Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 8 9 10  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Änglatrumpeternas, alldeles egna tråd, måste vi ju bara ha.
          Eva i Höga
          Inlägg 20-10-2006, 08:44
          Länk hit: #181

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Jag brukar inte ta bort blommor o blad, de får sitta på o vissna ner. Änglarna får stå där jag har plats, ca 10 grader o lite halvljust blir det. Glömmer vattna så det gör jag inte förrän de börjar få liv igen. Detta lyckas alltid och de blir kanonfina när jag sedan planterar om dem i gödsel.
          Eva

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Gillan
          Inlägg 20-10-2006, 10:40
          Länk hit: #182

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (AndreasBlomquist @ 20-10-2006, 02:17)
          Jag tog in min i förrgår men ville inte skära i den eller något sånt innan jag kollat här. Den har nu runt 30 blommor och doften på kvällen är ju underbar, dock sprider den sig ju i hela huset och i vissa delar är det lite halvjobbigt att vara faktiskt på grund av doften.

Ska man ta bort blommor och blad på den som någon hade skrivit eller låta den tappa sånt själv? Hur ska man göra med vattningen? Nu står den i källaren, runt 16 grader varmt halvdåligt med ljus och i en 10-litershink som jag hade i en större behållare.

Jag brukar i vanliga fall låta dem tappa sin blad själva. Men i år blir jag nog tvungen att både avlöva och ta bort blommorna. Annars får vi nog gå omkring med en ganska kraftig huvudvärk pga den starka doften. Jag ska, i vanlig ordning, försöka få upp dem på övervåningen där det är lite svalare än i övriga huset ( som mest 15 grader ). Och vatten, det får de när och om jag kommer ihåg det.

Men snacka is i magen rolleyes.gif , jag har fortfarande inte grävt upp mina.
          Så här ser de ut nu. Och den med alla blommor har sett ut sån i stort sett oavbrutet sen i juni. Det är helt ofattbart smile.gif .

Krukan som står där hör inte dit rolleyes.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Gillan
          Inlägg 25-10-2006, 12:31
          Länk hit: #183

Medlem

Här får ni en länk med bilder på massor av Änglar smile.gif

Gå in på Foto's och tryck sedan på bilden där det står Foto's van Brugmansia's , Sen får ni markera varje bild för att få den större.

Länk

--------------------

Citera
          pialotta
          Inlägg 25-10-2006, 13:46
          Länk hit: #184

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 821

vilken fin länk!! Så många olika det finns

Citera
          Gåsis
          Inlägg 25-10-2006, 14:58
          Länk hit: #185

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Den här tråden är ju farlig och kan få människor att tro det här med trumpeter är lätt. Här kommer mitt bidrag. Den står så vindskyddat jag har kunnat hitta, alltså på komposten. Och den har verkligen inte blommat hela sommaren. Inte heller tror jag den behöver lövas av wacko.gif tongue.gif

Vem törs säga först att jag inte klarar det här med trumpeter laugh.gif

/Åsa

Citera
          Gillan
          Inlägg 25-10-2006, 15:42
          Länk hit: #186

Medlem

CITAT (Gåsis @ 25-10-2006, 15:58)
          Den här tråden är ju farlig och kan få människor att tro det här med trumpeter är lätt. Här kommer mitt bidrag. Den står så vindskyddat jag har kunnat hitta, alltså på komposten. Och den har verkligen inte blommat hela sommaren. Inte heller tror jag den behöver lövas av wacko.gif  :P

Vem törs säga först att jag inte klarar det här med trumpeter laugh.gif

/Åsa

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Nu ska du inte vara sån Gåsis. Men okej, du behöver kanske inte avlöva den, men nästa år , då ska du se, då kommer den att bli helt fantastisk smile.gif

Ps. Jag hade heller ingen tur med mina de första åren, men man lär sig efter hand vad de tycker om och hur de vill bli ompysslade wub.gif

--------------------

Citera
          Gåsis
          Inlägg 25-10-2006, 20:24
          Länk hit: #187

Medlem

Jo, jag är sån laugh.gif Trumpeten var inne på sitt tredje år wacko.gif Sett bra ut varje vår, kommit massor av blad, avhärdats och kommit ut. Men sen mad.gif Vartenda blad blåser sönder fast jag ställer den i komposten tongue.gif mad.gif Nu ligger den slängd i skogen och vi har tre dm snö. Tror inte jag behöver fundera på nästa säsong laugh.gif

/Åsa

Citera
          Gillan
          Inlägg 25-10-2006, 21:10
          Länk hit: #188

Medlem

CITAT (Gåsis @ 25-10-2006, 21:24)
          Jo, jag är sån laugh.gif  Trumpeten var inne på sitt tredje år wacko.gif  Sett bra ut varje vår, kommit massor av blad, avhärdats och kommit ut. Men sen mad.gif  Vartenda blad blåser sönder fast jag ställer den i komposten tongue.gif  :angry: Nu ligger den slängd i skogen och vi har tre dm snö. Tror inte jag behöver fundera på nästa säsong laugh.gif

/Åsa

wub.gif , Jag är jätteledsen Gåsis, men jag håller på att skratta ihjäl mig nu,
          Usch, jag skäms nästan, men du, varför har du den i komposten? Är det för att den ska få mycket näring, eller är det för att du inte har nåt bättre ställe som det är lä på. Eller har du den i en kruka i komposten.....som kanske är alldeles för liten wink.gif . Det måste finnas en förklaring någon stans. Du kan inte ha en Ängel i tre år, utan att den blommar, utan att det går att göra nåt åt unsure.gif rolleyes.gif

Gå ut i snön och plocka fram den! Den är inte död än. Ta in den igen och ge inte upp hoppet. Vi löser detta tillsammans i januari/februari biggrin.gif

--------------------

Citera
          Gåsis
          Inlägg 26-10-2006, 07:13
          Länk hit: #189

Medlem

Jag har skaffat en personlig coach wub.gif Jodå, jag har en årsstickling inne så du klarar dig inte undan fast den här är slängd laugh.gif

På komposten står den för att det är ett riktigt blåshål i stugan. Krukan är en tiolitershink med stora hål skurna i sidorna, sen är det en ytterkruka som tar drygt 20 liter till. Problemet kommer alltså när jag ställer ut den, för två vårar i rad har den varit full i knopp tidigt på våren. Men sen wacko.gif Ut på altanen i skugga först, då far knopparna. Ut i mer sol och mer blåst då kommer knopparna tillbaka och bladen trillar av.

Men du får allt titta lite bättre på bilden för den har en blomma i toppen så det så tongue.gif

Fast visst kan du förstå att bilden var lockande att lägga ut just i den här tråden laugh.gif

/Åsa

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 26-10-2006, 07:49
          Länk hit: #190

Medlem

CITAT (Evgeni @ 25-10-2006, 13:31)
          Här får ni en länk med bilder på massor av Änglar smile.gif

Kanonbra länk! Vilka underbara skapelser, jag får verkligen ha-begär! Ska utöka min samling nästa år (undrar förstås vad min man säger, de tar ju en hel del plats vintertid). Men jag saknar en blå blomma på länken, det ska finnas blå änglatrumpet.
          Är det någon som har en blå ängel vill jag gärna ha en till våren.
          Eva

--------------------
          Eva

gör det som gammal!

Citera
          Gillan
          Inlägg 26-10-2006, 08:38
          Länk hit: #191

Medlem

CITAT (Gåsis @ 26-10-2006, 08:13)
          Jag har skaffat en personlig coach wub.gif  Jodå, jag har en årsstickling inne så du klarar dig inte undan fast den här är slängd laugh.gif

På komposten står den för att det är ett riktigt blåshål i stugan. Krukan är en tiolitershink med stora hål skurna i sidorna, sen är det en ytterkruka som tar drygt 20 liter till. Problemet kommer alltså när jag ställer ut den, för två vårar i rad har den varit full i knopp tidigt på våren. Men sen wacko.gif  Ut på altanen i skugga först, då far knopparna. Ut i mer sol och mer blåst då kommer knopparna tillbaka och bladen trillar av.

Men du får allt titta lite bättre på bilden för den har en blomma i toppen så det så tongue.gif

Fast visst kan du förstå att bilden var lockande att lägga ut just i den här tråden laugh.gif

/Åsa

Klart jag såg att den hade en blomma unsure.gif biggrin.gif

Vart på Ängeln tog du sticklingen? Hoppas du tog den under ett V.

Och om du nu nödvändigtvis måste ha den i komposten, gräv då ner hela Ängeln där, utan kruka. Rötterna kapar du till hanterbar storlek när hösten kommer och det är dags att ta in den smile.gif

Tycker det låter lite underligt att den tappar knoppen när den kommer ut på våren. Har du bytt jord och gett den massor med näring då? Och att bladen trillar av, är inte direkt ovanligt, men jag undrar allt jag om den inte får för lite näring i alla fall wink.gif unsure.gif

Eva i Höga! Hittar du, eller hör talas om en blå, så hoppas jag du hojtar riktigt högt! Finns det, så vill jag verkligen haaaaa wub.gif
          Tar de plats säger du ohmy.gif . Om jag vinner på tipset nån gång, ska jag bygga ett extrahus på gården till Änglarna speciellt wub.gif tongue.gif

--------------------

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 26-10-2006, 09:23
          Länk hit: #192

Medlem

Javisst Evgeni, jag kontaktar om jag lyckas hitta nån blå ängel. Lägger in det i min agenda så jag inte glömmer.
          Eva

--------------------
          Eva

gör det som gammal!

Citera
          Carex
          Inlägg 27-10-2006, 11:16
          Länk hit: #193

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...bdc5a1e28b7573e
          här är en tråd om blåa änglatrumpeter. De kallas bara så för de är inga brugmansior egentligen, men snygga ändå!

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          Gillan
          Inlägg 27-10-2006, 11:59
          Länk hit: #194

Medlem

CITAT (Carex @ 27-10-2006, 12:16)
          http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...bdc5a1e28b7573e
          här är en tråd om blåa änglatrumpeter. De kallas bara så för de är inga brugmansior egentligen, men snygga ändå!

Tack för tipset Carex. Synd att det inte fanns några bilder bara. Det skulle vara kul att få sen en. smile.gif

Sorry, det var ju bara att markera namnet i överskrigten och googla. Helt otroligt! Fantastiskt vacker. Den får jag försöka skaffa mig wub.gif

--------------------

Citera

10 sidor V  « < 8 9 10
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 21:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon