Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Änglatrumpeternas, alldeles egna tråd, måste vi ju bara ha.
          linnea-maria
          Inlägg 09-08-2006, 10:03
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 8 306

Den kanske levde ändå då? huh.gif Jag tyckte det verkade så knastertorr och inte ett blad. Ska den stå mörkt eller ljust under vintern?

--------------------
          kan själv

Citera
          Anki.P
          Inlägg 09-08-2006, 16:12
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 8 336

Alltså, jag blir GALEN!! Åhh vilka fina änglar alla har! Så himla avundsjuk. Jag tror jag gör allt fel..... Fick köpa ny i våras för den jag hade klarade inte vintern, den här har fått ohyra så bladen är som schweizerostar. Den har fått pinnar mot ohyran. Den får solsting varje dag trots att jag vattnar och duschar den så hänger hela växten om solen ligger på. Jag tror att min ängel är den enda växten med ett helt eget parasoll! wub.gif Hur ska jag göra? Ska den stå i skugga? Nej det ska den väl inte? Vattnar ni på jorden? Jag ger min vatten på fat med näring varannan dag! unsure.gif Kolla i mitt album så får ni se hur den stackarn ser ut...... och det där berömda Y:et ..............hur ser man det? blink.gif Jag blir snart tokig, jag vill så gärna att den ska blomma!! biggrin.gif Svara snälla !

--------------------
          -"Det är aldrig försent att ge upp"

Citera
          Sollan
          Inlägg 09-08-2006, 18:14
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

CITAT (linnea-maria @ 09-08-2006, 11:03)
          Den kanske levde ändå då? huh.gif Jag tyckte det verkade så knastertorr och inte ett blad. Ska den stå mörkt eller ljust under vintern?

Ja, de kan se alldeles förskräckliga ut på våren.... huh.gif Men man ska aldrig ge upp! I den mest förvedade pinne kan det finnas liv.
          Det går att ha dem inne i rumstemperatur under vintern, förutsatt att man har plats och orkar se eländet. Jag har mina i källaren med ca 10 grader. Har dessutom vanliga lysrörsarmaturer till mina pllisar men jag tror inte att de har så särskilt stor nytta av dem. De är högre än armaturerna....

CITAT
          Den får solsting varje dag trots att jag vattnar och duschar den så hänger hela växten om solen ligger på. Jag tror att min ängel är den enda växten med ett helt eget parasoll!  Hur ska jag göra? Ska den stå i skugga? Nej det ska den väl inte? Vattnar ni på jorden? Jag ger min vatten på fat med näring varannan dag!  Kolla i mitt album så får ni se hur den stackarn ser ut...... och det där berömda Y:et ..............hur ser man det?

I solen, skyddad mot blåst. S-t-o-o-r-a krukor och massor av näring (vattnas på jorden - varje dag). Vatten på fat varannan dag är alldeles för lite, de är både törstiga och hungriga! Naturligtvis behöver du inte vattna lika mycket när det är regnigt. Att bladen sloknar beror på törst. Duscha dem med fin dusch då solen inte ligger på, annars kan du bränna bladen.
          Du ser när Y ´et kommer. Stammen delar sig i två, men de kan växa olika högt innan de delar sig. Du bör nog kolla att den inte har för trångt om fötterna i krukan också.

--------------------
          /sollan

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-08-2006, 18:34
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Sollan @ 09-08-2006, 19:14)
          . S-t-o-o-r-a krukor

sätt inte en liten planta i en storkruka direkt . utan vänta tuills rötterna fylt ordentligt sen kruka i lite störe å störe å störe

Citera
          Anki.P
          Inlägg 09-08-2006, 18:52
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 8 336

Ok Tack, då har jag gjort åtminnstonne 1 dundertabbe.... Jag har alltid vattnat dom på fat wacko.gif Hmmm, tur det finns forum så man lär sig någon gång! smile.gif Jag får va glad att dom fortfarande lever trots misshandeln och börja dränka ner dom ..... tongue.gif Tack för att ni finns här så man får hjälp !

--------------------
          -"Det är aldrig försent att ge upp"

Citera
          Anki V
          Inlägg 10-08-2006, 08:07
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

CITAT (Anki.P @ 09-08-2006, 17:12)
          Den får solsting varje dag trots att jag vattnar och duschar den så hänger hela växten om solen ligger på. Jag tror att min ängel är den enda växten med ett helt eget parasoll! wub.gif  Hur ska jag göra? Ska den stå i skugga? Nej det ska den väl inte? Vattnar ni på jorden? Jag ger min vatten på fat med näring varannan dag!  :unsure:  Kolla i mitt album så får ni se hur den stackarn ser ut...... och det där berömda Y:et ..............hur ser man det?  :blink:  Jag blir snart tokig, jag vill så gärna att den ska blomma!!    :D  Svara snälla !

Min ängel är precis lika "solkänslig" som din. Så fort solen visar sig så hänger den och rullar ihop bladen och ser ut som dess sista stund är kommer.

Däremot så blommar min. Y kom redan när sticklingen var 25 cm. Första blomman som kom precis i Y:et var längre än själva växten. Efter det så har den blommat två ggr till och nu är den "full" med pyttesmå knoppar igen.

Min växer dåligt den är fortfarande mindre än 50 cm. Min teori är att den har för liten förmåga att suga vatten och när solen skiner blir avdunstningen högre och det kan den inte kompencera. Jag behöver inte ens vattna 1 gång i veckan, och ja, jag har kollat att den inte är torr. Jag har till och med köpt en fuktmätare för att verkligen vara säker

Jag har skött min efter alla konstens regler och provat alla tips jag fått.

Jag har aldrig varit med om en växt som skapat mig så mycket "huvudbry" laugh.gif laugh.gif

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Margaretha
          Inlägg 10-08-2006, 22:33
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

CITAT (Anki V @ 10-08-2006, 09:07)
          Jag behöver inte ens vattna 1 gång i veckan, och ja, jag har kollat att den inte är torr. Jag har till och med köpt en fuktmätare för att verkligen vara säker

Undrar ändå om den inte vill ha mer vatten. Även om den är blöt! Jag trodde att ja höll på att dränka min i våras, men i själva verket fick den för lite vatten. Och tappade både blad och blommor.

Jag känner aldrig efter om den är blöt. Den får sitt vatten, punkt, slut!Och mår bra av det, som det verkar.

Citera
          Anki V
          Inlägg 11-08-2006, 05:11
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Margaretha @ 10-08-2006, 23:33)
          Jag behöver inte ens vattna 1 gång i veckan, och ja, jag har kollat att den inte är torr. Jag har till och med köpt en fuktmätare för att verkligen vara säker

Undrar ändå om den inte vill ha mer vatten. Även om den är blöt! Jag trodde att ja höll på att dränka min i våras, men i själva verket fick den för lite vatten. Och tappade både blad och blommor.

Jag känner aldrig efter om den är blöt. Den får sitt vatten, punkt, slut!Och mår bra av det, som det verkar.

Jag har provat det också, halva maj och hela juni fick den "ordentligt" med vatten och då trodde jag att den skulle dö drunkningsdöden. Jag vattnade och lät vattenet stå kvar på fatet någon timme.

Jag tror helt enkelt att det jag har är en "dålig" planta.

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Sollan
          Inlägg 11-08-2006, 07:36
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT
          Jag tror helt enkelt att det jag har är en "dålig" planta.

Pröva att plantera om. Jag har planterat mina i påskossa, den billiga sorten.
          Det kan bero på jorden i krukan. Ta ev en större kruka.

--------------------
          /sollan

Citera
          Anki V
          Inlägg 11-08-2006, 07:53
          Länk hit: #50

Medlem

Den är omplanterad tre ggr och den står i en stor kruka med enbart "påskossa".

Under våren och sommaren så har jag i princip gjort allt som går för denna växt och nu har jag givit upp min strävan att få en "fin" änglatrumpet. Jag har till och med givit den en "stordos "(stor kruka) med Provado ifall den skulle ha någon ohyra i jorden samt tagit "tempen" på jorden i krukan en varm dag för att se så inte det var för hett inne i krukan. Nu får det gå som det. laugh.gif laugh.gif

Märkligt nog så vägrar den att dö också så den får stå där ute på altanen och se ledsen ut på dagarna och som hälsan själv på kvällar och nätter.

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Sollan
          Inlägg 11-08-2006, 09:11
          Länk hit: #51

Medlem

Men är det inte två knoppar man ser på bilden? Eller har bladen rullat ihop sig?
          Det enda jag har kvar att föreslå är att den kanske inte gillar krukan som ser ut som en sådan med vattenreservoar....
          Det verkar som att bladmassan avdunstar mer vatten än vad den kan ta upp ur jorden, testa att duscha den på kvällen/tidigt på morgonen innan det blir varmt.
          Förutom att den ser lite slokig ut tycker jag att den ser fin ut...

--------------------
          /sollan

Citera
          Anki V
          Inlägg 11-08-2006, 09:26
          Länk hit: #52

Medlem

Min ängel är precis lika "solkänslig" som din. Så fort solen visar sig så hänger den och rullar ihop bladen och ser ut som dess sista stund är kommer.

Däremot så blommar min. Y kom redan när sticklingen var 25 cm. Första blomman som kom precis i Y:et var längre än själva växten. Efter det så har den blommat två ggr till och nu är den "full" med pyttesmå knoppar igen.

Min växer dåligt den är fortfarande mindre än 50 cm. Min teori är att den har för liten förmåga att suga vatten och när solen skiner blir avdunstningen högre och det kan den inte kompencera. ............

/Anki

Jo, det är knoppar, senast den blommade hade den 7 trumpeter och i går när jag räknade så fanns det i alla fall "anlag" till minst 10 nya trumpeter.

Tanken i krukan är det inget vatten i och även om så vore så är krukan utrustad med "övervattningsskydd" och eftersom jag har haft den i två andra krukor tidigare utan att den mådde bättre så tror jag inte att det är just den här krukans fel. Jag har provat med både plast och keramik laugh.gif och den har duschats. Det finns inget som jag inte provat.

Jo, just här ser den ganska frisk ut och det är ju det som är problemet.... Såg den sjuk ut jämt så skulle jag kasta den men den är ju fin när den inte blir belyst av solen. laugh.gif laugh.gif Att den växer dåligt på höjden tycker inte jag är någon nackdel tongue.gif, lättare att förvara om den skulle överleva.
          /Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Sollan
          Inlägg 11-08-2006, 10:30
          Länk hit: #53

Medlem

Då blommar han rejält tycker jag. I brist på bättre så verkar det vara en "skuggängel". smile.gif

--------------------
          /sollan

Citera
          Margaretha
          Inlägg 11-08-2006, 11:07
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

CITAT (Sollan @ 11-08-2006, 11:30)
          Då blommar han rejält tycker jag. I brist på bättre så verkar det vara en "skuggängel". smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          Anki V
          Inlägg 11-08-2006, 11:34
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Sollan @ 11-08-2006, 11:30)
          Då blommar han rejält tycker jag. I brist på bättre så verkar det vara en "skuggängel".  :)

Jag kallar den faktiskt för Lucifer - ängeln som "bytte sida" laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          /Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-08-2006, 21:04
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

aha -en "sån där ... jag har ett ex -det får stå bakom de andra -bladen är lite lurvigare .. - den ser lessen ut mest hela tiden ..

Rotsystem o ovandel + kruka är nog inte i synk .. som du misstänker
          Obegrändase mängder vatten gäller ju för änglar -MEN- när rotdelen fyller hela krukan ..

..... -om de bara får en kruka som motsvarar klumpen + 3 cm extra -ser de mindre hängiga ut ..
          alt vänta till rotsystemet fyller krukan ..smile.gif laugh.gif
          dvs nästa år
          jag skulle välja det sista alternativet -alltså håll ut smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Anki V
          Inlägg 13-08-2006, 18:48
          Länk hit: #57

Medlem

Ja, Lucifer har lurviga blad laugh.gif laugh.gif..... och han var precis lika "dum" när han hade en kruka som var fylld av rötter. wink.gif

Jag har kommit till den insikten att jag får älska min Ängel precis som den är trots alla dess fel och brister laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-08-2006, 19:33
          Länk hit: #58

Medlem

nyare bild av min ängel

som nu lider av näringsbrist men jag vågar inte ge den näring nu

Citera
          Sollan
          Inlägg 13-08-2006, 21:05
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT

Varför inte då....? Du behöver inte sluta med näring förrän i slutet av augusti.

--------------------
          /sollan

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-08-2006, 21:33
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Sollan @ 13-08-2006, 22:05)
          CITAT

Varför inte då....? Du behöver inte sluta med näring förrän i slutet av augusti.

jo jag vet fast jag måste låta min avmogna ordentligt inann frosten så jag vågar inte . men ja nån gång till kankse inte skadar

Citera

10 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 21:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon