Mina gurkor mår inte bra, vare sig slanggurrkan eller västeråsgurkan. De växer i krukor, får dagligt vatten och har sedan i början på juli fått en dos Compo tomatgödsel och en dos Biobact i pulverform, härom dagen. Ändå skiftar slanggurkans blad mer i gult än i grönt. Och de tio fruktämnen som börjat växa längs hela den drygt meterhöga huvudrankan har torkat in. Jag har bara skördat den första gurkan på rankan, inget mer. Inga nya frukter på gång. Sidoskotten har börjat komma väldigt smått, men har inte fått mer än ett par blad än. Vad är det för fel? Bladen har minimala små gula fläckar på ovansidan, de ser mer vita eller genomskinliga ut sedda underifrån.
Har de kanske för små krukor och hur stora behöver de? De är alla uppbundna, västeråsgurkan har inte nått mer än 50 cm höjd och har liknande problem, men där har inte frukterna torkat in. Än. En del av dem ser dock lite gula ut och vissa har börjat torka in, tror jag. De har haft en del kompost blandat med ny plantjord i krukorna och har aldrig torkat, vad jag vet. (Jag var bortrest i fyra dagar och hade vattningshjälp.)
Hur får jag gurkorna att trivas igen?