Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Snabbt och billigt ..., ... inget för esteten men det växer bra
          skäran
          Inlägg 25-10-2006, 18:20
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 8 669

jo, det går att använda inpregnerat virke om man vill men jag har hört att det kan påverka växterna. inte för att jag har emot påverkan av växter med kemi men då ska den kontrolleras.

--------------------
          Zon 1 ! Stråförkortare och Kalksalpeter!

Citera
          yrian
          Inlägg 25-10-2006, 19:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 7 492

CITAT (skäran @ 25-10-2006, 19:20)
          jo, det går att använda inpregnerat virke om man vill men jag har hört att det kan påverka växterna. inte för att jag har emot påverkan av växter med kemi men då ska den kontrolleras.

Vi har tjärat växthusen, iaf det som är närmast marken (hann inte mer innan planteringslusten tog över). Bör funka bra! tongue.gif

Citera
          ullislerum
          Inlägg 26-10-2006, 10:15
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 538
          Medlem nr: 7 535

Shit va impad jag är!!!! smile.gif Inte alls fulare än mitt i glas!! Va stolt jag hade varit om jag varit du gurkan!!! rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Gurkan
          Inlägg 26-10-2006, 10:30
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Tack Ullis ... blir rent generad.

Som Yrian säger så har vi tjärat sockeln och den är fin och opåverkad av fukt. Träet invändigt däremot är lite gråfläckigt och ser lite ofrächt ut, skulle behandlat det med linolja men var lite lat den dan jag bygde så det blev inte så.

Nu är det iaf. storm på gång, värsta sen Gudrun säger dom, så vi får väl se hur det går ... wink.gif

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          noora
          Inlägg 26-10-2006, 10:44
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Hur är det med temperaturen i ett sånt där växthus så här års? Blir det någon skillnad?

Jag har "plastat in" balkongen/altanen (c:a 10 kvm), men det verkar inte hjälpa inte så mycket för temperaturen nu när det är mörkt och regnigt. Det blir mest lite skydd från vind och regn.

En annan undran jag har är om man kan tänkas behöva bygglov för att smälla upp en sån där :-) Vi har redan fyllt vår "friggebodskvot", så det funkar inte att kalla det för en friggebod.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          skäran
          Inlägg 26-10-2006, 15:34
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 8 669

att tjära virket var ingen dum idé.

när det gäller temperaturen så är min erfarenhet av mitt växthus att där behövs hjälp nattetid för att klara av den. bara solen kommer upp på dagen så blir där varmt, men som sagt, så fort solen försvinner så gör värmen det oxå.

--------------------
          Zon 1 ! Stråförkortare och Kalksalpeter!

Citera
          Gurkan
          Inlägg 26-10-2006, 18:49
          Länk hit: #27

Medlem

Tjära och linolja använder jag till det mesta trä och gillar både utseendet och egenskaperna det får. Doften är fantastisk också och både tjära och linolja är bra för huden ... lite skillnad mot de gånger man stått och skrubbat bort färgrester från händerna med lacknafta. smile.gif

Som skäran säger så bidrar inte växthuset till mycket värme på natten efter en mulen och ruggig dag, dessutom blir där ganska fuktigt nu när inte takluckorna öppnar så ofta.

Fast, det är väl ingen större skillnad om växthuset är gjort av plastfolie eller glas, tillförs ingen värme blir där ju inte varmt.

Kallaste natten hittils har varit +7 grader så jag hoppas att det skall kunna mogna vidare nån vecka till även om det går trögt utan sol och värme. Där finns bara chili kvar nu, ser ut som "kom-o-hjälp-mig" men jag skördar fortfarande en hel del.

Nu väntar vi bara på den annalkande stormen ... det ska minst sagt bli spännande här mitt ute på Skåneslätten, några km från västkusten. wink.gif

--------------------
          Hannasgarden.se

Citera
          Jonas70
          Inlägg 27-10-2006, 08:02
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Gurkan, du måste ge oss rapporter på hur ditt växthus klarar stormen.
          Här i Södra Sandby (i närheten av Lund) blåser det så in i vassen, men som tur var hann jag helt klart med mitt montage av växthus förra helgen så förhoppningsvis ska inget hända.
          Hade inte varit skoj och stått där med ett halvglasat växthus och varit orolig för att vinden skulle få "för bra" fäste.

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          AgnetaF
          Inlägg 14-11-2006, 11:42
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 8 543

Gurkan och yrian!!!!

Vilket jättefint växthus!!!

Kan ni möjligtvis tänka er att "semestra" på västkusten till
          våren rolleyes.gif ?!

Vi står för kost och logi och ni bygger växthus biggrin.gif !!!............... vad säger ni? Låter inte det som en bra deal sleep.gif !!

Annars får jag väl släpa med mig guben wub.gif ner till er så han kan få gå i lära.......... tongue.gif

Hälsningar
          Agneta

Citera
          Eva St
          Inlägg 15-11-2006, 00:03
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

CITAT (Gurkan @ 26-10-2006, 18:49)
          Tjära och linolja använder jag till det mesta trä och gillar både utseendet och egenskaperna det får. Doften är fantastisk också och både tjära och linolja är bra för huden ... lite skillnad mot de gånger man stått och skrubbat bort färgrester från händerna med lacknafta. smile.gif

Som skäran säger så bidrar inte växthuset till mycket värme på natten efter en mulen och ruggig dag, dessutom blir där ganska fuktigt nu när inte takluckorna öppnar så ofta.

Fast, det är väl ingen större skillnad om växthuset är gjort av plastfolie eller glas, tillförs ingen värme blir där ju inte varmt.

Kallaste natten hittils har varit +7 grader så jag hoppas att det skall kunna mogna vidare nån vecka till även om det går trögt utan sol och värme. Där finns bara chili kvar nu, ser ut som "kom-o-hjälp-mig" men jag skördar fortfarande en hel del.  

Nu väntar vi bara på den annalkande stormen ... det ska minst sagt bli spännande här mitt ute på Skåneslätten, några km från västkusten.  wink.gif

Ska bli spännande att höra hur det går i stormarna hoppas verkligen det står kvar.
          Hade ett som var gjort av en gammal tältstomme och byggplats för något år sedan och det var ju absolut inte så stadigt som vad ditt måste vara men ändå så stod det pall i flera år trots att det stod väldigt utsatt alldeles intill Vänerns strand där nordan ligger på rakt in. Men det klart när Gudrun kom då gav det upp vilket inte var så konstgt. Så här såg det ut

Eva St

Redigerat av Eva St: 13-04-2007, 01:18

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera
          e_sedell
          Inlägg 25-11-2006, 20:17
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

CITAT (Natrix @ 25-10-2006, 18:13)
          Du förvånar mig skäran. Det finns ju massor med giftiga kemikaler som förhndrar detta. Allvarlgt talat, hur ofta måste plasten bytas ut? Jag tänker mig att man då kan köra på ny cuprinol.

Jag byggde ett i plast för några år sedan fast mindre. Sanbbt enkelt och smidigt. Jag använde mig av byggplast från början men den blev fort spröd (tror de är det skäran använt sig av, tycker de ser ut så på loggan på plasten). Efter det så ersatte jag den med växthusplast som klarade sig tills virket va uppruttet och vi rev huset.

Vill bara tipsa om att prata med en yrkesodlare. De byter ut plasten vartefter då ljusgenomsläppligheten påverkas med tiden. Ingenting som betyder någonting för oss hobbyodlare.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Gurkan
          Inlägg 19-01-2007, 23:36
          Länk hit: #32

Medlem

Tack för tipset Erik, ska hålla öonen öppna efter begagnad växthusplast.

Mitt växthus har nu överlevt tre stormar hittils i helt oskyddat läge iaf., förra helgen drog det förbi med 28-30m/sek och det knakade betänkligt men allt höll ... nästan ... plasten fläktes upp vid några flikar som jag inte hade säkrat men nu har jag tejpat alla skarvar så jag hoppas att det kommer att hålla ett tag.

--------------------
          Hannasgarden.se

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 04-02-2007, 23:18
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Har funderat på dig och dina växthus så det var roligt att höra att de överlevde.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-11-2025, 12:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon