Dzad
Har nog sett det förr tror jag, men vad är det som glimrar i olika färger?
Stjärnorna glimrar väl mest i vitt, men detta glimrar i alla möjliga färger. Är inte bara mina ögon som lurar mej då jag tagit bild med kameran också.

Är det en satellit? Konstaterade att den flyttat på sig en bra bit under de senaste 40 minuterna.

OBS! Denna bild tagen på 4 sekunders slutartid på kameran... Alltså färgerna flyter och suddas ut. På riktigt talar vi ju nog om en ljuspunkt.

Berith
Oj vad häftigt! ohmy.gif Har aldrig sett nåt sånt, fast jag har ju inte tittat efter det heller. Vet inte om det susar förbi några satelliter här men det borde det väl, antar att hela "himlen" är full. wink.gif
MrNorth
Den enda stjärna jag vet som är i "olika färger" så är det Sirius som skimrar i blått/rött... Ganska lågt ner på natthimlen.

Men att den skulle flytta sig så snabbt stämmer inte.
Nåt UFO kanske?

/Henrik
Dzad
Mm. jo, som ni ser på bilden blinkar den i alla möjliga färger (för inte tror jag kameran kan missta sig på färger på det där sättet).
Ska se om den dyker upp på samma ställe inatt... fast idag är det mulet förstås.
Dzad
http://www.oso.chalmers.se/oso/popular/faq/faq.html

Tror man får nöja sig med det där som svar.
Antar alltså det är en stjärna... rör sig väl inte, men jorden snurrar ju förstås så därför flyttar den på sig.
Okej? rolleyes.gif
Whiskuchi
Men enligt mönstret som den ritar upp på bara fyra sekunder skulle jorden i så fall röra sig både väldigt oregelbundet och väldigt skakigt wink.gif

(men jag har ingen aning om vad det kan vara för något)
Tesa
Stjärnan Betelgeuze i stjärnbilden Orion skiftar i rött/gult/grönt och den pulserar liksom...så möjligen skulle den kunna göra nåt sånt där...det beror ju lite på hur mycket himmel du har på bilden..
Gossen Ruda
Hoppade den verkligen omkring så där eller har du skakat kameran? Många stjärnor verkar flimra med olika färger men det beror på ljusbrytningen i jordens atmosfär.
LadyG
Om man fotograferar med lång slutartid och utan stativ kommer handen att skaka. Det går inte att ta en bra bild på frihand och lång slutartid, hävdar en fotograf-vän. Jag har inte testat själv, men han var så säker på sin sak att jag tror honom. smile.gif

Varken han eller jag tror att det är en satellit. Satelliter har ingen egen ljuskälla utan reflekterar endast solljus. Färgen skulle varit betydligt stabilare om det varit en satellit.

Vi kan utesluta helikoptrar, flygplan och liknande eftersom deras lanternor blinkar i vitt och rött.

Vad det än är så blinkar det snabbt, och mycket, men någon stjärna är det nog inte eftersom den i så fall skulle gå från väldigt kall (rött sken) till extremt het (blått sken) och tillbaka på 4 sekunder.

Jag tror nog vi har ett UFO (Unidentified Flying Object) på Odla. Inte nödvändigtvis ett utomjordiskt sådant, men ett UFO likaväl.
Whiskuchi
Jag tog för givet att kameran stod på stativ, annars är fyra sekunder mer än väl för att hinna skaka ett sånt motiv själv wink.gif
LadyG
Det ser ut om ett frihandsfoto, tycker jag iaf smile.gif
MrNorth
Trodde att det var ett stativ hehe...

Betelgeuse är ju en röd jätte så den borde inte skifta så mycket i färg som bilden visar...

Kan du ge mig ungefärlig plats (där du står), tidpunkt (dag o klockslag) samt azimut till objektet (ungefär i grader hur högt på himlen den ligger... zenit är 90 grader, horisonten är 0) så kan jag kolla upp det mera noggrant

MVH
Henrik
Dzad
Ah, sorry, jo den är tagen utan stativ. Det är därför färgerna suddats o dragits ut.

"På riktigt talar vi ju nog om en ljuspunkt."
skrev jag, med vilket jag menade att den är en liten skarp rund grej, som en stjärna och att den långa slutartiden gjorde att den suddades ut o formen är helt fel på bilden. Kameran använde jag bara för att konstatera att den faktiskt skiftade i alla de möjliga färger o att de inte var jag som inbillade mig.
Om ni tar foton (utan automatiska inställningar), vet ni ju att en normal slutartid inte klarar av att fånga in nåt ljus på natthimlen med vanlig kamera (förutom månen då), därför använde jag hela 4 sekunders slutartid...

Dyker den upp igen ska jag ta ett foto med stativ också... fast det lär ju inte visa mer än en liten ljuspunkt då min kamera högst klarar av 10x optisk zoom.
Dzad
CITAT (MrNorth @ 15-08-2006, 13:56)
Trodde att det var ett stativ hehe...

Betelgeuse är ju en röd jätte så den borde inte skifta så mycket i färg som bilden visar...

Kan du ge mig ungefärlig plats (där du står), tidpunkt (dag o klockslag) samt azimut till objektet (ungefär i grader hur högt på himlen den ligger... zenit är 90 grader, horisonten är 0) så kan jag kolla upp det mera noggrant

MVH
Henrik

Jo, bilden tagen i Vasa, Finland.

Datum: 14.8 klockan 00:30 (finsk tid).
Klockan 00:53 (finsk tid) var ljuspunkten nästan helt skymd o försvunnen bakom våra pilträd (tog en till likadan bild då). Alltså på 23 minuter hade den flyttat sig en klart märkbar bit på himlen. Klockan 00:20 tittade jag ut genom fönstret o såg den första gången.

Riktningen som "stjärnan" fanns på var västerut. Enligt min kompass (är dålig på o använda den) så är det ganska rakt västerut... kanske något mer åt norr än mot söder. Alltså, så jag nu inte är helt fel ute med vädersträcken, ungefär i riktning där solen går ner denna tid på sommaren.

Jättesvårt o säga vilken grad den låg på i höjd... i alla fall var den inte högt upp, utan snarare under 45 grader... så gissar jag i alla fall.
Dzad
CITAT (Dzad @ 14-08-2006, 15:59)

Antar alltså det är en stjärna... rör sig väl inte, men jorden snurrar ju förstås så därför flyttar den på sig.
Okej? rolleyes.gif

Varför tror ni inte det är detta som är svaret?
Betty
CITAT (Dzad @ 15-08-2006, 17:20)

Okej?  rolleyes.gif

Tja, varför inte? Jag tycker svaret låter logiskt.
Fråga:
Vad är det för ett lysande föremål med lampor som blinkar med rött, grönt och vitt sken? Det kan inte vara ett flygplan eller en helikopter eftersom det står stilla på samma plats i flera timmar.
Svar:
Föremålet är en stjärna som står lågt på himlen. Dess ljusstrålar passerar då en lång väg genom atmosfären och vid hastiga täthetsförändringar i denna uppstår oregelbundna ljusbrytningar. Det kan jämföras med ljuset från en glödlampa som passerar genom ett glasprisma i en kristallkrona och uppdelas i regnbågens alla färger.
smile.gif
Dzad
Yep, bra.

Fast om Henrik kan säga ungefär vilken stjärna det kan röra sig om skulle ju det vara kul.... så kan vi förkasta alla UFO-hypoteser. smile.gif
anna_rispan
När jag började ta jkort med en helt manuell kamera. tog jag kort på stjärnhimleen. MInns inte nu slutartiden men det kankse var tjugo trettio minuter.

LadyG
CITAT (Dzad @ 15-08-2006, 18:20)

Okej?  :rolleyes:

Därför att du sa att den flyttade sig mycket, en stjärna rör sig mycket sakta över natthimlen.

CITAT (Dzad @ 15-08-2006, 18:32)
Yep, bra.

Fast om Henrik kan säga ungefär vilken stjärna det kan röra sig om skulle ju det vara kul.... så kan vi förkasta alla UFO-hypoteser. smile.gif

UFO betyder bara att det är ett oidentifierat flygande objekt på himlen, inte att det är en rymdinvasion. *suck*
MrNorth
Hej!

Har kollat upp detta och utgått från Vaasa i FInland vid den tiden och platsen som du uppgav. Mellan 0030 och 0050 passerade ett antal satelliter men de rör sig så pass snabbt att de passerar himlen på några minuter.

De stjärnor som är av intresse är (00:40 den natten):

Arcturus (19 grader)
Mizar (54 grader)

Och tittar du exakt mot väster så finns ju:

Vega (30 grader och 0 i magnitud, dvs väldigt ljusstark)

Färgskiftningen i fotografiet kan nog förklaras som i den länken som nån skickade. Den edna stjärna mig veterligen som ändrar färg väldigt tydligt så man märker det med blotta ögat så är det Sirius men den ser man bara på vintern.

MVH
Henrik
Tesa
Jag har då legat och betraktat Betelgeuze om kvällarna och den skiftar allt färg rätt mycket...
mulle
Kan det vara den stora forskningssatelliten UARS som du har sett? Den rör sig långsammare än vanliga satelliter och i ungefär den hastighet du beskrev.
Eftersom du är bosatt i Finland antar jag att du förstår den här texten.

Mulle
LadyG
Om något ska byta till alla de färgerna på bara fyra sekunder måste den flasha ganska ordentligt.

rolleyes.gif
Månskensbonden
CITAT (LadyG @ 15-08-2006, 13:08)
...Jag tror nog vi har ett UFO (Unidentified Flying Object) på Odla. Inte nödvändigtvis ett utomjordiskt sådant, men ett UFO likaväl....

laugh.gif laugh.gif
Ja, det har jag insett för länge sedan att det finns här på Odla!
-Fast forumadministratören brukar ju sopa bort dem med jämna mellanrum! laugh.gif laugh.gif

*pekar med knotigt pekfinger upp mot himlen och mumlar "Phooone hoooome"*

biggrin.gif
LadyG
CITAT (Månskensbonden @ 16-08-2006, 22:39)
CITAT (LadyG @ 15-08-2006, 13:08)
...Jag tror nog vi har ett UFO (Unidentified Flying Object) på Odla. Inte nödvändigtvis ett utomjordiskt sådant, men ett UFO likaväl....

laugh.gif laugh.gif
Ja, det har jag insett för länge sedan att det finns här på Odla!
-Fast forumadministratören brukar ju sopa bort dem med jämna mellanrum! laugh.gif laugh.gif

*pekar med knotigt pekfinger upp mot himlen och mumlar "Phooone hoooome"*

biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif

Visstja, det finns ju sådana UFO'n också biggrin.gif

Det var inte meningen att glömma någon smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon