CITAT (MrNorth @ 15-08-2006, 13:56)
Trodde att det var ett stativ hehe...
Betelgeuse är ju en röd jätte så den borde inte skifta så mycket i färg som bilden visar...
Kan du ge mig ungefärlig plats (där du står), tidpunkt (dag o klockslag) samt azimut till objektet (ungefär i grader hur högt på himlen den ligger... zenit är 90 grader, horisonten är 0) så kan jag kolla upp det mera noggrant
MVH
Henrik
Jo, bilden tagen i Vasa, Finland.
Datum: 14.8 klockan 00:30 (finsk tid).
Klockan 00:53 (finsk tid) var ljuspunkten nästan helt skymd o försvunnen bakom våra pilträd (tog en till likadan bild då). Alltså på 23 minuter hade den flyttat sig en klart märkbar bit på himlen. Klockan 00:20 tittade jag ut genom fönstret o såg den första gången.
Riktningen som "stjärnan" fanns på var västerut. Enligt min kompass (är dålig på o använda den) så är det ganska rakt västerut... kanske något mer åt norr än mot söder. Alltså, så jag nu inte är helt fel ute med vädersträcken, ungefär i riktning där solen går ner denna tid på sommaren.
Jättesvårt o säga vilken grad den låg på i höjd... i alla fall var den inte högt upp, utan snarare under 45 grader... så gissar jag i alla fall.
Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)