CITAT (Grå @ 10-07-2008, 10:46)

Man kan inte skaffa djur och sedan förutsätta att någon annan ska ta hand om problemen som uppstår, det finns inget som säger att någon annan lyckas bättre där man själv "misslyckats".
Det finns heller ingenting som säger att nån annan
inte kan lyckas bättre bara för att man själv misslyckats.
I just det här fallet låter det som om hanen kastrerats vid hög ålder, och då kan de behålla delar av normalt hanligt beteende (t.ex. aggressivitet mot andra katter och att markera med kiss). I så fall kan det mycket väl vara så att bägge problemen försvinner om katten hålls som ensamkatt - katten behöver då inte försvara revir mot två andra katter i huset.
Jag misstänker också att just den här katten kanske borde hållas som innekatt, den är antagligen mycket aggressiv mot andra katter och hundar utomhus och löper stor risk att bli skadad. Det är klart den kommer att klaga ett tag - den vill ut och försvara sitt revir! - men det går faktiskt ganska snart över.
Å andra sidan har jag ingenting principiellt emot att man avlivar katter man inte klarar att ta hand om heller. Det finns ingen anledning att sätta nån slags moralisk aspekt på det.
Men mitt råd vore att lämna bort katten, förslagsvis till ett katthem för utvärdering och omplacering eller till en katt-lös bekant med överenskommelsen att man betalar avlivning om problemen blir kvar.