Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 7 8 9 10 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Änglatrumpeternas, alldeles egna tråd, måste vi ju bara ha.
          Killensomvillhag...
          Inlägg 06-10-2006, 10:29
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 508
          Medlem nr: 2 423

Imponerande smile.gif

Min blev lite väl klippt av stormen för några veckor sedan så jag bestämde mig för att fixa till den inför vintern.

Tyvärr gick den inte in genom dörren så jag var tvungen att klippa ner den rejält.

Men det verkar faktiskt varit en god idee för så här två veckor efter nerklippningen har den fått en massa ny grenar.

Ser ut att kunna bli rejält buskig nästa år.

Och med tanke på hur mycket jag klippte bort har jag en massa stiklingar att ta hand om till våren smile.gif

--------------------
          Magister Mundi sum!

Citera
          ToT
          Inlägg 06-10-2006, 11:45
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 265

Hmm, blir efter denna tråd sugen på att skaffa änglatrumpeter igen. Bor alldeles för nära Skavkulla för att kunna låta bli att åka dit och handla. Fast det blev för många, sen måste man ju spara dom fina och testa fröna som blev och bara en kapsel frön genererar massor av plantor. En vår bestämde jag mig bara för att låta dom stå kvar i källaren, där står det fortfarande, döda skelett som minner om den tid då jag gillade änglatrumpeter. Tror nog att krukorna kommer till användning igen till våren. Fan, jag som trodde jag slutat med dessa glupska växter. Måste bara säga att jag gillar namnet på den där Candida, inte som den Candidan man vanligen ser inom sjukvården. unsure.gif

--------------------
          Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete!

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 09-10-2006, 03:41
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

Jag som har Änglatrumpet för första året börjar fundera på när det är dags för vinterförvaringen? Just nu står den i växthuset så den är ju väl skyddad från regn och rusk men temperaturen börjar ju krypa ner mot 5-6 grader nu de senaste nätterna..

--------------------

Citera
          Anki.P
          Inlägg 09-10-2006, 07:41
          Länk hit: #164

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 8 336

Hej. Tänkte ta in mina änglar nu snart , men har en fråga..... Jag måste nog klippa den lite , den är för hög, kan jag spara stumparna till vår? Ska jag i så fall sätta dom i jort eller hur gör man med dom. Kanske låter som en dum fråga men eftersom änglarna vilar på vintern så vet jag ju inte om skotten rotar sig . Nån som vet ? rolleyes.gif

--------------------
          -"Det är aldrig försent att ge upp"

Citera
          Gillan
          Inlägg 09-10-2006, 07:50
          Länk hit: #165

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Här har vi haft frost i natt och jag har faktiskt inte vågat ta nån närmare titt än huruvida Änglarna tagit skada wink.gif . Men nu ska de in i växthuset i alla fall. Där klarar de sig ett tag till Andreas. I alla fall om du har fläkt smile.gif

Jag brukar inte ta skott från Änglarna på hösten Anki, men jag tycker mig ha läst på flera ställen att det går utmärkt. Och hur jag ska få in mina i år, det vete katten wink.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Ninni1
          Inlägg 09-10-2006, 09:28
          Länk hit: #166

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 5 433

Hej alla "ängla-älskare",

Vilka fantastiska blink.gif blink.gif änglar ni har allihopa, har med förundran läst nästan hela tråden. Är en första-års-ängel-ägare och även jag har beställt paketet med 3 olika änglar från Odla. INGEN av mina blommar!! Den gul-röda som har ludna blad är ganska fin, har grenat sig och allt och är inte så stor. De andra två är båda ca 2M !! höga utan tillstymmelse till Y. Jag undrar hur höga de ska bli innan det kommer. De kanska blir som värsta träden nästa år?? (Om jag kan få dem att överleva.)
          Har även en ängel som jag köpte på Plantagen i våras med enkla vita blommor och den har blommat fint, fast inte med så många blommor.

Nu till min fråga. Jag tror jag kanske har gjort något galet med tanke på att alla mina änglar har väldigt stora blad. När jag ser på era fantastiska bilder ser jag att det är mest blommor och inte så stora blad. Vad gör jag för fel??
          Någon som vet??

// Ninni wub.gif

Citera
          pialotta
          Inlägg 09-10-2006, 16:57
          Länk hit: #167

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 821

jag har också funderat över det. Mina blommar som vansinniga men de har också många och stora blad, så blommorna är skymda av bladen.
          jag har gödit dem väldigt mycket, kan det vara så att mina har fått för mycket gödning - och att dina, Ninni, fått för lite?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 09-10-2006, 17:23
          Länk hit: #168

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Bladen -de skalar jag av eftersom -jag behöver platsen under dem vid vinterförvaringen -(mina blommar x flera per år

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Lena i Habo
          Inlägg 10-10-2006, 20:29
          Länk hit: #169

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 7 439

Mina får också mycket stora blad men jag tar bort dem så att de inte skymmer blommorna. Jag tar bort de största och lämnar de mindre så att det ser snyggt ut.
          Se dem i mitt album.

Citera
          pialotta
          Inlägg 10-10-2006, 21:10
          Länk hit: #170

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 821

Tar ni BORT bladen!
          Då skall jag göra det nästa år - mina är som en djungel nu...

By the way - skär ni bort "extrastammarna" som växer upp också?

Citera
          Gillan
          Inlägg 11-10-2006, 06:52
          Länk hit: #171

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Jag tror att de menar att de tar bort bladen när det är dags för vinterförvaring. Så gör i alla fall jag.

Extrastammarna är det lite olika med för mig. I år kommer jag att bli tvungen pga platsbrist. Annars brukar jag vänta tills våren och sen använda dem som nya skott. För eget bruk, eller ge bort smile.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-10-2006, 14:02
          Länk hit: #172

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Nej , det menar jag inte -inte inför vinterförvaringen alltså, även då och utomhus) -utan jag plockar bort blad, eftersom- så det bildas en bra krona där blommorna syns , mer än bladen -extrastammarna behåller jag -de blommar ju bäst nästa år -men det är ju även en utrymmesfråga

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Ninni1
          Inlägg 16-10-2006, 10:37
          Länk hit: #173

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 5 433

Jaha, bladen ska bort....så har man lärt sig något igen......

Äntligen har det kommit ett Y på en av plantorna. Den hinner väl inte blomma i år, men nästa år så.....oj så fin den ska bli !!

Tack alla duktiga för tips och hjälp.

// Ninni

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 16-10-2006, 14:37
          Länk hit: #174

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

ÄNTLIGEN kom en blomma. Fel färg iofs, den köptes som orange/gul men visade sig vara vit... men men. Hoppas den blommar tidigare nästa år tongue.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Kilmister
          Inlägg 17-10-2006, 10:23
          Länk hit: #175

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 8 732

Hej, jag är helt nyregistrerad användare här men har smygläst en tid.
          Då jag såg att många liksom mig har funderat över förvaringen av änglar och
          hur man snabbast får dem att blomma igen så tänkte jag förmedla ett tips om hur jag gjort de senaste tre åren. Jag brukar ta en stickling precis efter en förgrening i september, denna kommer att helt stanna i växten men duger att övervintra. Denna sköter jag som en vanlig krukväxt i uterummet tills frosten
          börjar komma, sedan tar jag in den på fönsterbrädan och sköter den så länge den har blad kvar samt proppar i provado pinnar. Om den tappar bladen så brukar den få vila någon månad innan jag startar upp den i slutet av januari.
          De brukar vara lite tröga i starten, men när de väl kommer igång så har jag fullt med blommor redan i Maj, sen kommer ohyran naturligtvis, men det är ett helt annat kapitel.

Citera
          Irene i Enskede
          Inlägg 17-10-2006, 13:57
          Länk hit: #176

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 601

Jag har en gul/aprikos ängel som blommar snällt och en dubbel vit med ludna blad som har stått grön och fin hela sommaren men inte en enda blomma.
          Nu har jag beskurit dem rätt mycket, även jordklumpen och rötterna för att få ner dem i en mindre kruka. De kommer att förvaras inomhus i rumstemperatur hela vintern. De fäller de flesta bladen när det är som mörkast, men de kommer igen vartefter dagsljuset ökar.
          Förra året blommade den ena inomhus i maj första gången och sedan massor på sensommaren.
          När det går att sätta ut dem får de större krukor.

--------------------
          Irene i Enskede

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 19-10-2006, 14:41
          Länk hit: #177

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Whiskuchi @ 16-10-2006, 15:37)
          ÄNTLIGEN kom en blomma. Fel färg iofs, den köptes som orange/gul men visade sig vara vit... men men. Hoppas den blommar tidigare nästa år tongue.gif

Mrrrrffff *uppdaterar*
          Blomman som var så vit och fin drar allt mer i rosa ju längre den blommar. Typiskt. huh.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          torvan
          Inlägg 19-10-2006, 15:45
          Länk hit: #178

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

Nu måste värmen hålla i sig... Var ute på kolonin och det blommade för fulllt. 20-30knopp och lika många blommor på änglatrumpeten. Det är en söt vit-rosa-grön enkel blomma och jag fick den som stickling av en kompis för två år sen. Nu är den ett litet träd och jag bävar att få in den i stugan.
          Den verkar lättskött för den får bara vanligt vatten och från pottan förstås.
          rolleyes.gif torvan

Citera
          stina
          Inlägg 19-10-2006, 18:44
          Länk hit: #179

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Min ängel står på landet och har 80! blommande blommor just nu. Jag var nere i helgen och skulle skära ner den och ta in den i huset, men jag klarade bara inte av det! ohmy.gif Nu håller jag tummarna att kylan håller sig borta ett bra tag till!

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 20-10-2006, 01:17
          Länk hit: #180

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

Jag tog in min i förrgår men ville inte skära i den eller något sånt innan jag kollat här. Den har nu runt 30 blommor och doften på kvällen är ju underbar, dock sprider den sig ju i hela huset och i vissa delar är det lite halvjobbigt att vara faktiskt på grund av doften.

Ska man ta bort blommor och blad på den som någon hade skrivit eller låta den tappa sånt själv? Hur ska man göra med vattningen? Nu står den i källaren, runt 16 grader varmt halvdåligt med ljus och i en 10-litershink som jag hade i en större behållare.

--------------------

Citera

10 sidor V  « < 7 8 9 10 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 07:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon