CITAT (råse-marie @ 14-08-2006, 08:57)
Ja jag vet inte säkert om vårat förhållande kan klara sig .
Min sambo har problem med alkohol och ´jag har curlat honom allt för länge .... i hopp om att det skulle bli "bättre " :wacko:
Nu fick jag reda på att han träffat en tjej från norge och bjöd hit ehnne i lördags på hotell i vår stad . ( behöver jag säga att han inte var nykter när han gjorde inviten ?? )
Han har ljugit mig rakt upp i anskitet flera gånger men jag är tack och lov ingen dum blondin utan tänker både mycket och logiskt och kom på många saker .
Jag vet inte hur jag ska göra vi har en dotter tillsmammans som är 6 år och självklart vill jag att vi ska vara en familj men inte till vilket pris som helst och min hälsa ......
Under alla år har jag tagit på mig hela skulden och han har oxå lagt den på mig.
Men nu ska en klippa resa sig och inse att det är inte mig det är fel på ... och jag kan klara allt för jag är stark innerst inne även om jag är ledsen och sårad nu..
Familjerådgivning ... är det någon som vet kostar det ?? svårt att få tid och tillsist vart vänder man sig ?
Anhöriga till alkoholister kan få hjälp på al-anon. Det är en form av gruppterapi, som är gratis (jag tror man lämnar något litet bidrag till lokalhyran, typ 20 kr). De har möten på många orter, och man kan gå hur många gånger man vill
al-anon.
När det finns alkohol med i bilden tror jag det är svårt att lösa saken tyvärr. Såvida inte alkholisten får riktig, seriös behandling. (Löften om att dricka mindre/sluta dricka osv, har jag aldrig någonsin hört talas om att det funkat...) Men den övriga familjen kan ju gå vidare i sina liv för det, och få det bra!
BOken som några nämner, "Anhörig", tycker jag också var bra, även om den är ju rätt hemsk. Katerina Janouch gick också på al-anon, men jag tror aldrig hon blev så där superbiten av det. För en del verkar det ändra hela livet, andra tar det mer som stöd ett tag.
Lycka till!