Medlem
Antal inlägg: 1 611
Medlem nr: 1 308
Jo tack, myror! Blev med hus i vintras, då inga myror visade sig... Ska oxå skaffa mej myrdosor. Vad jag har förstått på er andra så kommer de in i huset någonstans[I]. Vi har letat efter ingångar tills vi helt enkelt trott att de bor i källaren! Lite krypnoja. Fram även med div.kryddor och sirap! Tack för tidigare inlägg och vetskapen om att vi inte är ensamma med myrproblem.
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34
Som påpekats så följer myrorna samma "vägar" hela tiden. Det fungerar genom att de har doftspår som de följer. I några fall har man lyckats få bort den genom att helt enkelt TVÄTTA bort doftspåret. I det exemplet jag hörde så var det en kvinna som hade problem med hästmyror som gick till hennes hus, hon fick bort dem med såpvatten till sist (stora mängder). Kanske fungerar kanel och annat på samma sätt, genom att det hindrar myrorna från att följa doftspåret från andra myror.
Medlem
Antal inlägg: 517
Medlem nr: 1 209
Jag fick myror i min dracena en gång. Jag planterade om och ställde krukan på ett rabarberblad, så rörde myrorna aldrig den mer.
Det som var lite konstigt är att växten växte något rent oerhört flera år efteråt och blev fantastiskt stor och vacker. Det är precis som att myrorna gjorde något bra med rötterna!
Medlem
Antal inlägg: 517
Medlem nr: 1 209
Jag vet inte vad det är de inte gillar med rabarberblad, de luktar kanske illa eller så är de svåra att gå på! Man får byta rabarberblad när det blir visset men myrorna brukar ändå sluta gå in när det blir mer gott om mat ute:) så det gick inte åt så många rabarberblad. De tyckte säkert att de var smarta som byggde bo bredvid min hushållskompostuppsamlingskruka! Men de blev vräkta rätt snabbt.
Jag planterad ju om blomman annars tror jag inte myrboet hade försvunnit
Medlem
Antal inlägg: 1 611
Medlem nr: 1 308
Hej! Full fart i myrdosorna sen jag köpte dem i går! Innan jag hade köpt dem strödde jag ut curry på golvet där de kom in, funkar utmärkt! Läget under kontroll!