Full version: Änglatrumpeternas
Sidor: 1, 2, 3, 4
Gillan
Som de flesta av er redan förstått, så kikar jag gärna i era album,
för att njuta och få inspiration.

Igår kikade jag in i mittas album, och fick se hennes Änglar!
Det finns fler här inne som har precis lika underbara, men h*n fick
mig att fundera på en egen " Änglatråd "

Varför inte utbyta erfarenheter? Fast det finns väl lika många råd,
som det finns " Änglar ". Hur många som helst alltså. För ni vet väl
att de har namn? Vi säger i vardagligt tal, :- min vita, min gula eller
vad det nu är vi har! Men likaväl som en ros har ett namn, så har faktiskt
ängeln det också.

Jag har i min ägo just nu : Vit, somheter Enorm
Gul, som heter endera, Charles Grimaldi,
eller Goudalope

Rosa, Flava exotic pink
Gul/röd, Sanguinea
Vit, Candida plus en
helt okänd rolleyes.gif wub.gif laugh.gif

Mitt intresse för " Änglar ", vaknade för ca tio år sedan, då min svärmor
hade en " maffig " krukväxt inne i sin inglasade altan. Den blommade med
helt fantastiskt stora gul/oranga blommor! Jösses!, jag ville haaaa!

Just då hade jag inte vare sig balkong, altan eller egen trädgård ( endast
ett " undantag " på ca 5-6 kvadrat i hembyggdgården som vi var hus-
tomtar i )

Ja,ja, i vilket fall som helst så skaffade jag mig en Ängel. Den dog på
stört. Men min svärmors Ängel, den levde vidare! Jag skaffade mig en till,
och den dog den med! Som ni kanske förstår, så har det nu gått ett par
år mellan mitt första möte med " Ängeln ", tills jag köper den tredje!

Jag lovar, jag försökte verkligen ta åt mig svärmors råd när hon sa hur
hon behandlade sin. Jag gav mycket vatten och mycket näring!

Men jösses! Jag missade ju det här med stoooor kruka! . Jag
trodde att stor kruka var det samma som, typ, fem liter, eller nåt åt det
hållet wub.gif. Den tredje dog alltså den också sad.gif wub.gif

Men, vet ni vad! Idag är det, det motsatta förhållandet! Det är hon
som frågar mig hur jag bär mig åt! wub.gif laugh.gif laugh.gif

Och jag har inget bra svar. Det enda jag kan säga är;

- Mycket plats
- Mycket vatten
- Mycket näring
- Det berömda " v:et, ska vara " naturligt ", inte " tillklippt/beskuret" smile.gif

Jag skulle kunna skriva lika mycket till, och ändå inte vara " klar " wub.gif

Men släng nu in era erfarenheter och bilder här, så vi får till en riktigt
härlig " Änglatrumpettråd " biggrin.gif
Whiskuchi
Jag ser fram mot härliga bilder, min egen ängel är tyvärr inte mycket att titta på just nu, då den först hade spinn (som jag fick bort) och sen fick påhälsning av någon glupsk grön larv när jag var på semester (kom hem och upptäckte att den tappat 60% av bladen av okänd anledning och att det var stora hål i de kvarvarande) blink.gif
Alexander-VG-zon3
åhh vad roligt hoppas här kommer bilder å emr själv kan jag inte ge ne färskbild än men kanske senare i da.

själv har jag en vitänglatrumpet som min mormor fick upp från frö i våras sen fcik jag en liten planta . sen satte jag ut den när dte än var kallt på natten .
å sen var där sniglar som åt på den så vips försvann 3blad .jag tog in dne å den fick ett niyyyt blad jag satte ut den sen växte å växte den . jag planterade om dne i störe å sttöre kruka i bara kogödsel å lägger även på kogödsel på ytan undersommrens gång utom denna månad å så klart mycket vatten .
och nu är min änglatrumpet normalplantstor men dne kommer inte blomma detta året fast den fått den Ydelnigen som dne fcik tidigt .
själv ska jag köpa fler fröer å såsjälv tycker det är nåt extra det man fått själv .

sen mina tips
plantera i kogödsel .
gödsla med kogödsel .
mycketvatten jag vattnar dne en gång sen vattna andra växter sen en gång tilll .
plantera INTE en liten planta i en alldeles för stor kruka då bler det mindre bra . utan vänta tills rötterna verkligen fyllt krukan sen plantara om i en lite större kruka .
ta ut dom tidigt inte för tidigt men tidigt .
vill du ha en stor buske beskär dom långt nere kankse spara 10cm 15cm men gör man så för man blommor sent .

vill man ha träd så sparar man så mycket av stammen man kan å när den sen växer tar man bort alla där nere så dte bler en fin krona fördel här man för tidiga blommor

ska se om jag får en bild på min i da lite senare
Gillan
Men hördu flaxss, kan du verkligen beskära den under ett
v !? Min erfarenhet, säger mig att det måste komma ett
naturligt sådant för att det ska bli blommor?! Eller jag kanske
inte riktigt förstår vad du menade wink.gif

Men med risk för att bli tjatig kommer här en bild på årets stolthet wub.gif
Det är tredje blomningen i år, och minst lika många knopp återstår.
Jag är överväldigad. wub.gif

:
Sollan
WOW!!!
Jag har 5 änglar varav tre är fjolårssticklingar. En av de två andra har fått knopp men den jag frösådde ifjol bara växer och växer utan tillskymmelse till knoppar trots att den har delat sig.
Jag brukar ta sticklingar på hösten när jag beskär/kastar bort. De ställer jag i en vas i ett fönster där de får stå hela vintern. Möjligen några droppar näring i vattnet någon gång sedan de fått rötter. Sedan planterar jag dem under vårvintern. Tar man sticklingar ovan delningsstället lär de dela sig och blomma snabbare, men om det stämmer vet jag inte...
Planterar dem i en hink med stora hål i som jag sedan stoppar ned i en stor pilkorg. All plantering i påskossa.
Varje dag får de stora doser näring (av det jag har hemma) vid vattning. Om det har varit regnigt ger jag en liten, mer koncenterad dos.
Till hösten klipper jag av rötterna som växt ut i ytterkorgen och låter dem torka lite innan jag ställer ner dem i källaren. Ytterst lite vatten under vintern ev lite duschning nu och då.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Evgeni @ 04-08-2006, 13:35)

nää det har kommit ett naturligt
ahh glömnde bilden ju får bli tills i helgen
*Stintan*
CITAT (flaxss @ 04-08-2006, 15:06)
CITAT (Evgeni @ 04-08-2006, 13:35)

nää det har kommit ett naturligt
ahh glömnde bilden ju får bli tills i helgen

Men kan då någon tala om när denna naturliga förgrening sker?

Mina trumpeter växer då bara rakt upp utan att grena sig. Ganska tröstlöst känns det när man inte ser tillstymmelse till knopp. Nu är dom drygt 1,5m höga.
Alexander-VG-zon3
min gjorde det tidigt att förgrena sig
mittas
Hej
Jättekul med ett Änglis forum

Skriver mer sen tongue.gif

MVh Catarina
Irene_L
Jag har tre änglatrumpeter. En Vienna Silverstar som jag köpte som stickling på mässan i våras. Den fick sitt V när den var 45 cm och den blommar för fullt med gula blommor. Sen har jag 2 okända och den ena av dom fick sitt V när den var 155cm. Den har fått knopp nu. Så det verkar vara väldigt olika när v-et kommer men det är bara att vänta för det kommer till slut. Och då får man njuta av härliga blommor wub.gif
mvh
Irene
Tjoppa
Jag har blivit förälskad i Änglatrumpeter sen jag fick två sticklingar av min mormor nu i sommar. De har i och för sig inte blommat ännu, men knopparna är stora och slår nog ut när som helst.
Mormor har också en bok som heter Änglatrumpeter som jag har lånat av henne. Det står allt om arter, skötsel, ohyra och tips&råd. Står lite om Spikklubbor också.
Så nu har jag blivit så kär att jag har börjat köpa fröer och ska börja samla på dessa vackra blommor. wub.gif

Nån som förresten vill sälja en stickling av en ljusrosa ängatrumpet till mig? Gärna en Pink Lady.
Bitta98
Här min lilla ängel, köpte den som stickling förra året.

mittas
Hej
ja säger bara "wow" rolleyes.gif vilken änglis
blir grön av avund biggrin.gif

Hur har du burit dig åt?

MVh catarina
Bitta98
Har egentligen inte gjort så mycket, vatten och två korkar gödning varje dag. Har växlat mellan Substral och flytande Blå korn. Den har blommat sedan maj och det kommer nya knoppar hela tiden.
mittas
Blommat sen i maj??????
Har du den inomhus i värmen på vintern?
Du gödslar alltså varje dag?
JA får nog göra de ja med då rolleyes.gif

Luktar din något?

MVH Catarina
Tjoppa
CITAT (Bitta98 @ 04-08-2006, 19:30)
Har egentligen inte gjort så mycket, vatten och två korkar gödning varje dag. Har växlat mellan Substral och flytande Blå korn. Den har blommat sedan maj och det kommer nya knoppar hela tiden.

Jag vet att änglar ska ha mycket näring, men två korkar gödning varje dag? En morgon, en kväll?
Jag har börjat använda flytande Blå korn, men det står en kork till 10 liter vatten. (Eller hur var det nu igen? huh.gif )
Hur som helst, rekommenderar du kanske att jag blandar en "stark" vatten-gödning enbart för änglarna, och vanligt till resten av blommorna?
Bitta98
Tog ut den från vinterförvaringen i slutet på februari och flyttade den till växthuset. Den har stått mörkt och svalt hela vintern.
Har först vattnat krukan lite och sedan blandat två korkar gödnning till fem liter vatten, har stark gödning till änglarna och vanlig till de andra blommorna.
Alexander-VG-zon3
bilder från mig
här är min vita som har fått en delning

här är mormors änglar första dan vita sen nästa da rosa

min är större än den verkar å tung är dne med
Gillan
CITAT (Bitta98 @ 04-08-2006, 19:14)

Hur kan du säga: min lilla ängel!!?? Den var ju helt fantastisk! smile.gif ,
vad kallar,du i så fall de "stora "??!! tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Evgeni @ 04-08-2006, 22:05)
CITAT (Bitta98 @ 04-08-2006, 19:14)

Hur kan du säga: min lilla ängel!!?? Den var ju helt fantastisk! smile.gif ,
vad kallar,du i så fall de "stora "??!! tongue.gif

åhhh den så jag inte hhur kund eman missa dne var kankse för upptagen me dmin bild .

vilken underbar änglatrumpet
jag undra någ med vad dom storaär elelr hur stora dom är wub.gif wub.gif
mittas
hej

Sån änglis som flaxss har, sån har ja också, vet ej vad den heter sad.gif

mvh Catarina
Alexander-VG-zon3
CITAT (mittas @ 04-08-2006, 22:20)
hej

mvh Catarina

då är vi två
bilda klubb
vet bara att den är vit
Lena i Habo
Jösses ! vilka änglar ni har ! och jag som var så stolt över en av mina som jag tyckte har massor av blommor men den är inget mot vad jag sett här.

Hade tänkt lägga in en bild på den men vet inte hur ni gör när ni får in bilderna här i tråden ???

Jag måste erkänna att jag blir riktigt avundsjuk när jag ser era bilder !

wink.gif
cic
CITAT (Lena i Habo @ 04-08-2006, 23:19)
Jösses ! vilka änglar ni har ! och jag som var så stolt över en av mina som jag tyckte har massor av blommor men den är inget mot vad jag sett här.

Hade tänkt lägga in en bild på den men vet inte hur ni gör när ni får in bilderna här i tråden ???

Jag måste erkänna att jag blir riktigt avundsjuk när jag ser era bilder !

wink.gif

Själv har jag dödat två änglar.. Klarar inte av växter som behöver så mycket omsorg.. rolleyes.gif

Hittade ingen bild på dina änglar i ditt album, men väl en annan söt bild.

Jag klickade på den i ditt alum så att man bara ser just den. Högerklickar och går in på "egenskaper". Då kopierar jag adressen på bilden. Ovanför meddelanderutan (där man skriver sitt inlägg) finns det en knapp som heter BILD. Där klistrar jag in adressen.
mittas
Hej alla ängla faans

Idag har mina änglisar fått en rejält dusch och
lite gödsel "crusan" (mald hönsskit tror ja de är)
hoppas nu att dom som ej fått något "Y" kommer
i gång ordentligt

Ha en trevlig dag

MVH Catarina rolleyes.gif
Tjoppa
Jag har fått haft många knoppar på mina änglatrumpeter ett tag, men de har inte blörjat blomma ännu. Jag läste nånstans (undrar om det var i änglatrumpet-boken) att knopparna kan "vänta in" de andra knopparna, så att alla blommar samtidigt. Stämmer det?
Lena i Habo
Tack Cic !
Nu vet jag ju hur man gör ! Visst är det en fin bild på William när han låtsasfiskar i dammen.Han sa att han fick en gädda stor så att inte ens skaftet på håven räckte till att visa hur stor den var .....................hmmmm!

Här är i alla fall en bild på en av mina änglar, den har 18 blommor och en massa stora knoppar som snart slår ut. Jag är väldigt stolt över den. Har 7 andra sorter som börjat sätta knopp nu.[IMG]

]http://www.odla.nu/album/data/lenaihabo/51...54305.jpg[/IMG]
Lena i Habo
Det gick visst inte så bra ! försöker igen !

pialotta
hej änglavännr!
Hur länge blommar era blommor?

jag har några blommor nu men efter bara någon dag börjar de tröttna och bli mjuka.
kan det vara värmen? Eller för lite näring? jag har lagt på brunnen hästdynga men näringen kanske lakas ut snabbt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lena i Habo @ 07-08-2006, 22:18)
Det gick visst inte så bra ! försöker igen !

åhh vad fin dne var wub.gif
Margaretha
Jag har haft problem med att få min jätte att blomma i sommar. Ja, den började bra, men så tappade den både blad och knoppar och såg allmänt ledsen ut. Vet inte varför. Trodde att jag höll på att vattna ihjäl den.

Nu är den på G igen. Små knoppar överallt. Måtte jag kunna hålla den med vatten och näring bara. Den får nu 20 liter om dagen, i varje tioliterskanna har jag cirka 2 msk flytande Blåkorn.

Har klippt ut en massa artiklar om änglar under åren och någon expert gav dem alltid rosgödsel! Någon som provat? unsure.gif

Blommorna håller inte längre än ett par, tre dagar. I alla fall inte för mig.
mittas
CITAT (flaxss @ 04-08-2006, 22:32)
hej

mvh Catarina

då är vi två
bilda klubb
vet bara att den är vit

Hej
Nu tror ja att ja vet vad våran änglis heter flaxss
Pink favorite rolleyes.gif såg de i en broschyr från stavkulla.

Jag har för mig att man ska dra ner på gödslingen av änglisar i
augusti månad huh.gif

Något ja har drömt eller stämmer det rolleyes.gif

MVh Catarina
mittas
CITAT (Margaretha @ 07-08-2006, 23:31)
Jag har haft problem med att få min jätte att blomma i sommar. Ja, den började bra, men så tappade den både blad och knoppar och såg allmänt ledsen ut. Vet inte varför. Trodde att jag höll på att vattna ihjäl den.

Nu är den på G igen. Små knoppar överallt. Måtte jag kunna hålla den med vatten och näring bara. Den får nu 20 liter om dagen, i varje tioliterskanna har jag cirka 2 msk flytande Blåkorn.

Har klippt ut en massa artiklar om änglar under åren och någon expert gav dem alltid rosgödsel! Någon som provat? unsure.gif

Blommorna håller inte längre än ett par, tre dagar. I alla fall inte för mig.

Hej

Mina blommor håller också bara ett par dagar sad.gif

vet ej varför!

MVH Catarina
Gåsis
Hur bär ni er åt för att få så fantastiska änglar. Mina verkar må ganska bra, stora krukor, mycket vatten och näring. Men dom blåser sönder. Jag har dom på det mest vindskyddade stället som finns på tomten, det vill sig inte ändå. Hur löser ni vindskyddet?

/Åsa
Alexander-VG-zon3
CITAT (mittas @ 08-08-2006, 09:40)
CITAT (flaxss @ 04-08-2006, 22:32)
hej

mvh Catarina

då är vi två
bilda klubb
vet bara att den är vit

Hej
Nu tror ja att ja vet vad våran änglis heter flaxss
Pink favorite rolleyes.gif såg de i en broschyr från stavkulla.

Jag har för mig att man ska dra ner på gödslingen av änglisar i
augusti månad huh.gif

Något ja har drömt eller stämmer det rolleyes.gif

MVh Catarina

åhhh oki tack tack wub.gif
jag gödra inte mina änglar i agusti alls bara vatten
mittas
Hej

Du ska inte lita på mig till 100 % rolleyes.gif

Ja kan ha blandat ihop det med något annat, de kanske finns
någon som kan hjälpa oss med den frågan wacko.gif

Ska man sluta gödsla änglisarna i augusti????????????

MVH Catarina
linnea-maria
Hur gör ni med vinterförvaringen??
Jag har tagit kål på änglatrumpeten två år i rad under vinterförvaring.
Så här gjorde jag; ställde ned den i källaren tillsammans med pelargonerna där det går ner till 8 grader som kallast på vintern och vattnar den då och då. Vad har jag gjort för fel? Den torkar ju bara ihop och dör. Är det bättre att ta sticklingar på hösten? Men hur övervintrar man dem?
mittas
Hej

jag ställer in mina änglisar i garaget blir ej frost där men inte så jättevarmt heller, kankse runt 5 grader när de är som kallst ute.utav mig får dom inte mycket vatten wacko.gif , max 2-3ggr om ja kommer ihåg det, sen framåt
mars tar ja in dom och ställer dom i storarummet vid fönstret, och börjar vattna dom så smått, ja planterar om dom i ny jord i maj nån gång och peppar peppar, mina har överlevt denna behandling. Mina pelargonier där emot ställde ja också in i garaget i fjol dom fick samma behandling och dom sten dog sad.gif tror ja klara 2 av 7.
du kommer säkert att få mera råd här biggrin.gif

MVH Catarina
Sollan
CITAT (Sollan @ 04-08-2006, 13:58)
Jag brukar ta sticklingar på hösten när jag beskär/kastar bort. De ställer jag i en vas i ett fönster där de får stå hela vintern. Möjligen några droppar näring i vattnet någon gång sedan de fått rötter. Sedan planterar jag dem under vårvintern. Tar man sticklingar ovan delningsstället lär de dela sig och blomma snabbare, men om det stämmer vet jag inte...

Blommorna på trumpeter står endast någon dag. Mina klarar sig två dagar. Spikklubban blommar endast 1 natt...

Det ska vara massor av näring (två fulla korkar Blåkorn till 10 liter vatten tar jag, varje dag....) men man upphör med den i slutet av augusti för att ängels ska hinna förbereda sig för vintern. Om man snålar med näringen blir det knoppar endast där grenarna delar sig.
pialotta
CITAT (Sollan @ 09-08-2006, 10:33)
Blommorna på trumpeter står endast någon dag. Mina klarar sig två dagar. Spikklubban blommar endast 1 natt...

I see, då är min "normal" så bra!
linnea-maria
Den kanske levde ändå då? huh.gif Jag tyckte det verkade så knastertorr och inte ett blad. Ska den stå mörkt eller ljust under vintern?
Anki.P
Alltså, jag blir GALEN!! Åhh vilka fina änglar alla har! Så himla avundsjuk. Jag tror jag gör allt fel..... Fick köpa ny i våras för den jag hade klarade inte vintern, den här har fått ohyra så bladen är som schweizerostar. Den har fått pinnar mot ohyran. Den får solsting varje dag trots att jag vattnar och duschar den så hänger hela växten om solen ligger på. Jag tror att min ängel är den enda växten med ett helt eget parasoll! wub.gif Hur ska jag göra? Ska den stå i skugga? Nej det ska den väl inte? Vattnar ni på jorden? Jag ger min vatten på fat med näring varannan dag! unsure.gif Kolla i mitt album så får ni se hur den stackarn ser ut...... och det där berömda Y:et ..............hur ser man det? blink.gif Jag blir snart tokig, jag vill så gärna att den ska blomma!! biggrin.gif Svara snälla !
Sollan
CITAT (linnea-maria @ 09-08-2006, 11:03)
Den kanske levde ändå då? huh.gif Jag tyckte det verkade så knastertorr och inte ett blad. Ska den stå mörkt eller ljust under vintern?

Ja, de kan se alldeles förskräckliga ut på våren.... huh.gif Men man ska aldrig ge upp! I den mest förvedade pinne kan det finnas liv.
Det går att ha dem inne i rumstemperatur under vintern, förutsatt att man har plats och orkar se eländet. Jag har mina i källaren med ca 10 grader. Har dessutom vanliga lysrörsarmaturer till mina pllisar men jag tror inte att de har så särskilt stor nytta av dem. De är högre än armaturerna....

CITAT
Den får solsting varje dag trots att jag vattnar och duschar den så hänger hela växten om solen ligger på. Jag tror att min ängel är den enda växten med ett helt eget parasoll!  Hur ska jag göra? Ska den stå i skugga? Nej det ska den väl inte? Vattnar ni på jorden? Jag ger min vatten på fat med näring varannan dag!  Kolla i mitt album så får ni se hur den stackarn ser ut...... och det där berömda Y:et ..............hur ser man det?

I solen, skyddad mot blåst. S-t-o-o-r-a krukor och massor av näring (vattnas på jorden - varje dag). Vatten på fat varannan dag är alldeles för lite, de är både törstiga och hungriga! Naturligtvis behöver du inte vattna lika mycket när det är regnigt. Att bladen sloknar beror på törst. Duscha dem med fin dusch då solen inte ligger på, annars kan du bränna bladen.
Du ser när Y ´et kommer. Stammen delar sig i två, men de kan växa olika högt innan de delar sig. Du bör nog kolla att den inte har för trångt om fötterna i krukan också.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sollan @ 09-08-2006, 19:14)
. S-t-o-o-r-a krukor

sätt inte en liten planta i en storkruka direkt . utan vänta tuills rötterna fylt ordentligt sen kruka i lite störe å störe å störe
Anki.P
Ok Tack, då har jag gjort åtminnstonne 1 dundertabbe.... Jag har alltid vattnat dom på fat wacko.gif Hmmm, tur det finns forum så man lär sig någon gång! smile.gif Jag får va glad att dom fortfarande lever trots misshandeln och börja dränka ner dom ..... tongue.gif Tack för att ni finns här så man får hjälp !
Anki V
CITAT (Anki.P @ 09-08-2006, 17:12)
Den får solsting varje dag trots att jag vattnar och duschar den så hänger hela växten om solen ligger på. Jag tror att min ängel är den enda växten med ett helt eget parasoll! wub.gif  Hur ska jag göra? Ska den stå i skugga? Nej det ska den väl inte? Vattnar ni på jorden? Jag ger min vatten på fat med näring varannan dag!  :unsure:  Kolla i mitt album så får ni se hur den stackarn ser ut...... och det där berömda Y:et ..............hur ser man det?  :blink:  Jag blir snart tokig, jag vill så gärna att den ska blomma!!    :D  Svara snälla !

Min ängel är precis lika "solkänslig" som din. Så fort solen visar sig så hänger den och rullar ihop bladen och ser ut som dess sista stund är kommer.

Däremot så blommar min. Y kom redan när sticklingen var 25 cm. Första blomman som kom precis i Y:et var längre än själva växten. Efter det så har den blommat två ggr till och nu är den "full" med pyttesmå knoppar igen.

Min växer dåligt den är fortfarande mindre än 50 cm. Min teori är att den har för liten förmåga att suga vatten och när solen skiner blir avdunstningen högre och det kan den inte kompencera. Jag behöver inte ens vattna 1 gång i veckan, och ja, jag har kollat att den inte är torr. Jag har till och med köpt en fuktmätare för att verkligen vara säker

Jag har skött min efter alla konstens regler och provat alla tips jag fått.

Jag har aldrig varit med om en växt som skapat mig så mycket "huvudbry" laugh.gif laugh.gif

/Anki
Margaretha
CITAT (Anki V @ 10-08-2006, 09:07)
Jag behöver inte ens vattna 1 gång i veckan, och ja, jag har kollat att den inte är torr. Jag har till och med köpt en fuktmätare för att verkligen vara säker

Undrar ändå om den inte vill ha mer vatten. Även om den är blöt! Jag trodde att ja höll på att dränka min i våras, men i själva verket fick den för lite vatten. Och tappade både blad och blommor.

Jag känner aldrig efter om den är blöt. Den får sitt vatten, punkt, slut!Och mår bra av det, som det verkar.
Anki V
CITAT (Margaretha @ 10-08-2006, 23:33)
CITAT (Anki V @ 10-08-2006, 09:07)
Jag behöver inte ens vattna 1 gång i veckan, och ja, jag har kollat att den inte är torr. Jag har till och med köpt en fuktmätare för att verkligen vara säker

Undrar ändå om den inte vill ha mer vatten. Även om den är blöt! Jag trodde att ja höll på att dränka min i våras, men i själva verket fick den för lite vatten. Och tappade både blad och blommor.

Jag känner aldrig efter om den är blöt. Den får sitt vatten, punkt, slut!Och mår bra av det, som det verkar.

Jag har provat det också, halva maj och hela juni fick den "ordentligt" med vatten och då trodde jag att den skulle dö drunkningsdöden. Jag vattnade och lät vattenet stå kvar på fatet någon timme.

Jag tror helt enkelt att det jag har är en "dålig" planta.

/Anki
Sollan
CITAT
Jag tror helt enkelt att det jag har är en "dålig" planta.

Pröva att plantera om. Jag har planterat mina i påskossa, den billiga sorten.
Det kan bero på jorden i krukan. Ta ev en större kruka.
Anki V
Den är omplanterad tre ggr och den står i en stor kruka med enbart "påskossa".

Under våren och sommaren så har jag i princip gjort allt som går för denna växt och nu har jag givit upp min strävan att få en "fin" änglatrumpet. Jag har till och med givit den en "stordos "(stor kruka) med Provado ifall den skulle ha någon ohyra i jorden samt tagit "tempen" på jorden i krukan en varm dag för att se så inte det var för hett inne i krukan. Nu får det gå som det. laugh.gif laugh.gif

Märkligt nog så vägrar den att dö också så den får stå där ute på altanen och se ledsen ut på dagarna och som hälsan själv på kvällar och nätter.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon