Leverkusen (ros) på ena sidan och klematisen Summer Snow ska klättra på väggen istället för stupröret där den är nu.

På tal om att köpa elverktyg. Jag köpte en kap och gersåg för nåt år sen, halva priset och kostade bara 2.500 istället för 5 lakan. Min man tyckte det var onödigt (han är lite snål av sig) men jag sa att tänk vad bra det kommer vara när vi ska bygga vedförråd, altan osv. Ja, inte alla män blir glada av såna inköp heller giggle.gif

Ohhhh, vilket snyggt skåp Katti.....jag blir SÅ imponerad!!!

Redigerat av fruberglund: 03-03-2007, 14:00

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 06:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon